Ik dacht altijd dat 2 jaar de max. was met tijdelijke contracten, maar ik lees zojuist op Google, dat 3 keer een jaar mag. Is dat gebruikelijk? Ik had mijn hoop echt op een hondje gezet bij een vast contract, omdat ik dan dicht bij huis blijf werken. Nog een jaar langer wachten om op een wachtlijst te gaan zou balen zijn. Ik ga het uiteraard aan mijn werkgever vragen, maar ik 'schrok' een beetje van die 3 jaar.
Het mag inderdaad 3 jaar. Maar sommige krijgen na een half jaar een vast contract, anderen na 1 of 2 jaar en sommige na die 3 jaar. Dat Wisselt heel erg per werkgever. Maar na 3 jaar moet je een vast contract krijgen, of je contract word beëindigd.
Ze mogen inderdaad 3x een tijdelijk contract aanbieden. Die mogen samen maximaal 3 jaar duren. 3x een jaar contract kan dus wel. Maar het moet natuurlijk niet. Je kan dus prima aan je werkgever vragen of ze nu al een vast contract willen aanbieden.
Dit. Hoe daar verder mee omgegaan wordt verschilt echt per bedrijf. Ik doe zelf meestal 7 maanden - 1 jaar - vaste overeenkomst. Ik wijk daar ook wel vanaf, indien noodzakelijk.
Het mag inderdaad, wel vind ik het erg vreemd als je ergens al 1 a 2 jaar werkt & ze zijn tevreden dat ze dan niet een vast contract geven. Zeker in de huidige arbeidsmarkt! Zelf had ik een jaarcontract maar dat is na 8 maanden al omgezet in een vast contract omdat ze zo tevreden waren. Werk daar a.s. januari 2 jaar.
Ligt erg aan de werkgever. Zou eens navragen wat gebruikelijk is. Ik zie tot nu toe vaak 7 maanden - 1 jaar - 1 jaar - vast. 7 maanden is geloof ik zodat ze je een maand proeftijd mogen geven. Bij mijn werkgever geven ze nu eerder vast vanwege de markt, ze willen mensen eerder binden. Ik heb zelf tijdens m’n 3e contract (2e jaarcontract) verzocht om omzetting naar vast, met als argument dat ze inmiddels wel konden beoordelen of ze me wilde houden en zo niet ik meer tijd wilde om verder te kijken dan de maand aanzegtermijn die gebruikelijk is. Dit heb ik ook gekregen.
Het is natuurlijk per sector verschillend, maar ik ga er na mijn tijdelijke contract van 6,5 maand (ivm proeftijd ) vanuit dat dit omgezet wordt in vast. Dan hebben ze genoeg van mij gezien en ik van hen om te bepalen of je doorgaat met elkaar. Daarnaast zegt een vast contract niet zoveel, als ze van je afwillen kunnen ze dat toch wel, ze hebben alleen hoe langer je er werkt een grotere zak geld nodig.
Ik vind 3 jaar wel echt heftig in de huidige markt. Bij ons is de regel na een jaar een vast contract. Maar er zijn ook uitzonderingen, waarbij je na 2 maanden proeftijd een vast contract krijgt.
Ik werk in de kinderopvang en ik weet dat ze tevreden zijn, dus ik ga er inderdaad gewoon om vragen. In 2 jaar tijd ook nooit ziek geweest en altijd heel flexibel.
Hmm, ik had 1x een jaarcontract. Toen is dat verlengd en zei de directeur nadien het is trouwens een vast contract geworden want een volgend tijdelijk contract kon niet ofzo? Of het was in elk geval teveel gedoe. Dus werd er meteen een vast contract van gemaakt (waren sowieso tevreden).
Gewoon om vragen. Zelfs als je nu zou overstappen naar een andere organisatie zou je zelfs al kunnen vragen om een vaste aanstelling. Als ze jou op die manier "binnen" kunnen houden zullen ze dat zeker doen