Mijn dochter gaat vanaf januari 1 ochtend naar de psz, naast 2 dagen kdv. Vooral om te wennen aan die plek, omdat ze in dat gebouw ook naar school gaat. Maar ook omdat ze wel toe is aan iets extra. KDV is verder super hoor, maar dit is al iets schoolser en ze wil al zo graag naar school... Maar wat is nu echt anders daar? Ik kan me zo voorstellen dat ze in de kring zitten, dat je van thuis fruit meeneemt. Nog meer dingetjes? Dan kan ik haar een beetje voorbereiden.
Jayden gaat als hij 2 is naar de psz en hoef hem geen fruit en drinken mee te geven, daar zorgen hun gewoon voor. Zou dat even navragen! Verschil met kdv zou ik niet weten, omdat hier oma oppast. Succes verder!
Ik zou het ook even navragen. Want elk KDV en elk PSZ doet dingen op de eigen manier. Sommige PSZ's zijn best erg speels en kunnen kinderen behoorlijk vrij spelen. Andere PSZ's zijn al wat strikter en moeten de kindjes netjes de hele ochtend het programma volgen, veel schoolser dus. Ik hoor soms echt grote verschillen. Voorb: Een kring is wel typisch voor een PSZ. Maar op ons KDV zitten de kinderen om 9.15 samen met fruit om tafel en dan kunnen kinderen ook dingen vertellen als ze willen (groep 1-4jaar).
Ja idd deepfreeze. Mijn dochter is een strebertje, en ze zal het fijn vinden om van te voren te weten hoe zo'n kring werkt. Maar ja, het zal gewoon even spannend zijn in het begin.
Bij ons is de 2/3 jaar groep nog erg speels met de kring en spelen en zo. En in de 3/4 jaar groep gaan ze al wat meer werken aan de echt "schoolse" kant. Dus in de kring niet alleen fruit maar ook een verhaaltje voorlezen, luisteren en blijven zitten en veel meer structuur in een ochtend. Nou ja, school-dingen. Maar ik zou gewoon even bellen en vragen hoe zij het doen. Er zit inderdaad echt heel veel verschil tussen psz-en!
Mijn dochter is afgelopen vrijdag voor het eerst geweest. Ik wist ook niet wat ik moest verwachten in vergelijking met het kdv. (waar ze 1 dag heen gaat) De psz is iig meer gericht op aktiviteiten en ontwikkeling, het kdv is puur opvang werd mij verteld. Bij de psz waar mijn dochter zit beginnen ze met vrij spelen, dan samen drinken en fruit eten (wat ik overigens niet zelf mee hoef te nemen) en dan doen ze een groepsaktiviteit... meestal in een kring, of buiten enz. Ze verwachten hier dat de ouders er ook de 1e keer de hele ochtend (of middag) bij blijven en dat heb ik ook gedaan, maar omdat er sinterklaas werd gevierd ging het iets anders dan anders. Maar ik neem aan dat het je allemaal wel verteld wordt in het intake gesprek en ik kreeg ook een stapel papier mee waar de dagindeling op stond.
Op onze kdv is een 3 plus groep. Hier kunnen kinderen vanaf 3 jaar heen en doen ze echt peuterspeelzaal dingen. Vind dat wel heel erg fijn, aangezien ik best wel voor het naar een peuterspeelzaal gaan ben! Maar goed als je werkt dan kun je soms niet anders. Ze vindt het op het kdv echt helemaal geweldig. Maar vind het ook erg fijn dat ze vanaf 3 jaar echt wat aan school voorbereiding gaan doen.
de psz van mijn dochter zit ook in een school waar ze als ze 4 is naar groep 1 over gaat... ze zitten naast de kleuters van groep 1 in een lokaal.. en het is een montesorie school... we moeten fruit meegeven en een beker drinken... van 8.45 tot 10.30 mogen ze vrij spelen en leren.. en om 10.30 gaan ze samen met de juf het fruit snijden en opeten met wat drinken.. daarna als het kan even naar buiten en daarna in een kringetje liedjes zingen en een koekje ronddelen... een psz is een voor educatie voor de kleuterschool.. een kdv is puur het opvangen van kinderen... dat is het hele verschil... ze doen daar niet zoveel in de ontwikkeling te stimuleren als op een psz... ook zitten ze gemengd in de leeftijden van 2 (soms al met 1,5 jr) tot 4 jaar of iets langer... alle grote kinderen helpen de kleintjes met iets wat ze nog niet goed kunnen en zo leren ze van elkaar... ze mogen alles maar moeten wel nadat ze klaar zijn met iets eerst netjes opruimen.. zit een goede strakke structuur in... en toch mogen ze zich ontwikkelen op vlakken die ze zelf aangeven.. ze moeten niks... tenzij het bij de structuur hoort zoals het fruit snijden... de bak met fruit word op de tafel gezet.. er staan 5 bakjes met vorkjes en zo moeten ze wachten op hun beurd en samen alles doen... vind het een geweldig leuk klasje met hele lieve juffen.. mijn dochter heeft er veel plezier en past echt in dat soort onderwijs... ze is ook heel crea bea aangelegd en dat word daar nog eens extra gestimuleerd!