Hoi ! Heeft er iemand ervaring met een aankoopmakelaar? En dan vooral sinds dit jaar? Wij hebben al diverse keren mis gegrepen bij een huis. Zo frustrerend. Bieden op of net boven de vraagprijs en dan nog ruim te laag zitten (en nee, dat is niet omdat de huizen echt laag aangeboden worden ) . Nu vroeg ik me af of het zinvol is om misschien toch een aankoopmakelaar in te schakelen. Heeft zo iemand zicht op huizen vóór ze op funda komen? Want alleen dán al is het het geld denk ik meer dan waard... en had jou aankoopmakelaar ook nog wel een redelijk aanbod? Had je het idee dat het verschil maakte? Wij zijn zo in dubio wat nu wijsheid is.. We zijn echt toe aan huis een maatje groter. Dus vandaar de vraag, misschien kan iemand ons over de streep trekken -of misschien moeten we toch meer geduld hebben..
Mijn vader is makelaar. Hij ziet de huizen 1 dag voordat ze op Funda komen en stuurt ze dan door aan klanten. Wat ik zelf heb ervaren met mijn vader als aankoopmakelaar bij ons huis was dat het fijn was dat je iemand hebt die alle trucjes kent. Zo had hij bij het open huis al in de gaten dat wij een van de weinige echt geinteresseerde waren en adviseerde ons daarom niet te hoog te beginnen met bieden. Verderop in de onderhandelingen wist hij druk op de ketel te zetten door ons een bod te laten doen en daar een tijd op te zetten (we willen binnen 24 uur weten of jullie het bod accepteren, anders gaat het van tafel). Dit, om te voorkomen dat de verkoopmakelaar met ons bod zou gaan leuren bij andere geinteresseerden om een "biedingswedstrijdje" uit te lokken. Dat zijn van die dingen, daar kom ik zelf niet op. Verder is het fijn dat iemand vanalles voor je regelt, zoals de onderhandelingen, het stellen van goede vragen bij het bezichtigen, adviseren over dingen etc. Dus ja, ik vond het zeker van meerwaarde. Al kostte het in ons geval slechts een bos bloemen en een etentje
Ja wij gingen verhuizen naar een hele andere regio dus wilden wij graag een aankoop makelaar. Die kende de markt...de goede locaties et cetera.. En we konden inderdaad soms al ergens kijken voordat het officieel op de markt kwam. Verder kijkt die mee naar alles in het huis. Koste ons geloof ik in 2008 ton 1000 euro.
Mijn broer vist ook al een tijd achter het net en toen zei een collega van hem dat hij ook zo'n 10 keer geboden had zonder succes en toen na inschakeling van een aankoopmakelaar was de eerste raak.
Lijkt me juist in deze tijd een goed idee, zij weten vaak wat er in de verkoop komt. En over courtage kun je gewoon onderhandelen, dat zijn ze gewend. Wij hebben ook een keer een aankoopmakelaar gehad, beviel prima. Ook omdat het nogal rare types waren waarvan wij het huis kochten en hij hun en hun makelaar flink achter de broek zat om alles op tijd en netjes af te handelen.
Collega van mij had huis te pakken voor het überhaupt online ging. Zij had meerdere makelaars laten weten waar ze naar opzoek was. Zij werd door de makelaar benaderd toen er weer wat op de markt zou komen. Weet niet of ze dat ook zo in jouw woonplaats doen??
Ik werk bij een makelaar en je kan een zoekopdracht uitzetten bij een makelaar in je regio. Dan geef je je woonwensen door en dan wordt je automatisch op de hoogte gehouden van het nieuwste aanbod. Dus dat is aanbod wat nog op Funda moet komen. Dus ik zou een makelaar in de buurt bellen en vragen naar die mogelijkheid.
Wij hadden er expres niet voor gekozen. Onze financieel adviseur gaf ons een hele goede tip. “ je bied niet meer wat het huis echt waard is op papier, je bied wat jij het huis waard vind.” We hebben in totaal op 2 huizen geboden en ons droomhuis is het geworden. Hij had gelijk, het bedrag wat wij nu betaald hebben is het voor ons helemaal waard.
Yes dat denk ik wel. Ervaring als verkopende partij. Ons huis is verkocht voordat het op Funda kwam middels het netwerk van de makelaar. (Het heeft dus nooit op Funda gestaan.)
Bij onze regio heb je dit ook alleen krijg je dan de huizen die op die dag op Funda zijn gekomen... zo werkt het nog niet voor ons. De sneak op facebook is het eerste wat bekend gemaakt wordt. We hebben bij 3 makelaars gevraagd of ze ook aankoopmakelaar willen zijn maar ze waren er niet happig op, reageerden allen best ontwijkend. Jammer, maar met zoveel zoekenden en zo weinig huizen snap ik wel dat ze dit niet voor iedere zoekende kunnen zijn.
Waarom ontwijkend? Vind ik heel vreemd want elke klant is er 1 dus ook in deze markt. Wij zijn zowel verkoop als aankoopmakelaar en als mensen ons willen inschakelen als aankoopmakelaar zullen we daar z.s.m. op inspelen dus vind het vreemd om te horen dat ze daar niet op in wilde gaan.
Mijn moeder probeerde al een tijd een appartement in mijn woonplaats te kopen. Altijd net te laat. Aankoopmakelaar ingezet en toen ha ze een maand later wat gekocht als eerste kijker. Gelukkig maar want nu zit de markt helemaal vast. j
Ja bij alle drie een antwoord als 'een huis moet je voelen' 'ja nou ja het is gewoon kijken en bieden' 'je moet toch zelf ervaren of een huis bij je past'. Misschien dan toch niet de juiste getroffen als ik jou lees.
Dat gaat helaas niet helemaal op.. als je genoeg eigen geld hebt, ja dan misschien... Maar als de bank je huis 10.000 of 15.000 euro minder waard vind - dan zul je dat bedrag toch zelf op je rekening moeten hebben.... + de kosten koper + verhuiskosten en inrichtkosten... dat gaat 'm niet worden...
maar bedankt voor de reacties allemaal, dan zullen we toch eens gaan informeren denk ik hier in buurt....
Klopt! Wij hadden veel eigen geld inderdaad door de verkoop van onze oude woning ( omgeving Amsterdam daar is natuurlijk helemaal de huizen gekte). Al moet ik wel zeggen dat de taxatie van de nieuwe woning 7000 scheelde met ons bod, dus dat viel toevallig mee.
Wat doe je zelf? Je kunt bijhouden wat de verkoopprijzen zijn per m2 in de buurt van de woning die jij op het oog hebt. Via Funda en huizenlink kun je verkochte woningen bekijken, het afwerkingsniveau invoeren in excel incl de verkoopprijs en zo een matrix bijhouden. Ben je niet zo handig, dan is een aankoop makelaar handiger. En een aankoopmakelaar weet soms wel al 2 weken voor funda wat er komen gaat. Netwerken is belangrijk in deze beroepsgroep.
Als ej al een paar keer achter het net hebt gevist is het het ZEKER waard. Toen wij ons huis zelf gingen verkopen hadden we voordat het op funda kwam al veel bezichtigingen via aankoopmakelaars. Degenen die nadat het op Funda kwam wilden kijken waren pas later in de week aan de beurt. Uiteindelijk is ons huis ook verkocht aan kijkers van dag 1 die via een aankoopmakelaar kwamen, en meteen een goed bod deden met goede voorwaarden. Toen we zelf een huis wilden kopen kwamen we er al snel achter dat het zó snel gaat, en dan is een aankoopmakelaar wel echt fijn. Uiteindelijk nieuwbouw gekocht dus die makelaar was niet meer nodig