Wij verdienen per maand ongeveer hetzelfde als jullie en mijn hypotheek is 900 euro ongeveer. Nu krijg ik korting van mijn werkgever (ik werk bij de bank waar ik mijn hypotheek heb) en betaal dus maar iets van 750 bruto. Ik krijg nog wel wat terug van de belasting maar dat doe ik 1 per jaar en daar hou ik dus geen rekening mee. Verder zijn de levensverzekeringen rond de 80 euro en nuon 200 euro. Als alle vaste lasten zijn betaald houden we ongeveer 1000 euro over boodschappen en tanken en leuke dingen enzovoorts. Ik vind het goed te doen.
Wij hebben toevallig een huis gekocht en hebben straks lasten rond die prijs. Onze inkomsten zijn wel vergelijkbaar met TS. En onze netto maandlasten zijn straks zo'n 600 euro per maand. Wij hebben een speciale woning, Sociale Koopwoning, gekocht . Nieuwbouw, maar met de grond in in erfpacht. Niet helemaal ideaal, maar voor ons de enige mogelijkheid om op dit moment een eensgezinswoning (3 slaapkamers + zolder met vlizotrap) te kopen. Dit huis kostte 152.500 . Overigens gekocht met koopsubsubsidie. En deels aflossingsvrije hypotheek. Als je een appartementje wil kopen, kan dat prima voor die prijs denk ik maar voor eensgezinswoning hangt het heel erg van de regio af. In het Noorden vind je er misschien wel wat voor, maar hier in de regio (rotterdam) alleen maar opknappers.
Onze regio is gelukkig vrij gunstig qua prijzen dus dat scheelt ook. We zijn ook lid van Vereniging Eigen Huis en als we serieuze koopplannen hebben wil ik ook gebruik maken van hun hypotheekservice. Bij mijn weten doen ze niet aan berekeningen vooraf, ja je kunt gegevens invullen via internet. Een enorm verschil met een site als bijv. funda. Eigen huis speelt duidelijk meer op safe. Je komt al snel op hoge maandlasten. Zelfde kostprijs bij Funda scheelt werkelijk meer dan Eur 300,-!
Ik vind die berekeningen van Funda altijd erg onbetrouwbaar. In de praktijk zul je volgens mij altijd veel meer kwijt zijn. Ik weet wel dat de grote hypothekers (Hypotheekshop, De Hypotheker, Hypotheekvisie) veel afspraken hebben voor wat betreft de provisies (en die zijn echt dik hoor!) dus die praten in hun eigen straatje. En hoe meer jij op safe gaat, hoe meer zij erop verdienen (heb ik zelf ondervonden). Een kleine onafhankelijke zal je vaak veel eerlijker advies geven.
Nou... vind 600 euro netto niet veel voor een huis hoor.. Wij verdienen hier rond de 2800 euro samen en onze woonlasten zijn bruto 1050 euro en netto 661.. en daar komt nog 50 euro VVE bij.. en uiteraard de rest zoals verzekeringen
klopt, ik woon ook in eindhoven en wij hebben voor iets onder de 600 euro per maand NETTO, dus minus de belastingteruggave een flat gekocht. (wel eentje dan met 3 grote slaapkamers)
Dat is echt afhankelijk van waar je iets koopt. In randsteden zal het altijd duurder zijn dan dorpjes. Ik betaal netto hypotheek zo'n 460 euro (zonder de levensverzekering) Ik heb wel iets meer dan 2 jaar geleden gekocht met een vrij lage hypotheekrente, 4,5% Ik heb gewoon een gezinswoning met 4 slaapkamers. En nee, geen opknaphuis.
@ antje, wij zoeken in een dorp regio eindhoven. (maar dan wel alleen dit dorp he...) En de huizen in de wijken waar we willen wonen beginnen bij de 220.000, tja dan laat maar dus... gezien de hoge maandlasten dan..
Als je echt op safe wilt spelen (en dat maak ik op uit je posts) dan moet je uitgaan van de bruto maandlast. Die moet je kunnen opbrengen, mijn mening is dat als je de bruto maandlast niet kan betalen, dat je dan eigenlijk het huis niet kan betalen. Maar misschien ben ik wel hopeloos ouderwets ....
Nee hoor ik vind je niet ouderwets, Ik denk dat inderdaad echt op safe spelen de bruto maandlast betaald moet kunnen worden. Wij konden dat bij beide koophuizen ook. Mijn moeder krijgt de belasting ook 1 keer per jaar terug en heeft het dus niet nodig elke maand om de hypotheek te kunnen betalen. Wij zitten in een huurhuis en betalen best veel huur vind ik. Maar goed, kopen is nog geen optie ( geen leuke huizen op het moment)
erfpacht hebben wij trouwens ook naar gekeken, maar de netto lasten kwamen incl grondhuur net zo hoog uit als wanneer we het hele huis incl grond hadden gekocht. omdat het huis werd aangeprezen als "slechts" 159.000 voelde we ons echt bekocht door de makelaar. het ligt er wel aan hoe hoog je grondhuur is. en iemand had het over een volledig aflossingsvrije hypo, die krijg je nu bijna niet meer
zo doen wij het ook... levert elk jaar weer een geweldige teruggave van de belasting op. Kan zo naar de spaarrekening...
Wij hebben ook een huis gekocht en gaan straks volledig aflossen... (er is sowieso bijna geen andere mogelijkheid in België). De regel die ze hier hanteren is dat je (bruto) aflossing niet meer mag zijn dan 1/3 van de inkomsten. Volgens die regel zouden wij met een aflossing van zo'n 1000 euro mogen zitten, maar wij houden het op zo'n 780 euro. Elk jaar zullen we dan ook nog geld terugkrijgen van de belastingen, dat kan dan ook netjes naar de spaarrekening.
wij wonen ook in belgie en hebben dan ook een belgische hypotheek aangezien mijn man hoofdverdiener is en werkt in belgie. Wij betalen 825 euro per maand. We zijn nu aan het wachten op onze hypotheekrenteteruggave van mijn loon in nl dan komen we misschien rond de 650