Nou, weet ik meteen welk boek ik ook links kan katen liggen. Boeken die me laten huilen vind ik prima hoor, maar dan wil ik huilen vanwege mooiheid (Fun home van Alison Bechdel, Het leven van de tijdreiziger van Audrey Niffenegger, Bidden wij voor Owen Meany van John Irving), niet om er depressief van te worden. Het hele idee van literatuur is naar mijn idee iets moois maken uit narigheid, niet iets naars maken uit narigheid.
Net gelezen 'Alleen tegen mijn vader' van Maude Julien. Waargebeurd en echt vreselijk wat voor jeugd zij had en dat zoiets kan gebeuren, jarenlang. Ook net gelezen 'dochter van het moeras'. Ook over een man die op ongeveer dezelfde bizarre wijze een gezin creëert en opgepakt wordt, jaren later ontsnapt en zijn dochter gaat hem zoeken. Via flashbacks lees je hoe haar jeugd was. Deze niet waar gebeurd gelukkig maar wel erg spannend. Voor jou (me before you) vond ik ook echt prachtig. Veel mooier dan de film, maar dat is met alle verfilmingen zo (ook harry potter fan hier maar ook veel liever de boeken dan de films).
Het zijn boeken die maken huilen uit ontroering. Gore of enge dingen lees ik niet. Dat boek met die kat is een andere boek.
Als je het hebt over boeken die me in de loop der jaren zijn bijgebleven... Max Havelaar (Multatuli of zoiets?), verplichte kost op middelbare school en iedereen zuchtte en steunde, maar ik vond het echt een aangrijpend en mooi boek (onze koloniale tijd). In dezelfde trant Van de koele meren des doods van Frederik van Eeden. Vanuit herkenning in mijn vakgebied: House of God van Samuel Shem, How doctors think (hoe dokters denken, non-fictie) van Jerome Groopman. Jeugdsentiment: Kruistocht in spijkerbroek en de trilogie over Thule van Thea Beckman (moeder aarde of zoiets?). En boeken die ik geweldig vind (en al meerdere keren heb gelezen): Harry Potter, All souls trilogie (Deborah Harkness), Twilight-boeken, Wetten der Magie (Terry goodkind), Hof van doorns en rozen (Sarah J Maas), Het Rosie Project (Graeme Simsion). En nu vergeet ik vast nog tig boeken
In de categorie boeken die iedereen gelezen zou moeten hebben zoals Imoeder het definieert (zo vatte ik het nl ook op) vond ik de volgende boeken allemaal op hun eigen manier een ontzettende bijzondere kijk op dingen geven: The God Delusion - Richard Dawkins Your inner fish - Neil Shubin The selfish Gene - Richard Dawkins Civilization: the west and the rest - Niall Ferguson Tricks of the mind - Derren Brown The strange death of Europe - Douglas Murray En dan jn de categorie prachtige romans die na 10 keer lezen nog steeds geweldig zijn: The witching hour - Anne Rice Zo, zo mooi, dit verhaal wat eeuwen en continenten overspant over de verschillende generaties uit een familie heksen uit New Orleans. De Aardkinderen - Jean M Auel Het verhaal op zich heeft, zeker in de latere delen, wel een beetje een vleugje doktersromannetje in zich, maar het leven over mensen in de oertijd wordt wel prachtig beschreven. The Time Travellers Wife - Audrey Niffenegger Mooi geschreven boek vanuit het oogpunt van de echtgenote van een man die - onvrijwillig - door de tijd reist, en die dus steeds verschijnt en verdwijnt op verschillende punten in haar leven. Klinkt een beetje vaag, maar het is prachtig en ingenieus geschreven.
Alles van Isabel Allende, ik hoop dat zij nog veel boeken mag schrijven! Die boeken eet ik echt op...
Haar naam was Sarah Keukenmeidenroman 12 jaar een slaaf Theresienstadt van George Berkley De fotograaf van Auschwitz De lotgevallen van de brave soldaat Svejk Toch een vader- Michelle Magorian Harry potter staat hier in Nederlandse en Engelse versie, dochter kent ze volledig uit haar hoofd, ik heb nog steeds geen zin om er in te beginnen. Lees liever waargebeurde verhalen.
Wie zegt dat Harry Potter niet waargebeurd is? Nog één: ik vind dat iedereen met een kantoorbaan of een partner met een kantoorbaan minimaal 1 deel van Het Bureau van Voskuil gelezen moet hebben.
De alchemist - Paulo Coelho Het nieuwe leven - Orhan Pamuk De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón De wereld van Sofie - Jostijn Gaarder (jeugdsentiment)
Als kind tiener heeft De Golf veel indruk op me gemaakt. Verder vind ik De Lord of the Rings goed evenals Harry Potter. Ook de boeken van Joanne Harris vind ik leuk, bijvoorbeeld De vijf kwarten van de sinaasappel en Bramenwijn. En Het Diner van Herman Koch.
Ik ben fan. Heerlijke meeslepende boeken schrijft hij. Ik hou er van als een boek me raakt, iets te weeg brengt. Maar tranentrekkers trek ik niet. Ik heb op vakantie wel eens een heel dramatisch boek gelezen. Ik zat te huilen aan het zwembad. Pfff. Ooit komt de tijd dat ik de rust weer vind om te lezen. Dan zoek ik dit topic weer op.
Ik ben vooral fan van autbiografische en semi autobiografische boeken, maar ook literaire thrillers. En soms heerlijk een luchtig boek tussendoor zoals iets van Paulien Cornelisse. Geen absolute favoriet, maar van Kluun heb ik bijvoorbeeld genoten. 'Open' van Andre Agassi vond ik ook erg indrukwekkend. Nu heb ik in de koffer 'phileine zegt sorry en the rosie project'.
Boeken van Konsalik vind ik ook heerlijk om te lezen Nog tips voor een goed non-fictie boek? Die lees ik toch het liefste (maar dan weer geen tranentrekker)
Harry potter Twilight The hunger games Lord of the rings 50 shades vond ik ook heerlijk om te lezen Boek over john benet ramsey. over een klein meisje wat vermoord is. Ik blijf toch je moeder. Over een moeder die in de gevangenis beland nadat drie kinderen overlijden aan wiegedood. The help (nl versie even vergeten) over zwarte schoonmaaksters in de jaren 60