Mijn zoon van 2,5 jaar valt 's avonds laat in slaap. Hij doet een middagdutje van half 2 tot half 4, 's avonds leg ik hem rond half 8 in bed. Maar vaak ligt hij dan nog tot 21.00 uur wakker. Soms huilen, maar soms hoor je hem ook niet en ligt hij gewoon rond te kijken. Ik vind het vrij laat voordat hij in slaap valt. Zijn middagdutje vervroegen kan niet omdat hij 3 keer in de week tot 13.00u op het kdv zit. En ik hem dan niet eerder dan half 2 op bed krijg. Dus is het een ritme geworden. Enig idee waar dit aan kan liggen? Of zou hij juist nog eerder naar bed moeten?
Mijn oudste ging savonds ook steeds later slapen. Pas sinds zijn dutje eraf is slaapt hij weer om half 8
Ik zou eerst het middagdutje korter maken en kijken hoe dat gaat. Uurtje korter. En als het zo blijft, helemaal schrappen.
Ik sluit mij aan bij de rest. Ik had altijd het motto: overdag slapen is belangrijk maar een goede lange nacht nog belangrijker.
Wat is precies het probleem? Waarom moet hij om half acht slapen? Hoe laat wordt hij wakker? Is hij overdag moe? Als hij slaapt tot een acceptabel uur en overdag niet moe is, dan zou ik hem gewoon wat later naar bed brengen. Tenzij je perse wil dat hij om half acht gaat slapen, dan zou ik het middagslaapje inkorten en dan schrappen. Rond die tijd deed mijn zoon ook geen middagslaapje meer. Die hebben wij afgeschaft omdat hij snacht maximaal 10 uur sliep. Na afschaffing sliep hij maximaal 11 uur, maar hadden wij savond toch weer een uurtje meer tijd voor elkaar.
Oudste had dat ook, na een paar keer geen middagdut kwam ze in een ritme met 1 lange slaap 's nachts. Mijn jongste gaat nu ook die kant op, maar geen middagdut is nog niet haalbaar. Ik leg haar nu iets na 13u in bed tot max 14.45, dan slaapt ze ongeveer 1,5u. Anders ligt ze tot 21u te kwekken en is ze om 6u al wakker. Nu is het 19-7 en 13.15-14.45.
Mijn zoontje van ruim 2 slaapt savonds ook pas laat. Hij lijkt dan ook gewoon nog niet zo moe te zijn en gaat gillen als hij naar bed moet. De oplossing hier is hem langer ophouden, tot half 9. Rond 9 uur valt hij dan in slaap en rond half 7 is hij weer wakker. Smiddags slaapt hij nog 1 of 2 uur.
Er zijn meerdere opties en het is maar net wat bij jullie past. Laten zoals het is lijkt me geen optie anders had je geen bericht geopend. Optie twee; later naar bed maar als nadeel ( mijn mening) minder lange avond met partner. Optie drie; middagslaapje afschaffen of in eerste instantie inkorten. Onze uk sliep wel meteen om 8 maar ging spoken voor 1 a 2 uur midden in de nacht. Als hij nu wel een keer overdag slaapt maak ik hem na 1 uur wakker.
Bij mijn zoontje van ook 2.5 was dat ook! Het middagdutje schrapten we. Hij hield het ook goed uit. En sliep weer op tijd. Op de twee kdv dagen halen ze hem na 1 uur uit bed.
Bedankt voor jullie reacties!! Ik ga dan maar proberen zijn middagslaapje in te korten. Want het probleem is dat als hij zo laat gaat slapen ik hem 's ochtends op de dagen van het kdv wakker moet maken en hij dus niet uitgeslapen is. Want op dagen dat hij niet naar het kdv hoeft slaapt hij vaak tot half 9/ 9 uur. Ik merk ook dat hij 's middags wel echt nog moet slapen, anders trekt hij het niet tot 's avonds..
Zoontje heeft dit ook een periode gehad, ik liet het gewoon zo. Hij huilde ook niet dus had er in dat opzicht ook geen "last" van en moesten we 's morgens weg (psz) maakte ik 'm wakker. Bekeek het per dag...
Mijn dochter van anderhalf maak ik altijd uiterlijk om half 4 smiddags wakker (soms is dat na een uur, soms na langer), maar die gaat later naar bed (8 uur, of kwart over). Ik zou dus ook inkorten tot een uurtje.
Hier een beetje hetzelfde probleem, maar we zijn nu uiteindelijk toch maar gestopt met z'n middagslaapje. Hier ging hij 's avonds ook pas tussen 21.00-22.00 slapen, lag daarvoor nog 1-2 uur wakker te kletsen in bed en was 's morgens ook vrij vroeg (voor zijn doen) weer wakker, zo rond 7.00, terwijl dat altijd tussen 8.00-9.00 was. Doordat de totale nacht voor hem te kort was knapte hij er niet van op en wilde dus 's middags weer slapen. Nu dus gestopt met slapen sinds begin van de kerstvakantie en het gaat super goed. Hij gaat rond 19.30-20.00 naar bed en slaapt binnen een kwartier, vervolgens slaapt hij lekker het klokje rond en soms nog langer. Soms in de middag een dip, maar dan kijkt hij even lekker een dvd'tje op mag even op de tablet. Hier gaat hij op de oppasdagen vaak nog wel naar bed 's middags, maar dan moet hij om 6.00 op, dus red hij het niet. Geef dan wel het verzoek mee om hem uiterlijk om 13.00 op bed te leggen en na 1-1,5 uur weer wakker te maken, zo is hij dan 's avonds meestal ook weer moe genoeg om te slapen. Hier heeft hij gewoon echt z'n middagslaap weer aan de nacht geplakt en dat vind ik toch ook wel heerlijk. Moest er wel even aan wennen, want nu ik zwanger ben ga ik zelf ook graag even een uurtje naar bed 's middags, maar eigenlijk is 's morgens tot 8.00 slapen mij meer waard.
Ik vind het vervelend om hem wakker te moeten maken 's ochtends, want merk dan echt dat hij niet uitgeslapen is. Ga vanmiddag het maar eens proberen om hem dan na 1 uurtje wel wakker te maken.
hmm als hij normaal tot 9 uur smorgens slaapt, zou ik niet zn middag slaapje inkorten maar alles gaan vervroegen. Dus elke dag smorgens er eerder uit, middag slaapje wat eerder en dan s avonds op tijd naar bed. Want als je zn middag slaapje inkort, dan slaapt hij misschien eerder, maar heeft nog steeds op dagen van kdv tekort slaap. Elke dag op dezelfde tijd op werkt dan denk ik beter.
Ik maakte hem ook niet graag 's morgens wakker hoor. Ben zelf ook van het uitslapen, dus dan zou ik er ook zelf m'n wekker nog voor moeten zetten. Daarom dus hier ervoor gekozen om het middagdutje te schrappen. Op dagen dat hij dan echt vroeg uit bed moet voor de opvang slaapt hij dus max. 1-1,5 uur. Dan is hij 's morgens soms iets eerder wakker, maar pakt het verder gewoon zelf weer op. Het is maar net wat bij jullie past. Wij slapen het liefst uit en heb vanaf jongs af aan m'n zoontje nooit om bv. 7.00 wakker gemaakt.