Rollenspel, ik ben er niet zo goed in TIPS?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanmeisje, 17 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik zou graag mijn dochter meer interesseren voor rollenspel. Ik speel dan graag mee. Soms loop ik een beetje vast in mijn ideeen omdat ik het zelf verleerd ben! Oh, ik doe heus wel lekker gek hoor maar:

- wat doet een prinses allemaal?
    - hoe spelen jullie indiaantje (na wat oe-oe geluiden weet ik het niet meer zo goed, haha)
    - de pop plast,huilt, gaat slapen en wat doe je nog meer met een pop?

Alle tips en ideeen voor welk rollenspel dan ook zijn van harte welkom! :)

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn jongen bouwt vandaag huisjes.geheel in zijn fantasie. ik moet hem dus spullen aangeven. dak, muurstenen, de deur, verf en kwast, ruiten,hamer,zaag etc. hij gaat dan het bouwen.en hij vindt geweldig om in zijn huis te gaan via de deur.en dan ontplooft het huis helaas en hij begint opnieuw.

indianen is alleen gek rond rennen met dat geluidje.

princesje doen we niet(een jongen). maar wel abracadabra met n stok. dingen verdwijnen en ze komen weer terug.

winkel doen we ook. boodschappen doen,betalen.en onderweg naar huis valt alles op straat via n gat in de tas, opruimen, weer terug naar de winkel.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb net met t poppenhuis gespeeld (dochter keek toe ;)).
    Gewoon een ochtend nagespeeld, zoals t hier gaat. Dochter staat op, duwt de mama uit bed, mama gaat boterhammen smeren en douchen. Blabla, dan naar de psz, dikke kus. Dochter gaat met kindjes spelen.. In de hoop dat ze t oppikt en zelf door gaat spelen, misschien iets naspelen wat ze vandaag heeft meegemaakt, maar helaas.

We zijn ook wel eens elfjes geweest, met vleugels om en dan vliegen we door de lucht. Dochter verzon dat we naar de bibliotheek gingen vliegen (?)

Prinsessen, tja, die doen een mooie jurk aan, opmaken, haren mooi kammen, kroon op, met onze mooie prins op het paard.

Als ik t zelf moet verzinnen, verzin ik iets dat we in het normale leven wel eens doen of iets van een tekenfilmpje/dvd wat ze erg leuk vindt naspelen.

4. adi

adi Niet meer actief

Op zich ben je al een heel eind als je de spel mee begint (bijv met poppen). Hoe het verder moet zou ik echt aan je dochter overlaten, dat bouwt zich op in haar fantasie.

Jij had laatst toch ook een topic geopend over de naam voor de pop? Ik zou deze dingen toch een beetje loslaten. Helemaal opgaan in de fantasie en namen voor poppen verzinnen, bedenken wat die allemaal doen behalve plassen en slapen.... Dat moet zij echt zelf mee komen.
    Dan kun je pas spreken van fantasiespel. Als jij een heel verhaal bedenkt dan is het jouw fantasie, niet die van haar ;)

Mijn dochter doen niet echt logische dingen met hun poppen bijv :). Na het slapen, drinken en rondrijden in de wagen gaat de pop bijv paardrijden. Ze pakken een deegroller, hijsen de pop erop en maken dan zelf paardgeluiden.
    Ineens heeft de pop een spook gezien en moet zich verstoppen. De pop gaat onder de shirt van mn dochter.
    2 tellen later vergeet ze die spook ineens en is ze ineens zwanger en heeft ze een baby in haar buik. Dan moeten we allemaal stil zijn want de baby slaapt enz
    Ik zou al die dingen echt niet kunnen verzinnen hoor, maar kinderfantasie heeft weinig met logica te maken.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ja inderdaad, zoon verzint ook zelf die dingen. soms hele rare dingen, zoals bijvoorbeeld een bloem bij ons op bezoek komt en met ons thee drinkt.tja.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, maar sommige kinderen die zijn gewoon niet zo goed in 'spelen' uit zichzelf. Die moet je wel wat op weg helpen.
    Hier gebeurt er dus vrij weinig als ik niets aanbied. Dan zit ze de hele dag op mijn lip, aandacht te trekken.
    Ik zou ook wel willen dat ze het allemaal uit zichzelf zou doen. Nou sporadisch. Dus dan doen we het af en toe maar samen, soms helpt t en gaat ze zelf door of gaat het een tijdje later opeens doen.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oh, in de categorie 'wat doet je met een pop', volgens mij dochter: temperaturen. Met zalf uiteraard. En dan een pilletje. Wel een echte ;)

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik sluit me bij Adi aan, ik verzin eigenlijk nooit wat van tevoren.. ga vooral mee in haar spel. Hier heeft een prinses gewoon mooie kleren aan en kamt haar haar, zou niet weten waarom ik dat zou moeten uitbreiden

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wij gaan wel eens naar het 'cb' met de pop of naar de dokter'. Wegen, meten geven prikjes, meten koorts enz. Ook brengen we de pop naar het kdv en spelen dat dana, gaan naar de winkel. Allemaal alledaagse dingen.

Prinsesje spelen we hier niet, maar je zou een prinsessen theekransje kunnen houden.

Als indiaan kan je een tent bouwen.

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Adi: ja dat klopt (goed onthouden ;) ik heb jullie advies opgevolgd en zelf geen naam bedacht.

Ik vind dat mijn dochter niet goed is in rollenspel. Dat geeft op zich niet maar ik wil wel dat alle facetten in de opvoeding aan bod komen zeg maar. Buiten dat wil ik zelf ook wel eens wat anders spelen. Zelf komt ze niet met zoveel. Om aan te sluiten bij haar belevingswereld kan ik natuurlijk wel de psz naspelen of iets anders waar ze mee bezig is.

Het gat in de boodschappentas vind ik hilarisch, leuk bedacht!
    Arevinol; ik doe wel eens van die kleine snoepjes in de dokterskoffer. dit zijn dan de pilletjes. Er zitten ook echte pleisters en echt verband in.

11. adi

adi Niet meer actief

Ik snap je vraag nu beter. Net 3 jaar is nog vroeg dus zou ik me geen zorgen maken over rollenspel, dat komt wel.
    Maar je kunt verschillende dingen aandragen natuurlijk.

Het favo rollenspel hier: papa is de hond :/. Arme man wordt door de hele kamer gesleept, moet slapen onder de tafel, moet blaffen enz. Ik ben alleen maar blij dat ik geen hond hoef te zijn haha

Verder kun je samen een tent bouwen in de woonkamer.

Wat wel heel goed is voor de bevordering van fantasiespel: alledaagse dingen in huis gebruiken als spelattribuut. Dus niet een hele uitzet van babyborn kopen voor de pop bijv, maar de dochter zelf laten verzinnen wat als bed en dekentje kan dienen, wat als bad enz
    Daardoor begint fantasie tot leven te komen.

12. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Hier is momenteel politie/boefje spelen erg in trek. Mijn zoon heeft dan een boevenpak aan en ik moet een politiehelm op haha. Ik moet hem dan vangen en in de "gevangenis" doen en een bekeuring geven ;) nu zijn mijn bekeuringen heel duur uiteraard haha. ook hij is vaak de politie en dan krijg ik de bekeuringen ;) dan "schrijft" hij ze dus... Brandweertje spelen vind hij ook leuk, brandweerkleren aan en dan zo'n brandweer speelset er bij en dan blust hij de hele middag brandjes ;)

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik moet zeggen dat we buiten enorm veel fantasien opdoen. Kabouters in gaten in bomen, een regenplas is hier standaard een eendendouche. Als we eendjes zien lopen gaan ze boodschappen doen en fantaseren we wat ze gaan halen. Of in de zomer zagen we een halve watermeloen liggen met de bolle kant naar boven, was dus het huisje van een schildpad en die zijn we toen nog wezen zoeken (idem nu voor naaktslakken haha, we hebben op het balkom lege huisjes liggen voor het geval dat hihi). Probeer haar op die manier te leren omnte fantaseren, en ze is er nu zo geweldig goed in.

14. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ze is ook nog best jong voor rollenspel, denk ik. Volgens mij neemt dat een vlucht tegen de tijd dat ze 4 worden en is het op een hoogtepunt als ze 5 zijn.

Ik snap heel goed dat je ook wel eens wat anders wilt dan steeds hetzelfde, maar ik ben het met adi eens dat rollenspel nu juist uit het kind zelf moet komen. Je kunt hooguit een 'rollenspel-uitdagende' omgeving creëren, door bepaald speelgoed neer te zetten, zoals keuken/winkelspulletjes, verkleedspulletjes, een pop, little people of een tent maken onder de eettafel enzo. Maar uiteindelijk is dit nou typisch iets dat je niet zo goed kunt sturen en dat ze echt zelf moeten doen.

Als het je gaat om dat alle facetten in de opvoeding aan bod moeten komen, dan denk ik dat je er best op kunt vertrouwen dat je meisje rollenspel gaat spelen zodra ze daar zelf aan toe is.

Enige tip die ik heb is dat je misschien ergens een ander kind vandaan kunt halen dat al wel levendig rollenspel speelt. Van andere kinderen leren ze vaak het meest!

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier hebben we ook vaak zulke fases. pff. heel vermoeiend. rollenspel vind mijn jongen juist leuk omdat mama wel mee moet doen. hij komt daarom steeds met nieuwe ideeen om me mee laten spelen denk ik.

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Herkenbaar, mamavanmeisje. Ik speel weinig rollenspellen met mijn dochter; dat doet ze met haar vader en opa. Dan is papa een hond of een paardje waar ze op rug mee gaat rijden (einddoel verzint ze zelf). Met haar opa speelt ze dat ze krokodillen zijn en iedereen bijten.

Ze speelt ook alleen rollenspellen en het enige wat ik doe, is af en toe een vraag stellen waardoor ze nog dieper haar spel in duikt. Dan zet ze bijvoorbeeld een aantal stoelen achter elkaar en dat is dan een trein. Dan vraag ik waar ze naartoe gaat. Dan verzint ze zelf de eindbestemming en speelt verder. Later vraag ik dan wat ze daar gaat doen & met wie bijvoorbeeld.

Ik vind het wel eens jammer dat ik er niet zo goed in ben, maar wij doen weer hele andere dingen samen. Samen knutselen, lezen, eendjes voeren, naar de speeltuin, naar de bibliotheek, enz.

Mijn dochter haalt zelf haar ideeën vaak uit de dingen die ik vertel of de boeken die ik voorlees.

Met poppen spelen doen we wel samen. Dan geven we de pop een luier, kleden ze aan, poept de baby, schone luier aan (poetsen met een tissue en een leeg potje Zwitsalpoeder). En dan stoot de baby bijvoorbeeld haar hoofd en moet ze een prik hebben (dokterskoffer) en krijgt ze een verbandje om. Daarna gaat dochter wandelen met haar baby en ga ik weer de krant lezen of verder met schoonmaken in huis.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @Belize, was t maar een fase ;). Ze is nooit zo goed geweest in zelf spelen. Maar goed te lezen dat het (misschien) nog wel gaat komen.

De laatste maanden uit haar fantasie zich wel veel in angst trouwens.

@Umm, hihi huisjes voor naaktslakken, schattig ;)

Goed idee, wat echte spullen in dr dokterskoffertje! Alleen had ze pas een allergische reactie vrees ik (rode uitslag), onder een pleister. Dus daar ben ik nu wel voorzichtig mee.

18. knap

knap Niet meer actief

Idd. Lijkt mijn dochter wel. De pop gaat zelfs voor straf de gang op haha. Ze doet mij of haar vader na.
    Baby moet naar bed baby moet eten baby gaat op het potje. Of mama wil je voor baby een liedje zingen. Ze doet deze rol spellen dus idd van zelf. Zo leuk.

19. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Lol! Hier heel veel rollespellen. Vandaag winkeltje gespeeld want ze hebben et ah winkeltje met toebehoren gekregen. De ene keer was ik een boef maar wist ik niet hoe de cola in mn zak terecht was gekomen. Ander moment was ik van de sligro en kwam ik ff de voorraad aanvullen. En ik was ook gewoon consument. Kids waren slager bakker enz enz. Erg leuk

20. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Mijn dochter verzint dat allemaal zelf en ik word daarin betrokken. Maar hier wordt een dag nagespeeld. Of ze "leest" haar poppen voor, speelt doktertje met haar poppen en beestjes. Zoiets allemaal haha

Deel Deze Pagina