Vloerverwarming overdag instellen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 6 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.959
    1.313
    113
    Wij wonen sinds kort in ons nieuwe huis en wij hebben overal vloerverwarming. Wij hebben dus geen andere verwarming (wel nog een gashaard). Nu hoor je altijd iedereen zeggen dat je de vloerverwarming gewoon op een vaste temp moet instellen. Maar stel je wilt hem op 21 graden instellen is dat dan ook overdag (als er niemand thuis is)? Oftewel kost het meer om hem in de avond op te laten warmen als dat je hem de hele dag op 21 graden laat staan?
     
  2. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Op mijn werk hebben we vloerverwarming.

    Daar is het zo dat op het moment instellen van de temperatuur geen zin heeft.
    Het duurt minstens 12u voordat je echt verschil merkt.
    Hier blijft de vloerverwarming dus op een vaste temperatuur staan.
     
  3. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb ook vloerverwarming als hoofdverwarming ,het beste is om 1 temperatuur aan te houden omdat het veel tijd en energie kost om op te warmen.Als je het morgen warm wilt hebben moet je gisteren de verwarming aan zetten zeg maar...
     
  4. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Je kan je vloerwerwarmimg inderdaad het beste op een standaard temperatuur instellen. De vloerverwarming heeft 12 uur de tijd nodig om overal de temperatuur te bereiken. Daarnaast kost het je systeem meer energie om elke keer de warmte omhppg te brengen dan om hem constant te laten branden
     
  5. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.743
    719
    113
    Wij hebben beneden vloerverwarming, maar dat voel je echt eerder dan na 12 uur.
    Hij staat nu op standaard hoogte. Als het kouder wordt doen we gewoon hoger zoals ook met verwarming, dus alleen als we thuis zijn. Het duurt wel iets langer dan met gewone verwarming, maar zeker niet zolang. Wel hebben we een timer, die gebruiken we in de winter zodat we in opgewarmd huis komen.
     
  6. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Wij hebben een vaste temperatuur 24/7. 'Even' de temperatuur omhoog gooien heeft idd niet zoveel zin.
     
  7. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.868
    7.812
    113
    Amsterdam
    Het kost meer energie om hem uit en aan te zetten. Wij hebben ook vloerverwarming en hij staat gem van oktober tot april aan daarna gaat ie uit is het niet meer nodig. En we gebruiken volgens de Nuon een stuk minder dan het gem huishouden met stadsverwarming.
     
  8. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    922
    218
    43
    Vrouw
    Wij hebben ook een vaste temperatuur dag en nacht. Hij is van de week voor het eerst echt 'aan' gegaan aangezien de temperatuur in huis onder de 21 zou komen. Verder doen wij er ,eigenlijk niks mee, richting eind april/ begin mei zal de vloerverwarming vanzelf niks meer doen als het in huis voldoende warm blijft.
     
  9. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Sorry dat ik inbreek...
    Geldt dit ook voor elektrische vloerverwarming in 1 (bad)kamer?

    Wij hebben dit dus alleen in de badkamer en ik merk dat het uuuuren duurt voordat het aangenaam is. (Niet de 12 uur wat hierboven genoemd is, maar zeker 5 uur..)
    Maar we hebben in het huis ook overal gewoon centrale verwarming. Het gaat in de badkamer dus alleen om het aangename..
     
  10. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    #10 momwithcamera, 6 okt 2019
    Laatst bewerkt: 6 okt 2019
    Wij hebben door het hele huis vloerverwarming en hij staat standaard op 21 graden ingesteld. De vloerverwarming op de slaapkamers hebben we dichtgedraaid omdat het anders te warm is. Alleen als het echt winter is draaien we 'm weer open. Maar de vloerverwaming gaat verder nooit uit als we weg zijn oid. Het opwarmen duurt lang en kost heel veel energie, zonde om dat voor elk wissewasje te doen.
     
  11. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Wij hebben ook vloerverwarming en een warmwatervat dat gevuld wordt door de zonneboiler.
    Vloerverwarming staat hier nog uit, gaat pas aan als het in huis onder de 19 graden wordt. We proberen m nog even uit te houden omdat het ook weer warmer weer kan worden. Zodra het een paar dagen zonniger weer is en het warmwatervat lekker op temperatuur, dan zetten we de vloerverwarming aan. Dan hebben we dus al een grote voorraad ‘gratis’ warm water en kost het dus minder gas om de boel de eerste keer te verwarmen. Boven en op zolder hebben we radiatoren, deze zijn nog nooit aangewezenst in de 4 jaar dat we hier wonen.

    Daarna blijft ie altijd op 1 temperatuur. Stel dat we op wintersport zouden gaan, misschien is het dan een goed idee om m lager te zetten.

    Overigens heb je de eerste winter meer stookkosten in een nieuwbouwhuis omdat er nog een hoop vocht in het huis zit, zoiets heb ik eens begrepen.
     
  12. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.868
    7.812
    113
    Amsterdam
    geen last van gehad het eerste jaar dat we hier woonde, we verbruiken eigenlijk zowat elk jaar ongeveer hetzelfde voor verwarmen. Wij hebben idd boven ook nooit de verwarming aan behalve in de badkamer.
     
  13. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Hier ook vloerverwarming , staat standaard op 21,5 zodra kouder word springt hij zelf weer aan.
    Hier via een warmtepomp , die vreet wel energie natuurlijk maar dankzij de zonnepanelen dus eigenlijk weer niks ..
    en op zolder staat nog een warmtepomp of boiler wat het ook is haha ! En die verwarmt weer het douche en kraanwater .. ons gas is de deur nu al bijna 2 jaar uit :)
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Hier ook op de begane grond en eerste verdieping vloerverwarming.
    Hij staat op 20 ingesteld beneden (wij kunnen elke ruimte apart instellen) en ‘s winters in de badkamer.
    In de slaapkamers alleen als het echt een koude periode is, verder staat hij daar niet aan.
     
  15. Duma

    Duma Bekend lid

    13 sep 2007
    973
    908
    93
    Bij ons is het echt niet zo, dat je beter de hele dag door kan verwarmen/op één vaste temperatuur zetten.
    Wij hebben hem s ochtends eventjes aan. Op zich nog niet nodig met 22 graden, maar wel ff lekker. En je merkt het echt binnen een kwartier hoor. Ligt ook vlak onder de tegels.
     
  16. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.062
    113
    Vrouw
    De vloerverwarming gaat hier pas aan als het onder de 21 graden komt. Dit voel je echt al binnen een half uur.
    Soms als ik ga dweilen en ik het op tijd droog wil hebben voordat de kinderen thuis komen, dan zet ik hem handmatig even aan, dan is het zo droog.
    Overigens hebben wij zo'n systeem waarmee je per dag kan bepalen hoe laat het hoe warm moet zijn.
    Boven staat de verwarming trouwens uit, mocht het daar ooit koud worden dan zet ik hem alsnog aan.
     
  17. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Hoe hoog staat hij bij jullie? Ik lees 21 en dat klinkt heel hoog. Maar nu met 20 hier is t echt fris in huis. Is voor ons ook 1e keer met vloerverwarming
     
  18. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.566
    7.392
    113
    Het verschilt ook heel erg hoe de vloerverwarming is aangelegd, ligt hij diep weg, liggen de leidingen dicht op elkaar of juist niet. En vooral wat ligt er bovenop, een massieve tegelvloer of een dunnere PVC vloer.

    Hier liggen de leidingen ondiep, dicht op elkaar en hebben we een niet mega dikke PVC vloer er op.

    Als ik het koud vind draai ik de thermostaat omhoog, dan in no time lekker warme voeten en warmt de ruimte zo op. Hier is het gebruik dus niet echt veranderd t.o.v. de oude situatie met radiatoren. Overdag en 's nachts is hij met een lagere temperatuur ingesteld, alleen als we thuis zijn staat hij op 21 graden.

    Ik kan me voorstellen dat als de betonvloer over de leidingen is gegoten en er een dikke tegelvloer bovenop ligt je inderdaad een langere aanloop hebt om de boel warm te krijgen en dat het ook langer duurt voor hij is afgekoeld.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn ouders hebben in januari overal vloerverwarming laten leggen, geen radiatoren meer. Het advies was om een lage en hoge temperatuur (voor bv de nacht of als je van huis gaat) niet meer dan 5 graden te laten verschillen. 5 graden verschil werd echt al máximaal verschil gesteld. Dus nu hebben ze ‘m als ze thuis zijn op 20 staan, en ‘s nachts gaat hij naar 17 - als ze meerdere uren van huis zijn ook. Je voelt hem wel echt snel schakelen vind ik zelf, toen ik ‘m aanzette ‘s ochtend duurde het echt geen 12 uur voor hij van 17 naar 20 ging - ik schat een uurtje voor die drie graden.
     
  20. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik zou niet teveel naar het getal kijken en gewoon wat goed aanvoelt. Bij ons thuis vind ik 20 graden prima, bij mn ouders is het met 21 graden echt nog fris.
     

Deel Deze Pagina