Ik weet het.. ieder kind is anders en ze kunnen niet alles tegelijk leren. Mijn dochtertje van 14 maanden liep al snel en begrijpt haar wereldje bijzonder goed, maar praten.... daar geeft ze niks om. Ze zegt: papa, mama, buddy (hondje van opa en oma), da (dag), tiktak (heeft ze gisteren geleerd), tutje, teuntie (Teuntje ons katje), waf, daa (daar) en nou ja nog wat onverstaanbaar gebrabbel wat we nog niet helemaal kunnen thuisbrengen. Ik ben reuze benieuwd hoeveel woorden jouw kindje al kent en hoe je kindjes die niet zo goed praten het beste daarin kunt stimuleren.
Nou vind dat ze al aardig wat woorden kent, mijn zoontje is bijna 19 maanden en zegt nog helemaal niets.
Ik vind dat je dochter al een mooie beginnende woordenschat heeft, hoor! Mijn zoontje zegt nu het volgende: papa mama oma opa hoera (hoe-a) Adda (Janka, zijn juf op het KDV) Ja Die Boterham Applaus Eten Koekie Elmo en hij doet dierengeluiden na, maar linkt ze nog niet altijd aan het dier in kwestie (hij kan heeeeel goed een schaap nadoen, maar als hij een schaap ziet, ziet hij nog geen verband) Wat hij wel sinds kort ook doet is zichzelf aanwijzen als ik vraag "Wie is papa's douche-vriendje?" en nee schudden als hij het ergens niet mee eens is of als iets niet mag. Ook is hij pas begonnen met opdrachtjes uitvoeren ("Pak maar een boekje"), dus begrijpen doet hij me zeker. Ik ga straks naar het CB, dus zal dan eens vragen wat 'gemiddeld' is hierin....
Negen woorden, dat is toch al heel wat? J. zei met die leeftijd in ieder geval minder minder. En nog steeds zegt ze niet veel, het boeit haar gewoon niet.
Zo begon Julia ook rond die tijd. Ze leerde ongeveer 20 woorden per maand vanaf haar verjaardag, en inmiddels tegen de 100 woorden. Kan opeens rap gaan! Ik vind dat je dochter al een mooie start maakt, idd, er zijn kindjes die veel minder praten!
Onze zoon zei met 16 maanden: papa mama oma gelis (zijn grote broer, die heet Vangelis) opa & oma in het grieks ja nee thuis komkommer eten paar (moet dan paard betekenen haha) poes buit (moet dan buiten voorstellen) kato (grieks voor beneden) pano (grieks voor boven) auto kus thee fles klaar weg daag bumba mouse (van mickey mouse) enst (van ernst en bobbie, maar dan zonder r haha) vlees banaa (zonder n dus) appel schoen fiets En nog een paar woordjes. Nu met 20 maanden praat hij in 4-5 woordzinnen. Voorbeeld zinnen: Papa kan niet, mama doen. Mama ikke kakos (grieks woord voor gemenerik) kijken (hiermee doelt hij op batman). Broer bij papou giagia (grieks voor opa & oma) slapen, ikke mama etc etc
hier komt ze niet verder dan mama . Ze is heel vlug met kruipen en lopen geweest, is ook heel bijdehand met andere motoriek-dingetjes. Ze zeggen hier op het CB dat het wat langer kan duren omdat ze meertalig opgevoed wordt, maar dan nog, ze is pas 13 maanden. Komt vanzelf wel!
Jullie kindjes kunnen al best veel zeggen, leuk hoor Hier een eigenwijs kereltje die pas sinds een paar weken meer zegt dan 'papa 'en 'bal'. Zelfs 'mama' zei hij pas drie weken geleden voor het eerst. Voor de rest is het de hele dag 'uh'. En van twee-woord-zinnetjes heeft hij nog nooit gehoord, terwijl ik het van veel leeftijdsgenootjes wel hoor. Al hoop ik dat het wel binnenkort gaat komen, het frustreert hem enorm dat wij hem vaak niet begrijpen.
ons zoontje is ook 14 maanden en die zegt ook nog niet zoveel. waddat (wat is dat) mam pap oma peen (speen) poe (poes) bah nee ja niet (mag niet) mee ( ik wil mee) maar verder niet. hij begint nu een beetje met lopen. hij liep al met 9 maanden rond de tafel maar zelf lopen nee ho maar hahaha ik denk altijd het komt vanzelf wel. iedereen doet het op zijn eigen tempo toch!
Ymke loopt sinds een maand los en wandelt de hele kamer door. Ze is zo druk met het ontdekken van de wereld dat ze het praten welletjes vindt. Ja .. ze zegt papa en mama en verder .. uh, die. Wil ze iets hebben dan spreekt ze met 2 woorden "die die" of "uh uh". Wel begrijpt ze heel veel. Merk dat ze dit de afgelopen maand heeft geleerd. Bv. dingen pakken of ophalen.
Ties is idd ook nu druk bezig met zijn grove motoriek dat het praten even weg is gevallen. hij kan papa, mama, uit, kijken, aai, Ties en Dina zeggen, maar nu dus even niet
Mijn dochter zegt ruim 120 woorden (goed verstaanbaar). Maar wat maakt het eigenlijk uit? Zolang je kindje maar gezond en blij is toch? Het komt vanzelf wel en het is zó gezellig dat geklets!
Mijn dochter is 13,5 maand en zegt nu: - Baba (bumba) - Papa - tutuh (tut) - kikkoh (kikker) - koko (koffie) - Heel soms mama - Nanjananja (= eten) - boe (boek) - bah - taate (= tante) en verder heel veel gebrabbel Ze begrijpt/verstaat wel ontzettend veel woorden: luier verschonen, naar bed, in bad, jas, muts, wandelen, eten, tafel dekken, poetsen, bord, oma, tante, boek lezen, slapen, zwaaien, bal, ballon, auto, appel, mandarijn, boterham, spelen.
niet veel, alleen mama, oma, bumba en ranja. hij was ook vroeg met lopen ( 10 maand volledig los ), nu is hij 21 maand en kletst me de oren van mijn hoofd haha ook 3 woorden achter elkaar, het kan heel snel gaan ineens
Mijn zoontje heeft ook nog een beperkte woordenschat. Papa, mama, ja, nee (wordt veel gebruikt ineens), die, aai, hai, da (dag) en sinds vandaag ook doei-doei. Hij gaat wel steeds meer dingen nazeggen, maar kan het niet uit zichzelf bedenken zeg maar. Al snapt hij wel veel dingen van wat je tegen hem zegt. Dierengeluiden is hij wel goed in. Alleen beetje jammer dat alle dieren Boooeee zeggen als hij alleen aan het spelen is. Van de week was de hond hard aan het blaffen. Zegt ie ineens: woeh woeh, erg grappig. En inderdaad ook heel veel brabbelen. Ach, oefening baart kunst.
Mijn zoontje zegt ook nog niet heel veel, hij kan nu: aai poes op die heit (=papa) beppe (=oma) auto lamp puf (is zijn puffer voor zijn longetjes) happen ja nee Dit was het ongeveer. Ik vind dat jou kindje best veel woordjes kan.
Hier een mannetje van ruim 15 maanden die minder zegt. Moet wel zeggen dat hij 2-talig wordt opgevoed dus dat het daarom wat langer duurt, maar jouw kindje zegt toch al een aardig paar woordjes hoor. Het enige wat hier echt wordt gezegd is eigenlijk dada. Dat is dag in zijn taal. Verder brabbelt hij er op los maar verstaan we er niets van. Zelfs papa en mama zegt hij nog niet volledig. Pa zegt hij soms tegen manlief, maar dat is het ook wel. Verder veel die als hij wat wil. We begrijpen hem wel steeds beter en hij ons ook maar hij zegt echt nog geen 5 echte woorden....
Hier zei ons meisje ook niet veel met 14 maanden! -Papa -Mama -Bye (Skye, onze hond) -Plaats (als de hond op haar plaats moet) -Bappel (appel) -Bal -Beau (de hond van mijn ouders) En dat was het wel! Zei ook echt nog geen 2 woorden achter elkaar. Tot een maand geleden zei ze dit nog alleen maar, en de laatste maand is ze opeens veel gaan zeggen! Praat nu ook met 2 of 3 woorden. Maakt dingen duidelijk dmv praten! En ik versta nog de helft niet hoor, maar ze heeft wel een spurt gemaakt.
Mijn zoon is nu ook 14 maandjes en hij kon redelijk veel zeggen voor dat hij leerde lopen Dat viel namelijk ineens weg... Zelfs bloemkool zei hij toen we dat aten... Nu kleine woordjes Nee Ja En gebruikt dat heel toevallig op die goeie momenten Ook mama papa Oezie (poesie) Dat Cb zei bij ons ook dat het weg kan vallen als je kindje zich richt op het lopen
Ons zoontje is nu ook 14 maanden maar zegt niet meer dan dada en dank hoor. Dus ik vind dat jullie kindjes al snel zijn zeg! Of die van ons is gewoon langzaam. Wel snapt ie veel dingen, zoals deur dicht doen, terugleggen enz enz Wel is ie motorisch supersnel, hij rent al 2 maanden door de woonkamer namelijk.