M'n dochter is nu 3 maanden oud en haar slaapritme overdag is langzaam maar zeker veranderd. Voorheen sliep ze overal en gemakkelijk. Ik kon gewoon met haar de deur uit zonder me zorgen te hoeven maken of ze wel ergens anders kon slapen. Nu is het anders: - 's ochtends na de voeding van 7:00 (ik geef bv op verzoek, maar de voedingstijden zijn ongeveer haar ritme) kleed ik haar aan/douche ik met haar, dan speelt ze even en als ze begint te gapen (meestal rond 8:30/9:00) leg ik haar in bed. Ze slaapt dan redelijk snel en het duurt meestal tot 10:00/10:30. Een flink slaapje dus. - 's middags na de voeding van 11:00 speel of knuffel ik vaak even met haar en probeer dan de deur uit te gaan. Soms valt ze in de wagen in slaap, maar soms ook helemaal niet. Als ik dan om 13:00/13:30 weer thuis kom, wordt ze sowieso weer wakker. Ik probeer haar dan in haar bedje te laten dutten, maar dat lukt niet. - Ook als ik niet wegga na de voeding krijg ik haar niet in slaap. Ze lijkt te overstromen van energie: brabbelen, trappelen, heel veel interactie met mij of anderen zoeken. Ik probeer nu hetzelfde ritueel aan te houden als 's avonds (voeden, boekje, toetje, slaapzak, liedje), maar dan nog blijft ze hyper en duurt het soms meer dan een uur om haar in slaap te krijgen of het lukt helemaal niet. Dan ben ik dus rond 17:00 aan het eind van m'n Latijn en stop ik haar in de draagdoek. Vaak valt ze dan wel even een slaap voor een half uurtje. - 's avonds slapen gaat goed. We houden bovengenoemd ritueel aan met de voeding van 19:00 en dan pruttelt ze soms nog even, maar niet heel erg. Ze slaapt dan tot 03:00/04:00/05:00. Ik voed haar dan even en dan weer naar bed. Maar: hoe later in de ochtend ze wakker wordt, hoe moeilijker ze weer in slaap valt... Herkennen jullie dit? Hebben jullie tips voor mij om DL beter te laten slapen (met name overdag)? Alvast bedankt!
En als je haar na de voeding van 11 uur helemaal niet naar bed probeert te brengen? Afgaande op haar gedrag heeft ze dan geen slaap. Hou slaapsignalen in de gaten en als die niet komen, breng haar dan na de voeding van 14/15 uur naar bed (of vervroeg eventueel die voeding een beetje als ze moe begint te worden). Tegen die tijd zal ze vast wel slaap hebben. Verder geen tips, vaak is het best even zoeken om uit te vinden wat werkt, succes!
Mijn zoontje (morgen 3mnd) slaapt ook weinig en moeilijk overdag. Ik heb me er nu bij neergelegd dat hij overdag niet veel slaapt. 2x 1 uur en misschien dan nog snel een powernapje van 25min. Maar snachts slaapt hij wel! Hij kan makkelijk 3u achterelkaar wakker zijn. Maar als ik hem dan naar bed breng en hij ligt nog steeds wakker in bed (hier nog geen slaapzakje) dan zit ik naast hem en doe ik een handje op zijn hoofd en zijn buik. Ik neem mezelf voor hier 20min voor uit te trekken, zodat ik niet na 5min de zenuwen heb dat het niet gaat lukken. Handje op zijn hoofd gaat als eerste weg, en ik leg dan bij zijn neus een knuffeldoekje met mijn geur. Als hij rustig is, ogen open, verlaat ik de kamer. Als hij geen speentje inheeft laat ik hem best wel even pruttelen als het nodig is (niet hysterisch laten huilen maar hij mag best wat sputteren). Als ik op de babycam zie dat zijn speentje uitgespuugd is ga ik wel terug naar binnen
Dank voor jullie tips. Het blijft een beetje zoeken... Gisteren ging het heel goed, vandaag is het weer een rommeltje. Ik hoop dat het een fase is, maar probeer gewoon wat uit. Lastig hoor!
pppffff heeeeeeulll herkenbaar... geen tips, hoop die hier juist te vinden, zoon slaapt alleen in draagdoek.
OMG dat lijkt me helemaal erg... 'S nachts en 's avonds gaat het hier best goed; ze wordt alleen nog eind van de nacht wakker voor een voeding. Vandaag heeft ze bijna niet gedut... Alleen een half uur eind van de ochtend en drie kwartier eind van de middag. En nu is het veel moeilijker om haar in slaap te krijgen voor de nacht.
Bij mij het tegenovergestelde. Dit is onze dag (als we gewoon thuis blijven) Om haflf elf savonds krijgt ze dr laatste flesje, ze gaat na die fles meteen naar bed en valt meteen in slaap. Smorgens om half negen moet ik haar wakker maken voor de fles, anders kom ik niet aan de benodigde voedingen per dag. Tijdens die fles valt ze al bijna in slaap. Leg haar dan terug in bedje en om half een wakker maken voor de tweede voeding. Na die voeding lekker spelen en knuffelen, daarna lekker even in de box spelen waar ze meestal weer in slaap valt. Vier uur derde voeding, na die voeding bij de eerste tekenen van slaap Nasr bedje boven. Ok zeven uur mie en we hae dan weer wakker maken voor de vierde voeding die dag. Na deze voeding ook weer knuffelen en in de box spelen waar ze meestal rond 9 uur in slaap valt en we moeten haar dan weer wakker maken voor de laatste voeding. Voor iedere voeding moeten we haar wakker maken. Maar mijn man en ik waren vroeger ook zo rustig, ik sliep zelfs nog meer....
Dan heb je dus een makkelijke inslaap valler😉 In de draagdoek valt hij makkelijk in slaap daarbuiten is het puur strijd rn vecht hij tegen de slaap. Inbakeren kan niet want hij slaapt op zijn buik tegen de reflux die ook erger wordt als hij zo boos is wat niet helpt. Gewoon lang laten huilen is geen optie en boos pruttelen laten al geprobeerd maar dat gaat over in hysterisch huilen. Iemand nog suggesties?
Gember je zegt dat het beter gaat als ze sochtends vroeg wakker is dus zijn er misschien twee opties. Wakker maken sochtens vroeg of ze slaapt langer en heeft daardoor minder slaap overdag?
Ik wou ook net zoiets posten. 's Nachts slapen gaat goed, overdag in slaap komen is elke keer weer een uitdaging. Zojuist heeft ze (11 wken) wel eenhalf uur gesputterd in haar wiegje. Het lukt haar gewoon niet in slaap te komen. Ik houd regelmaat en ritme en help haar door haar speentje terug te doen als haar gesputter harder wordt of leg mijn hand even op bol en/of borst. Ze heeft wel verborgen reflux maar dat is redelijk onder controle met medicijnen. Toch ben ik soms bang dat ze last heeft. Hoop hier te lezen dat meer babys dit doen en dat het normaal is en niet van ongemak. Ik vraag me af of het nog gaat veranderen? Of blijft ze zo lastig inslapen? Tijd zal het leren, maar als iemand tips heeft???
Is ze ook echt moe als je haar op bed legt? Ik legde mijn zoontje eerst op vaste tijden op bed. Dit werkte voor geen meter. De ene dag sliep hij vaker dan de andere dag. Ik ben hem gaan volgen. Je herkent het nu waarschijnlijk wel wanneer ze moe is. Leg haar dan in bed. Niet te lang wachten. Dan kan ze te moe worden en dan word Het slapen helemaal niks. Wat bij mij ook hielp was hem in een winter slaapzak aan te doen. Sinds dien slaapt hij super en heeft hijzelf een ritme 7:00 wakker/verschonen/aankleden/fles 8:15/8:30 naar bed 10:00 wakker/verschonen/aankleden/fles 11:00/11:30 naar bed 13:30 wakker/verschonen/aankleden/fles 14:45/15:00 naar bed 16:30 wakker/verschonen/aankleden/fles 17:30 in bad 18:45 fles 19:00 naar bed en dan begint zn nacht
Komt echt wel hoor! Toen mijn dochter 2 maand was sliep ze bij mij of legde ik haar slapend weg in het park/draagmand.. Ik kan haar pas wakker in bed leggen sinds ze 7 maand is (Is wel extreem laat ), voordien altijd in slaap gewiegd/in armen gehouden en slapend weggelegd. Ze heeft dit zelfs geleerd in de crèche, aangezien ze daar geen tijd hebben om haar in slaap te wiegen. Nu leggen we haar overdag en 's avonds wakker in bed en ze valt vanzelf in slaap. Hier helpt : Bij de 1ste moeheidssignalen naar boven gaan, vast bedritueel, tutje, altijd hetzelfde slaapliedje, knuffeltje met mijn geur in bed, het overdag donker maken
Ze gaat naar bed ongeveer 65/70 minuten na wakker worden want dan zie ik haar moe worden. Ik heb inderdaad een ritueeltje en ze slaapt in de puckababy. Ik moet zeggen dat na mijn vorige post het met sprongen vooruit gaat. (is pas twee dagen dus, maar toch) Soms jengelt ze nog een minuutje of wat maar paar keer de speen terug en ze valt in slaap. Het is net of dat ze het in een keer snapt. Het zal vast wel niet altijd goed gaan, vooral op het eind vd dag heeft ze er meer moeite mee. Ook door haar reflux, veel liggen is geen pretje voor haar. Nu heb ik nog een vraag aan al jullie ervaringsdeskundigen; Hoe gaat het bij de oppas? Ik lees net dat eenkindje op de creche geleerd heeft zelf te slapen. Mijn meisje gaat straks naar oma en oma. Moet ik die zelf een ritueeltje laten verzinnen, wat zij fijn vinden of werkt het beter om hen te laten aanpassen aan wat werkt?
Ik zou de oppas hetzelfde ritueeltje als thuis laten toepassen, zodat de kleine week dat het daar ook bedtijd is. Mijn zoontje sliep rond die tijd steeds maar korte slaapjes, maar soms wel 2 slaapjes tussen 2 voedingen in. Hij liet niet duidelijk slaapsignalen zien, en nu nog steeds niet overigens. Toen hield ik altijd een wakkere tijd aan van ongeveer 1,5 uur. Ik merkte wanneer hij een keer wat later in bed lag, meteen meer moeite had met slapen. Inmiddels kan hij ongeveer 3 uur wakker zijn. De korte slaapjes zijn vanzelf ook weer verdwenen. Nu slaapt hij 2x 1,5 tot 2 uur.
Hoi allemaal, Het gaat hier iets beter sinds ongeveer een week. Ik leg DL nu direct bij de eerste moeiheidssignalen op bed. Daar wachtte ik eerst misschien net te lang mee. En als ik geen moeheid aan haar merk, leg ik haar na 1,5-2 uur weer in bed. Alleen 's avonds vind ik het wat lastiger. Dan word ze bijv. om 16:30 wakker. Moet ik haar dan voor bedtijd nog een keer laten dutten of kan ze dan tot 19:00/19:30 wakker blijven wanneer ze naar bed gaat? Gisteren heb ik haar toch nog even in bed gelegd van 18:00-18:30, ook al sliep ze niet, rustte ze toch even uit denk ik. Wat verder helpt is inderdaad altijd hetzelfde ritueel: slaapzakje, hetzelfde slaapliedje zingen met haar vast, in bed leggen, kus, speen, welterusten zeggen. 'S avonds geef ik haar ook een toetje en lees ik even een boekje (2 minuutjes maar). Ben wel benieuwd hoe het straks gaat op het KDV. Gordijnen hebben we overdag open. Bij KDV is het donker, dus hoop niet dat ze straks thuis ook per se in het donker wil slapen. Ik wil namelijk nog wel met haar kunnen wandelen en dan laten slapen (wat ze overigens minder doet dan voorheen).
Fijn dat het beter gaat! Goh en was ze moe bij het in bed gaan, na dat late avonddutje? Met 3 maand sliep ze 's avonds nog eventjes bij mij in de zetel voor ze naar bed ging.. Op het kdv passen ze zich aan aan de situatie daar.. Ze weten na een tijd goed wanneer het daar slaaptijd is! En daar zijn ze ook heel moe door het spelen en de vele indrukken Je kan ook als je gaat wandelen een dekentje over de buggy spannen, dat het wat donkerder wordt vanbinnen?
wat bedoel je met toetje?? baby van 3 maanden een toetje? hier hebben we het ritme opstaan, spelen/knuffelen/bij me zitten, fles en naar bed hij is vaak maar een uur/ ander half uur op en slaapt zo'n 2/2,5 uur het inslapen gaat hier ook niet altijd even snel, regelmatig nog een keer de speen in doen.
Hahaha, jij dacht zeker een Danoontje of zo? Met toetje bedoel ik de 2e borst geven. Die drinkt ze niet meer leeg, dus een "toetje". Hier ook vaak speen teruggeven. Hoort er een beetje bij denk ik.
Ja, wonderlijk dat ze nog moe was he? Misschien was het 17:30-18:00 en moest daarna nog voeden, verschonen en dan dus naar bed brengen. Dus denk dat ze om 20:00 echt sliep. Fijn dat kindjes zich aanpassen aan het ritme bij het KDV. Hopelijk houdt ze dat ritme dan thuis ook, maar dat kan ik ook sturen. Ze heeft vandaag alleen nog korte dutjes gedaan: 9:30-10:30, 12-13 en nu weer in bed gelegd (even duimen dat ze gaat slapen).