Hoe het beste om te gaan met dit "vervelende" gedrag

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door vruchtje24, 6 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.210
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Wij weten het even niet meer hoe het beste "positief mogelijk" om te gaan met ons zoontje van 3,5 jaar.

Hij is echt heel erg vervelend. Dat uit zich onder andere in:

- Niet luisteren als wij hem iets vragen
    - hij is zindelijk, maar niet naar de wc willen zonder dat hij uitbarst in
    huilen omdat hij zo gezegd niet hoeft. Na veel drama plast hij wel.
    Het is dus een enorme strijd.
    - Met aankleden hetzelfde probleem.
    - Soms (afhankelijk van zijn bui) niet lief doen tegen zijn zusje van 6
    maanden en dan vooral stiekem ff aanraken/pijn doen. Uiteraard is
    kan hij soms wel heel lief zijn tegen haar.
    - Brutaal. Zal bij de leeftijd horen, maar erg vervelend. Als wij hem
    bijv. straf geven zegt hij "ik hoor je niet" of hij zegt "jij bent
    stom/dom". geen idee hoe hij daaraan komt.

Momenteel zien we s'ochtends vroeg al tegen de dag met hem op. Het is gewoon niet gezellig meer omdat alles steeds een strijd wordt, hij uitbarst in huilen etc. Wij waarschuwen 2 keer en de 3e keer hebben wij een strafplekje in de gang. Daar moet hij dan 3 minuten staan.

Is er misschien nog ee positieve manier om dit gedrag te verbeteren en is dit herkenbaar?

Dank jullie wel alvast.

Groetjes vruchtje

2. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

het lijk mij verstandig dat je zowiezo niet uitbarst in woede... Probeer altijd op een rustige manier maar wel een boze manier altijd te blijven zeggen dat dit niet mag.En leg ook uit waarom het niet mag... 3 min op een stafhoekje vindt ik best lang als ik eerlijk ben denk dat 2 min meer als zat is... Als je het heb uitgeleg waarom hij op het strafbankje moet moet je vragen of die sorry wil zeggen en het niet meer zou doe en daarna een knuffel geven en zeggen dat je van hem houdt...

Onze zoon wil ook niet luisteren en zijn daar ook druk mee bezig om het voor elkaar te krijgen...stafbankje help hier helaas nog niet maar we blijven het wel proberen...

onze zoon gaat dan wel niet op het stafbankje om het zo maar te zeggen maar hij heeft alwel geleerd dat somige dingen niet mogen en dan hoef ik hem maar aante kijken en dna komt hij na me toe en zeg die heel lief sorry en geen me een knuffel en gaat alsvolg heel lief spelen of tv kijken...

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.210
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    We blijven wel altijd rustig tegen hem. Hij krijgt zijn zin nu niet het huis is te klein pff

4. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Hier werkt een stickersysteem super.

Als hij lief is krijgt hij een sticker. Bij een aantal stickers een kleinigheidje. Door bereid ik steeds verder uit. Dus meer stickers voor hij iets krijg

5. adi

adi Niet meer actief

Maar doe je dit in het algemeen bij 'lief' gedrag? (Ik hoor het vaan namelijk alleen bij zindelijk worden).
    Want ben je hem dan niet aan het betalen om zich 'normaal' te gedragen?

6. adi

adi Niet meer actief

Ts, zolang je heel duidelijk en consequent bent in het gedrag dat je niet tolereert, gaat deze fase vanzelf weer over.
    Op de knieen zitten, op een strenge toon zeggen dat ie je aankijkt en uitleggen dat je het niet dult om stom genoemd te worden, dat je dat gedrag niet leuk vindt en niet meer wilt horen. En dat hij het ook niet leuk zou vinden als iemand het 'stom' noemt, knijpt oid.

bij wc? Plast hij anders in zn broek als je hem niet dwingt om naar de wc te gaan?

7. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Tis niet dat hij iets groots krijgt. Gewoon iets lekkers uitzoeken in de supermarkt.
    Met een sticker zelf is hij al blij. Hier werkt het in ieder geval wel. Nu hij niks meer krijgt luistert hij nog steeds.
    Ook zonder dat hij iets krijgt. Is echt alleen even stimulans geweest om te luisteren

8. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.210
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Adi: ja anders zegt hij op een gegeven moment "ongelukje in mijn broek" en dan is het te laat

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ben het helemaal met Adi eens. Zolang je consequent blijft en rustig gaat deze fase gewoon over. Toen onze tweede geboren werd zat onze oudste niet lekker in zijn vel we hebben toen spelletjestijd ingesteld. Als de baby op bed lag was er alle tijd voor hem. Dit heeft ons erg geholpen.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Qua plassen: ging hij eerst wel uit zich naar de wc?
    Zindelijk is dat ze zelf gaan, niet dat jij ze moet sturen om ongelukjes te voorkomen.

Qua gedrag: 3,5 jaar is een moeilijke leeftijd, veel kinderen zitten dan in zo`n "klier"fase. Het enige wat je kunt doen is inderdaad consequent blijven en duidelijk naar hem toe zijn. Dochter heeft me ook weleens stom genoemd, maar dat heb ik nooit gepikt en gemeen doen tegen kleintjes ook niet.

11. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ken het heel goed en ook hier het belonings systeem ingevoerd.

Groot karton gepakt. Schematje gemaakt van de momenten waarvan ik wil dat het verbeterd. Dat was eten, naar bed gaan en de tv uitdoen

Als hij op al die vlakken 2 stickers heeft gescoord mag hij een kadootje uit de mand uitzoeken.
    En het is dan niet alleen bordje leegeten nee het is niet elke keer van tafel gaan, niet meer langer dan een uur zitten en niet met eten klooien
    Naar bed gaan: geen gezeur klaar punt uit
    Tv uit doen: ook geen gezeur

Hier gaat het heel goed en merk dat hij niet alleen op die momenten luisterd maar ook gewoon bij andere dingen. De kadootjes wisselen we af met een leuke activiteit. De eerste twee weken moet hij dus in totaal 6 stickers scoren en daarna wordt het wat moeilijker

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Tijd voor school!.. nog even doorbijten.. vooral rustig en heel duidelijk blijven. Geef je grenzen aan, negeer wanneer mogelijk en blijf vooral rustig!! Tel tot 10 tot 100 als het moet maar blijf rustig.. het werkt echt het allerbeste.. en .. wees gerust het is een fase.. een heel gewone fase voor deze leeftijd!

Ik zou 'm vooral positief benaderen wanneer hij lief en gezellig is. Dus het gewoon benoemen "Ik vind jou zo lief aan het spelen of ik vind het zo gezellig vandaag met jou'. Die positieve aandacht is vaak meer dan voldoende. Natuurlijk is er niets mis met een stickersysteem maar dit zou ik alleen toepassen op iets tastbaars bijvoorbeeld de hele dag droog gebleven (geen ongelukjes), aan tafel blijven bij het eten (bord leeg moeten eten vind ik geen goed uitgangspunt) etc.

Ik vond het moeilijkst dat mijn zoontje zo ongelofelijk boos kon worden uit het niets. Je zag de hormonen gewoon door zijn lijfje gieren.. echt aan het puberen. Ik wilde hem dan vooral troosten en dat bleek heel goed te werken

13. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Hij moet zn bordje niet tot de laatste rijstkorrel leegeten hoor absoluut niet maar hij moet toch echt wel een paar happen nemen. Hier werkt het prima

14. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik sluit me bij Adi aan wat betreft het grenzen aan blijven geven. Nog wat tips: vertel hem het gewenste gedrag. Bijvoorbeeld, hij springt op de bank en jij zegt houd daarmee op. Zeg dan: ik wil dat je van de bank af gaat want ( uitleg ) .

Niet iedere keer straffen. Dan verlies je absoluut effect. Wil hij een snoepje en jij zegt nee, leg hem dan uit waarom je het niet wil. Wordt hij driftig vertel hem dan dat je best begrijpt dat hij boos is omdat, snoep lekker is. Maak een grapje: weet je wat er gebeurd als we de hele dag snoep eten? Allemaal gaten in de tanden een super dikke buik. Hij gaat vast mee fantaseren :).

Voor mezelf heb ik het volgende houvast. Ik accepteer en respecteer het gevoel van mijn kind, boosheid of verdriet, teleurstelling. Maar ik accepteer niet ieder gedrag dat mijn kind vertoont vanuit boosheid.

Blijf ontspannen, maak een grap als je merkt dat hij een grens gaat zoeken.
    Ik was strijd ook zat en heb zoveel gehad aan het boek How to talk to kids, Google maar even. Was voor mij een verademing en goor onze kinderen ook :) .

15. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.210
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Super bedankt voor de tips meiden! We gaan gewoon positief door met rustig en consequent blijven:)

Deel Deze Pagina