te licht voor lengte dus meer bijvoeden?

Discussion in 'Voeding' started by cowgirl80, Feb 11, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    8,007
    6,754
    113
    zuid-holland zuid
    Vandaag weereens bij het consternatieburo geweest ;)
    Mannetje is nu 70 cm lang en 7,5 kg zwaar. Daarmee is hij te licht voor zijn lengte volgens de cb-arts.
    We waren al begonnen met een groente/fruit hapje in de ochtend, maar volgens haar moeten we hem nu iedere dag sochtends fruit en smiddags groente geven. Zodra hij 6 maanden is moeten we beginnen met brood.

Nu weet ik niet helemaal wat ik met deze adviezen moet doen... Ik wil eigenlijk nog lang borstvoeding geven en niet mijn kindje helemaal volproppen met bijvoeding. Daarnaast heeft mijn kerel gewoon een lekkere onderkin en vetrollen op zn bovenbeentjes... ik heb niet het gevoel dat hij nu echt heel mager is.
    En van mijn vette moedermelk zal hij heus wel aankomen, maar van sperziebonen en worteltjes zie ik hem nog niet echt dikker worden...
    En het is natuurlijk een moment opname he.. wie weet groeit hij eerst in de lengte en daarna in de breedte ofzo.
    Zucht.. wat zal ik eens doen met dit advies?

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Mwah, CB he, ik vind hem juist lang voor zijn gewicht, zo kun je het ook zien! 70 cm is voor die leeftijd toch vrij lang? Vreemd dat hij dan per sé zwaarder moet worden...

Maar goed, om het niet helemaal in de wind te gooien, kun je misschien langzaam de bijvoeding uitbreiden, als je dat zelf wilt. Hij is bijna 6 mnd, dus dan kun je rustig wat vaker geven. Maar kijk goed naar je ventje. Als hij het leuk vindt en jij voelt het goed aan, dan kun je daar gewoon naar handelen denk ik. Elk kindje is anders, dus een echt duidelijk "antwoord" kan ik je ook niet bieden, maar wel dat het CB soms te snel met interessante ideeën komt, die niet altijd in de praktijk nuttig of belangrijk lijken te zijn.

Even ter achtergrond info: mijn dochter was op die leeftijd 6 kilo en 63 cm, en ze hebben mij nooit gezegd dat ik haar meer/eerder bijvoeding moest geven. Wel weer andere vreselijke anti-BV adviezen, maar goed ;)

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Weg met dat advies! Die paar happen groente zetten natuurlijk helemaal niet aan en andere vetten dan moedermelk kan je nu nog niet geven. Gewoon lekker vaak voeden en lekker lang ook voor de vette achtermelk!).
    Straks bij 6 maanden begin je eens met groente en fruit en een broodkorst en dan aan het eind van die maand kan je eens een boterham met roomboter of amandelpasta geven.

4. Makkie

Makkie Niet meer actief

tjee, vind het bureau wel overdrijven hoor, ons mannetje is bijna 70 cm en 8,2 kilo, zoveel scheelt dat toch niet? Ik zou me niet te druk maken hoor meid! Lekker doen wat je doet en lekker de borst blijven geven!

onze oudste was ook altijd 'te licht' nu nog! maar hij doet het verder super, dus so what?? Het bureau kan je aan het twijfelen brengen hoor, laat je niet gek maken. Je zoontje is gewoon lang!

5. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Is hij altijd al wat licht voor zijn lengte? Ons mannetje is namelijk bovengemiddeld lang, maar gemiddeld zwaar, dus eigenlijk ook "te" licht. Maar omdat hij altijd mooi de curve volgt, dus voldoende aankomt, is dat helemaal geen probleem.
    Ik zou dus vooral kijken naar of hij netjes aankomt, en niet alleen naar de verhouding gewicht-lengte.
    Ook vind ik dat en cb altijd eerst hoort te kijken naar hoe een kind eruit ziet, daarna hoe de moeder eruit ziet, en daarna pas naar de cijfers. Een actief vrolijk "knuffelbaar" kind is echt niet te licht.
    Daarnaast lijkt me belangrijk of hij verzadigd is na een voeding. Zo ja, dan krijgt hij echt wel genoeg. Je moet bij mij wel met een sterker argument komen, dan hij is wat licht voor zijn leeftijd, om mij te overtuigen dat alleen bv tot minimaal 6 maanden niet voldoende is.

Ik vind bijvoeden met 5 maanden als je er niet achter staat niet zo'n goed idee.

Trouwens, mijn zoon was met iets minder dan 5 maanden 69 cm en 7.080kilo. Dus nog bijna een halve kilo minder. Nooit opmerkingen over gekregen. Ja, dat hij lang voor zijn leeftijd was, maar nooit dat hij te licht was.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Van moedermelk zal hij harder groeien dan van bijvoeding. Raar advies dus. Ik vind hem ook eerder wat lang voor zijn gewicht. Maar dat is toch niet erg?

Heb je zijn gegevens al eens ingevuld in de borstvoedingscurve van de WHO (op borstvoeding.com)?

7. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik zou zorgen dat hij je borsten goed leegdrinkt, vette achtermelk zitten de meeste calorieen in.
    En als je straks gaat bijvoeden, roomboter aan het eten toevoegen en als hij brood krijgt, flink roomboter op brood.

8. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Laat dat advies maar varen. Pffff. Dat eeuwig klooiende CB ook.

BV kindjes groeien de eerste 4 mnd snel, en daarna wat minder, terwijl FV kindjes juist dan hard doorgroeien. En die curves van het CB zijn op basis van FV kindjes (voor het grootste gedeelte iig) dus die zijn nooit een goede graadmeter.

Als je voor jezelf wilt weten of je kindje goed groeit, maar dan op borstvoeding.com een groeicurve aan. :D

Overigens weegt zoonlief hier ook 7,5 kilo bij 69,5 cm (iets korter dus) en hij doet het prima. Nu heb ik een (antroposofisch) CB die de BVcurve van de WHO gebruikt, want hier kreeg ik complimenten over zijn verhoudingen.

Niet bijvoeden dus en gewoon lekker doorgaan met BV.

9. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    8,007
    6,754
    113
    zuid-holland zuid
    dank jullie wel dames! Ik vergeet het advies voorlopig maar even dan.
    Ik had op zich best een hoge pet op van onze cb-arts, ze weet best wel wat over borstvoeding en ze kent de borstvoedingcurves ook, daar wijst ze ook steeds op dat hij die mooi volgt... daarom was ik toch een beetje verbaasd dat ze nu hiermee kwam en twijfelde ik wat ik er nu mee moest doen.

Ook in de borstvoedingscurve zie je dat zijn lengte bovengemiddeld is en zijn gewicht ondergemiddeld. Alleen ik weet als leek natuurlijk niet hoe "erg" dat is. Het is wel de eerste meting waarbij dat zo is, de vorige keren liep het wel mooi gelijk op. Misschien was de meting niet goed of zit hij net in een groeispurt...

nou ja over anderhalve week is hij 6 maanden en dan kunnen we best eens beginnen met een broodkorst naast de fruithap maar ik ben niet van plan hem de hele dag door vol te stoppen met vanalles.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,527
    14,037
    113
    Female
    Wat een onzin! Hier 2 weken geleden 69.5 cm en 7070 gram, ook met bv. Geen commentaar gehad, alleen complimenten.
    Een kindje volgt nou eenmaal zijn eigen gewichts en lengtelijn, en de bv lijn is ook heel anders dan de tabel die ze op het cb gebruiken, deze is voornamelijk gebasseerd op kv. Daarnaast blijven het gemiddelde en bijna niemand is gemiddeld!
    Als je kindje goed speelt, plast, poepte en wel groeit en aankomt is er niets aan de hand.

Dus gewoon lekker doorgaan zoals jij het wilt en van plan was!

11. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Nog een korte vraag hoor. Wat is voor jou gemiddeld? Want gemiddeld is nl. niet de middenlijn. Gemiddeld is binnen de lijnen, maar niet precies op de middenlijn. :D

Het is idd wel belangrijk dat hij zijn eigen curve een beetje blijft volgen. En als je twijfelt weeg je hem thuis toch opnieuw? (eerst zelf op de weegschaal, daarna met kind)

iig super dat je toch gewoon je eigen gevoel blijft volgen.

12. linda84

linda84 Fanatiek lid

Sep 3, 2006
    4,383
    36
    48
    Ik zou me niet druk maken hoor. En gewoon naar je kindje kijken wat hij wil. Het is niet erg als lengte en gewicht niet overeen komen. Mijn knulletje was bij 5 maanden 65 cm en 6,1 kg. Ook een lichtgewichtje. En dat is hij nu nog. Juist sinds hij bijvoeding krijgt groeit hij slechter. Nu eet hij dat ook heel slecht. Dus ik zou zeggen geef hem lekker de borst en daarnaast evt een paar hapjes bijvoeding.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje is iets zwaarder dan lang, daar zit ik niet mee, het zij zo. Alles binnen de 1 en -1, heel gemiddeld dus. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.;)

14. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Jan 1, 2008
    4,557
    0
    0
    Mijn meisjes
    Hellevoetsluis
    Ik vind het ook een raar advies. Ik zou lekker je eigen gevoel volgen. En juist van Bv zal hij meer aankomen als van bijvoeding.

Overigens weegt mijn meisje (bij 15 maanden) 7150 gram en is 73 cm. En daar doen ze hier helemaal niet moelijk over!!

15. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat raar. Onze dochter was de laatste keer 72 cm lang en 7500 gram. Nog wat langer dus met hetzelfde gewicht. Hier vonden ze het helemaal super.

Share This Page