Welk boek moet je echt gelezen hebben?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 12 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.816
    113
    Nou, weet ik meteen welk boek ik ook links kan katen liggen.

Boeken die me laten huilen vind ik prima hoor, maar dan wil ik huilen vanwege mooiheid (Fun home van Alison Bechdel, Het leven van de tijdreiziger van Audrey Niffenegger, Bidden wij voor Owen Meany van John Irving), niet om er depressief van te worden. Het hele idee van literatuur is naar mijn idee iets moois maken uit narigheid, niet iets naars maken uit narigheid.

2. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Net gelezen 'Alleen tegen mijn vader' van Maude Julien. Waargebeurd en echt vreselijk wat voor jeugd zij had en dat zoiets kan gebeuren, jarenlang.

Ook net gelezen 'dochter van het moeras'. Ook over een man die op ongeveer dezelfde bizarre wijze een gezin creëert en opgepakt wordt, jaren later ontsnapt en zijn dochter gaat hem zoeken. Via flashbacks lees je hoe haar jeugd was. Deze niet waar gebeurd gelukkig maar wel erg spannend.

Voor jou (me before you) vond ik ook echt prachtig. Veel mooier dan de film, maar dat is met alle verfilmingen zo (ook harry potter fan hier maar ook veel liever de boeken dan de films).

3. Hommeltje

Hommeltje Niet meer actief

Het zijn boeken die maken huilen uit ontroering. Gore of enge dingen lees ik niet. Dat boek met die kat is een andere boek.

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Als je het hebt over boeken die me in de loop der jaren zijn bijgebleven...

Max Havelaar (Multatuli of zoiets?), verplichte kost op middelbare school en iedereen zuchtte en steunde, maar ik vond het echt een aangrijpend en mooi boek (onze koloniale tijd).
    In dezelfde trant Van de koele meren des doods van Frederik van Eeden.

Vanuit herkenning in mijn vakgebied: House of God van Samuel Shem, How doctors think (hoe dokters denken, non-fictie) van Jerome Groopman.

Jeugdsentiment: Kruistocht in spijkerbroek en de trilogie over Thule van Thea Beckman (moeder aarde of zoiets?).

En boeken die ik geweldig vind (en al meerdere keren heb gelezen): Harry Potter, All souls trilogie (Deborah Harkness), Twilight-boeken, Wetten der Magie (Terry goodkind), Hof van doorns en rozen (Sarah J Maas), Het Rosie Project (Graeme Simsion).

En nu vergeet ik vast nog tig boeken ;)

Celia29 en In your eyes vinden dit leuk.
  5. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Daar ben ik momenteel voor de 5e (6e? 7e?) keer in bezig :D

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    In de categorie boeken die iedereen gelezen zou moeten hebben zoals Imoeder het definieert (zo vatte ik het nl ook op) vond ik de volgende boeken allemaal op hun eigen manier een ontzettende bijzondere kijk op dingen geven:

The God Delusion - Richard Dawkins
    Your inner fish - Neil Shubin
    The selfish Gene - Richard Dawkins
    Civilization: the west and the rest - Niall Ferguson
    Tricks of the mind - Derren Brown
    The strange death of Europe - Douglas Murray

En dan jn de categorie prachtige romans die na 10 keer lezen nog steeds geweldig zijn:

The witching hour - Anne Rice
    Zo, zo mooi, dit verhaal wat eeuwen en continenten overspant over de verschillende generaties uit een familie heksen uit New Orleans.

De Aardkinderen - Jean M Auel
    Het verhaal op zich heeft, zeker in de latere delen, wel een beetje een vleugje doktersromannetje in zich, maar het leven over mensen in de oertijd wordt wel prachtig beschreven.

The Time Travellers Wife - Audrey Niffenegger
    Mooi geschreven boek vanuit het oogpunt van de echtgenote van een man die - onvrijwillig - door de tijd reist, en die dus steeds verschijnt en verdwijnt op verschillende punten in haar leven. Klinkt een beetje vaag, maar het is prachtig en ingenieus geschreven.

Afkes 10tal, Vulpen en iMoeder vinden dit leuk.
  7. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Alles van Isabel Allende, ik hoop dat zij nog veel boeken mag schrijven! Die boeken eet ik echt op...

8. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Eens! Geweldige boeken!

9. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    'De trilogie van zeven wateren' vond ik prachtig.

10. halve

halve Niet meer actief

Haar naam was Sarah
    Keukenmeidenroman
    12 jaar een slaaf
    Theresienstadt van George Berkley
    De fotograaf van Auschwitz
    De lotgevallen van de brave soldaat Svejk
    Toch een vader- Michelle Magorian

Harry potter staat hier in Nederlandse en Engelse versie, dochter kent ze volledig uit haar hoofd, ik heb nog steeds geen zin om er in te beginnen. Lees liever waargebeurde verhalen.

11. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.816
    113
    Wie zegt dat Harry Potter niet waargebeurd is? :p

Nog één: ik vind dat iedereen met een kantoorbaan of een partner met een kantoorbaan minimaal 1 deel van Het Bureau van Voskuil gelezen moet hebben.

12. Asssepoester

2 aug 2018
    81
    49
    18
    Vrouw
    De alchemist - Paulo Coelho
    Het nieuwe leven - Orhan Pamuk
    De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón
    De wereld van Sofie - Jostijn Gaarder (jeugdsentiment)

Poolvos vindt dit leuk.
  13. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Als kind tiener heeft De Golf veel indruk op me gemaakt.
    Verder vind ik De Lord of the Rings goed evenals Harry Potter.
    Ook de boeken van Joanne Harris vind ik leuk, bijvoorbeeld De vijf kwarten van de sinaasappel en Bramenwijn.
    En Het Diner van Herman Koch.

14. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik ben fan. Heerlijke meeslepende boeken schrijft hij.
    Ik hou er van als een boek me raakt, iets te weeg brengt.
    Maar tranentrekkers trek ik niet. Ik heb op vakantie wel eens een heel dramatisch boek gelezen. Ik zat te huilen aan het zwembad. Pfff.

Ooit komt de tijd dat ik de rust weer vind om te lezen. Dan zoek ik dit topic weer op.

Poolvos vindt dit leuk.
  15. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Dikgedrukte ga ik op mijn leeslijst zetten.

16. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik ben vooral fan van autbiografische en semi autobiografische boeken, maar ook literaire thrillers. En soms heerlijk een luchtig boek tussendoor zoals iets van Paulien Cornelisse. Geen absolute favoriet, maar van Kluun heb ik bijvoorbeeld genoten. 'Open' van Andre Agassi vond ik ook erg indrukwekkend. Nu heb ik in de koffer 'phileine zegt sorry en the rosie project'.

17. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Boeken van Konsalik vind ik ook heerlijk om te lezen

Nog tips voor een goed non-fictie boek? Die lees ik toch het liefste (maar dan weer geen tranentrekker)

18. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Harry potter

Twilight

The hunger games

Lord of the rings

50 shades vond ik ook heerlijk om te lezen :p

Boek over john benet ramsey. over een klein meisje wat vermoord is.

Ik blijf toch je moeder. Over een moeder die in de gevangenis beland nadat drie kinderen overlijden aan wiegedood.

The help (nl versie even vergeten) over zwarte schoonmaaksters in de jaren 60

Deel Deze Pagina