Welk budget voor "overige zaken" elke maand?

Discussie in 'De lounge' gestart door suus1983, 5 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ok, duidelijk! Dat kan ik ook gaan proberen.

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    O ik begrijp je heel goed hoor ;) Ook wij geven gewoon erg veel geld uit aan dingen die we niet nodig hebben. En wij hebben de "gave" gek te zijn op dure spullen. Maar goed, het geld is er en ik ben gestopt me er schuldig over te voelen. Feit is wel dat je binnen je budget keuzes moet maken om ermee uit te komen, hoe groot dat budget ook is. En als jij het echt niet red met die 400 euro dan zou ik het of ophogen of andere keuzes maken. Ik denk niet dat je er iets aan hebt aan wat het budget van andere is ;)

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Heb je waarschijnlijk gelijk in. Maar dat schuldgevoel helpt ook niet en ik heb het nog niet van mij af kunnen zetten helaas haha. En over die 'gave' beschik ik helaas ook.

4. mamavan3meisjes

mamavan3meisjes Actief lid

8 feb 2015
    478
    0
    16
    NULL
    NULL
    Goh, wat hebben sommigen het ruim hier! Wij hebben best een mooi salaris, maar de huur alleen al is bijna 1000 en dan alle overige zaken. Wij hebben, zonder eindejaars, zonder vakantiegeld en extra's denk ik in ene slechte maand 1000 over en in een goede 1250. Maar daar moet dan wel alles vanaf, boodschappen, tanken, kado's, kleding...ohja, kbs niet meegerekend dan. Deze maand hadden we alleen al 500 euro extra aan kosten motor en auto. En nieuwe schoenen kids etc van de kbs.
    Dat moet er dan wel vanaf. Dat gaat wel, we willen verder niets van de spaar halen, dus dan maar ff de broekriem aantrekken deze maand, wat op zich nog steeds wel voldoende is. Ik vind het toch iedere maand weer puzzelen hoor :(

Luiers, boodschappen (geen melk, geef borstvoeding) en al die spullen die je toch weer nodig hebt van de kruidvat etc tikt toch enorm aan.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wow, haha. Dat kleding- en schoenenbedrag is voor mij echt onwerkelijk :D Van de kinderbijslag koop ik voor de kinderen nieuwe schoenen, jassen en kleding als dat nodig is: dat bedrag gaat bij lange na niet op gelukkig en er kan dan nog een deel door naar de spaarrekening. Wijzelf geven niet veel uit aan kleding en schoenen, mijn schoenen (van €30-€35) gaan gerust 2 jaar mee, die van mijn man slijten sneller, maar dan koop ik vaak 2 paar in het voorjaar, slippers zomers en een paar schoenen erbij in het najaar (maximaal zo'n €120,-: let graag op de koopjes). Kleding koop ik echt voor onszelf alleen met fikse kortingen of met actiecodes etc. Deels noodgedwongen, deels omdat wij er überhaupt niet veel om geven, dus waarom dan veel uitgeven als je er ook leuk uit kunt zien voor minder. Omdat wij niet geven om duurdere merkkleding zijn wij denk ik op jaarbasis misschien die €300,- kwijt samen. Kleding blijft lang goed en wij voelen ons er ok in. Dat een ander zo'n bedrag uitgeeft in een dag, snap ik overigens best, maar wij geven er gewoon niet (heel veel) om. Dus dat scheelt ook heel erg :) Zo koop ik een broek boven de €30,- uit principe gewoonweg al niet: zoveel geld in mijn ogen hahaha :)
    Zelfde geldt voor de kapper ik knip zelf mijn haar, mijn man heeft alleen een tondeuse nodig, ik knip de haren van de kids: als dat om de 6-8 weken gedaan moest worden door de kapper.. Pfoe, wat een bedrag! Een ander heeft het er graag voor over, maar wij vinden dat wij er zo ook ok bijlopen. Geen hippe kapsels misschien, maar wel gewoon netjes en verzorgd. Zelfde dus als met de kleding: niet altijd het hipste en nieuwste, maar wel gewoon verzorgd. Gewoon omdat dat bij ons past. En een ander staat daar totaal anders in, dat snap ik best :)

Dagjes uit zijn hier inderdaad ook soms wel een dergelijk bedrag hoor. Gaat al snel met zijn vijven natuurlijk ;) Doen wij 1x per jaar 'duur'/groter en verder betaalbaardere alternatieven hier dichter in de buurt.

O, en ik bedoelde het ook niet vervelend hoor verder! Wij leven gewoon relatief zuinig met het ene inkomen van mijn man (begeleider in de zorg 32 uur, dus geen vetpot) en hebben geen dikke spaarrekening. Dat je als er de ruimte voor is het 'overige' budget veel hoger hebt staan, kan ik mij helemaal indenken. Zolang je weet wat je kunt missen, een beeld hebt van wat eruit gaat en je daar in kunt vinden/fijn bij voelt is er niets aan de hand, toch? :)

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Bedankt voor je berichtje Abri! Mijn man zijn kleding valt inderdaad een beetje tegen, maar voor zijn werk heeft hij helaas veel pakken nodig en bijbehorende blouses en dat is gewoon duur helaas. En ik doe zo 2 jaar met mijn schoenen, maar hij krijgt het elke keer voor elkaar om schoenen binnen 3 maanden compleet te verslijten.
    Kinderkleding is mijn hobby en daar geef ik (teveel) geld aan uit. Kleding voor mijzelf laat ik vaak liggen, daar geef ik dan weer veel minder om.

De kapper, ik zou willen dat ik het zelf een beetje fatsoenlijk kon knippen, het het bij de oudste en bij mijn man eens geprobeerd, maar dat leek echt nergens naar. En ja, dat zijn inderdaad best kostenposten. Man gaat elke maand, zoontjes elke 4-6 weken.

Uitjes doen wij ook niet zo vaak hoor, komt gewoon deze maand zo uit. Zaterdag is onze trouwdag en is mijn zoontje een keer vrij van voetbal, dus willen we die dag wel even meepikken.

Je laatste zin is een beetje waar het pijnpunt zit... Ik voel mij schuldig bij alles wat ik uitgeef. Heb ik altijd al gehad. En nu nog. Elke keer denk ik, we kunnen ook sparen, maar als ik nadenk weet ik dat we dat ook voldoende doen. Zit alleen nog niet op die buffer die ik graag weer zou willen. Maar goed, het is ook niet heel realistisch denk ik om die in zo snel te willen bereiken.

7. mamavan3meisjes

mamavan3meisjes Actief lid

8 feb 2015
    478
    0
    16
    NULL
    NULL
    Suus, wij hebben een thuiskapster, knipt voor 10 euro pp.

8. Wij hebben €100 per maand voor overige zaken, maar dat is dan echt alleen voor onverwachte uitgaves. Deze maand bijvoorbeeld een nieuw paspoort ;)

Voor kleding, uitstapjes etc. heb ik weer losse budgetten.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik kan dat ook wel begrijpen eigenlijk. Bij ons dus van een iets andere orde, maar ook ik denk bij vrij veel 'hadden wij ook kunnen sparen' en dat voelt helemaal niet fijn.

Hebben jullie (of vooral jij in dit geval) een plan om die buffer op een X moment weer groot genoeg te hebben? Want jullie sparen structureel een bedrag, maar ligt die voldoende grote buffer dan nog erg ver weg? Geeft het je een minder schuldgevoel als dat punt bereikt is? Of zal dat blijven denk je?

10. tuc

tuc Niet meer actief

waar koop jij je eigen kleding??
    De kinderen hebben toevallig een merkloze kast deze winter. Zoon broeken van h&m en next...zijn 12 euro per stuk. Maar ook nog shirt en blousjes van dezelfde winkel tikt dat toch aan. Shirts ongeveer 7-10 euro en blousjes 10-15 euro.

voor dochter kost het meer..shirtje, rokje legging en dan kom ik bij h&m en v&d bv. Hoe kun jij zo weinig aan kinderkleding kwijt zijn.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Goede tip, ga eens kijken hier in de buurt, dank je!

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    We hebben de afgelopen jaren heel erg veel pech gehad met ons huis. Echt alles wat kapot kon gaan, is kapot gegaan. Heeft ons duizenden euro's gekost, half jaar geleden ging de auto kapot. Spaarrekening was bijna leeg en daar kan ik niet zo goed tegen. Denk altijd "wat als"? Ook al is dat helemaal niet nodig. De kans dat mijn man zonder werk komt te zitten én blijft te zitten is niet zo groot, maar toch ben ik daar als de dood voor en die buffer wil ik graag als reserve dan. Die buffer kunnen we binnen nu en 5/6 maanden bereiken. Dan ben ik voorlopig tevreden en durf ik wat meer te relaxen (hoop ik haha). We hebben gewoon echt best veel pech gehad afgelopen jaren, dus nu vind ik het even aanpassen dat het makkelijker gaat. Halverwege volgend jaar gaat ook eindelijk een groot deel van de kosten van het kdv eraf.

13. Babypink

Babypink Lid

14 jun 2015
    93
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb toevallig het weekend weer al onze inkomsten/uitgave op papier gezet. Dit omdat we compleet het overzicht kwijt waren en geld uitgaven als water.
    Ben nu dus ook bezig met budgetten opstellen voor boodschappen, leuke dingen enz enz

Mag ik vragen wat jullie boodschappen budget is, en wat jullie ongeveer sparen? Mijn man denkt dat mijn doelen niet haalbaar zijn ;)

14. Denise001

Denise001 Bekend lid

9 feb 2015
    503
    4
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Wij houden relatief veel over per maand +/- 1000 euro.
    En dan heb ik alle vaste lasten eraf geteld. De huur , gas water & licht, auto, reiskosten ,verzekeringen, abonnementen, en ongeveer €350 euro aan boodschappen pm.
    Dit zal straks wel omhoog gaan als de kleine er is maar dat maakt niet veel uit.
    Voor de rest zet ik 400 op een spaarrekening en van het overige kunnen we doen wat we willen 'met mate'. Want wat ik daar elke maand van overhoud gaat ook weer op de spaarrekening

15. fantasie

fantasie Actief lid

16 jul 2009
    296
    2
    18
    zuid-hollandia
    Wat een leuk topic:)

Ik ga straks ook ff alle in/uitgaven op een rijtje zetten.
    Er komt bij ons best veel binnen denk ik? Zo een 4500/5000€

We hebben een lage huur, rond 500€
    Wel allebei een auto..

Maar ik denk dat we veeeel meer kunnen sparen
    Maar hoe meer geld ik op mijn rekening zie, hoe meer ik opmaak😱

Ik koop heel veel kleren, makkelijk voor 300€ per keer, en dan voel ik me indd ook schuldig of een soort van spijt.

Ik lees iig mee, hoop dat ik er wat van opsteek xx

Respect trouwens voor alle mensen die het zo netjes kunnen allemaal :)

16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Ik ben er echt verbaasd over dat zoveel mensen geld uitgeven met schuldgevoel. Waarom? Als je gewoon spaart en zaken kunt vervangen als er iets stuk gaat etc waarom dan een schuldgevoel? Ik ben dan waarschijnlijk materialistisch maar ik kan er enorm van genieten als ik iets nieuws heb gekocht of heerlijk een weekend weg ben geweest ofzo. Enigste waar ik weleens van baal is wat er aan boodschappen uitgaat hier, das zo'n 600 euro per maand en dat vind ik wel zonde geld maar krijg ik gewoon niet omlaag

17. fantasie

fantasie Actief lid

16 jul 2009
    296
    2
    18
    zuid-hollandia
    Ja ik weet ook niet wat het is haha
    Ben wel helemaal gelukkig met mijn aankopen hoor :D

Dan kijk ik weer met trots naar mijn kledingkast als ik het opgehangen heb..
    Maar dan denk ik ook, ja had het ook kunnen sparen. Ik heb genoeg kleding, ml ook, kids ook.

18. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Gewoon omdraaien en denken "ik heb genoeg spaargeld" :D

19. fantasie

fantasie Actief lid

16 jul 2009
    296
    2