Welk(e) financiele risico('s) loop jij met jouw eigen huis?

Discussion in 'De lounge' started by Appeltje85, Mar 19, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Een verzekering voor werkloosheid? Echt?

Edit: wat heb je dan exact verzekerd? Het inkomensgat als je ww krijgt? Of een bepaalde periode na het recht op WW?

2. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    Hier het enige verschil dat de overlijdensrisicoverzekering op beide namen staat.

Bubblez likes this.
  3. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

Dec 3, 2011
    3,069
    1,124
    113
    Female
    1tm3 zijn we voor verzekerd.
    En restschuld zijn we niet bang voor, sowieso al een deel afbetaald en dit huis is nu meer waard dan waarvoor we het hadden gekocht.

4. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,367
    113
    1. Het is bijna onmogelijk om in onze sectoren werkloos te worden. Als ik het word is het financieel niet zo'n groot probleem, alleen minder leuk financieel maar we hoeven niet te verhuizen. Als mijn man in de ww zou komen is dat een echte prestatie, omdat dat in zijn sector met zijn kennis en ervaring zo goed als onmogelijk is momenteel.
    2. Dan hebben we een probleem, financieel niet, dat is verzekerd, maar wel qua klussen en bijhouden wat hier moet. Als mijn man lichamelijk arbeidsongeschikt zou worden (dan zou hij dus zelfs zijn kantoorwerk niet meer kunnen doen) dan verhuizen we, want dan is dit huis en vooral de tuin zeer ongeschikt. Als ik arbeidsongeschikt wordt maakt het niet zoveel uit.
    3. Als mijn man overlijd wordt er wel een deel afgelost, maar ik kan met mijn 12 uurscontract van nu de rest niet ophoesten. Maar ik zou dan sowieso niet in dit huis willen blijven wonen, ik kan het allemaal niet zelf bijhouden. Als ik overlijd is de situatie hetzelfde als bij 1 en 2, maar dan moet mijn man naast fulltime (en soms wat meer) werken ook alles thuis doen. En dat lijkt me heel erg pittig en niet iets wat hij zou willen, ik denk dat hij de boel dan ook te koop zou zetten.
    4. We hebben overwaarde, dus geen risico wat dat betreft.

5. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,149
    3,026
    113
    Nederland
    1. Dat zullen we financiëel wel voelen maar kunnen we wel aan.
    2. Volgens mij zijn we daar voor verzekerd maar dit weet ik niet 100% zeker.
    3. Daar zijn we voor verzekerd zodat de hypotheek meteen word afbetaald en de ander minder kan werken volgens mij
    4. We hebben een enorme overwaarde als we het huis verkopen dus er is geen restschuld.

6. Anonise

Anonise Bekend lid

Feb 21, 2017
    588
    315
    63
    Wel grappig om te zien dat iedereen die hier reageert de zaakjes eigenlijk prima op orde heeft. In onze omgeving zie ik dit toch vaak anders.

Hier ook huis met NHG, gekocht op historische laagste rentestand en net voordat de markt weer omhoog ging. Wat dat betreft geluk gehad dus:
    1: Op 1 inkomen te betalen, maar verwacht niet dat 1 van ons de ww periode over zal gaan..
    2: Dit is het enige risico. Als we beide arbeidsongeschikt zouden worden, maar dan zouden we een WAO uitkering krijgen waarbij we het makkelijk kunnen dragen.
    3: Verzekerd, bij overlijden van 1 van ons is de hypotheek 100% afbetaald
    4: We lossen extra af. Wonen hier sinds november 2016 en met de huidige huizengekte is onze hypotheek €40.000 lager dan de marktwaarde van de woning. (Maar in meer realistische tijden zal het zo'n €20.000 zijn) Verwachting is dat we over 13 à 14 jaar de woning 100% hebben afbetaald.

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    1) op 1 fulltime-inkomen te betalen, werken nu beiden parttime.
    2 en 3 voor verzekerd
    4) weet je natuurlijk nooit 100% zeker, maar huis is nu voor 1/3 afbetaald dus dan moet het gek lopen.

Wat ik nog mis in de scenarios is echtscheiding. Daar komen echt de meeste huiseigenaren van in de problemen.
    Ik denk niet dat ik dan in mijn eentje het zou kunnen blijven betalen als ik dan ook fulltime zou moeten werken en heel veel kinderopvang nodig zou hebben.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,836
    113
    #28 suus1983, Mar 19, 2018
    Last edited: Mar 19, 2018
    Ik zou dat ook niet kunnen opbrengen, maar mijn man wel.
    Ik zou trouwens liever kleiner gaan wonen dan fulltime werken.

9. Manque

Manque Niet meer actief

Ik zou liever kleiner gaan wonen, mochten we gaan scheiden. Maar ik denk dat als het moet, ik de hypotheek en vaste lasten van dit huis wel zou kunnen blijven betalen in mijn eentje. Dan moet ik wel stoppen met het terugbetalen van mijn studieschuld. Maar de zorg voor onze zoon moeten we dan wel evenredig verdelen, daar sta ik op.

10. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Echtscheiding is hetzelfde als vraag 1 toch? En als beiden het niet kunnen betalen dan geldt vraag 4.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou ook liever kleiner gaan wonen bij scheiding, maar dat geldt voor scenario 3 ook eigenlijk. Maar dat blijft een risico natuurlijk, krijg je je huis wel verkocht dan ..als er nog eens net zo'n huizencrisis komt als we gehad hebben, zit je echt met de gebakken peren.

Manque likes this.
  12. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    1. Als man werkeloos wordt redden we het prima op de ww. Als ik werkeloos wordt is er ook niks aan de hand.

2. Als ik arbeidsongeschikt wordt gebeurd er niks, als mijn man dat overkomt ga ik fulltime werken.

3. Als 1 van ons overlijd komt het aflossingsvrije deel vrij, als mijn man overlijd ook extra een beleggingsverzekering en een bedrag waarvan hij via zijn werk bij verzekerd zit. Kan er sowieso gewoon blijven wonen.

4. Nee

13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Nou als 1 van ons werkeloos wordt, kan ik de kinderopvang opzeggen, dat scheelt meteen een flinke bak geld. De ander kan dan fulltime gaan werken. Maar ik zie het niet als een enorm risico omdat we beiden in een branche werken waar juist grote tekorten zijn.
    Bij echtscheiding heb je misschien alleen maar meer opvang nodig... moet de ander iets waanzinnigs duurs gaan huren tijdelijk... dat zie ik toch als veel onzekerder, iets waarvan ik niet precies weet hoe ik het op zou moeten vangen in elk geval.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,836
    113
    Maar de hele grote kosten van kinderopvang zijn maar tijdelijk natuurlijk. Hier betaalden we een tijd 600 netto, nu nog maar 80 netto. Bovendien krijg je dan waarschijnlijk nog meer terug

cowgirl80 likes this.
  15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Oh ja en over scenario 4... ookal zouden we geen restschuld hebben... het is toch een beetje ons plan dat ons huis ons appeltje voor de dorst is voor later. Dus als de kinderen de deur uit zijn gaan we kleiner wonen en kunnen we het geld gebruiken voor eerder te stoppen met werken en reizen. Als we ons huis tegen een hele lage prijs zouden moeten verkopen zouden we niet direct aan de bedelstaf raken, maar het zou wel echt zuur zijn.

16. Manque

Manque Niet meer actief

Ik weet het, het is helemaal niet romantisch... maar ik sta gewoon ingeschreven bij de woningbouwvereniging. Ik hou van mijn man, we hebben een goed huwelijk, maar ik wil gewoon woonjaren opbouwen. Hopelijk heb ik ze nooit nodig.

cowgirl80 likes this.
  17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,031
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    1. Mijn man werkt, ik ben thuis. In zijn sector schreeuwen ze om personeel, lijkt ons niet zo'n probleem. En ik kan ook altijd nog gaan werken (is ook de bedoeling binnenkort als de jongste naar school is).
    2. Niet verzekerd. Bij één van tweeën , kan nog steeds de ander gewoon werken. Wij hebben op 1 salaris gekocht.
    3. Beiden kanten op verzekerd.
    4. Wij zijn toevallig zoekende naar een andere woning en weten zodoende ook dat we momenteel ruim 1,5 ton overwaarde hebben. Als we echt in financiële problemen zouden komen, is het een kwestie van verkopen en goedkoper gaan wonen.

18. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,305
    10,272
    113
    1) Werkloosheid: wat gebeurt er als één of beide personen werkloos worden?
    In het vakgebied zo weer een nieuwe baan en anders heeft mijn man via het werk nog een tijd om werk te zoeken.
    2) Arbeidsongeschiktheid: wat gebeurt als één of beide personen arbeidsongeschikt worden?
    Met 1 loon kunnen we alles betalen, al zullen we het dan iets rustiger aan moeten doen.
    3) Overlijden: wat gebeurt er als één van beide partners overlijdt?
    Verzekerd, extra verzekering voor het huis
    4) Restschuldrisico. blijft er een restschuld over als je je huis nu moet verkopen (tegen een reële marktprijs)? Geen schuld eerder winst.

19. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,361
    113
    Female
    1. We hebben beiden eigen zaak. Ik heb altijd wel werk, dicht bij huis of verder weg. Als vriend geen inkomen heeft kan ik dat opvangen.
    2. Ik ben verzekerd, vriend niet (premie te hoog tov zijn inkomen, risicovol beroep). Verzekering keert uit waar we van rond kunnen komen, dus dan gaan we er wel op achteruit.
    3. Beiden overlijdensrisicoverzekering thv 60% van de huidige hypotheekschuld.
    4. Nee, we hebben overwaarde.

20. Miss M

Miss M Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    2,389
    597
    113
    Female
    Noord-Holland
    1) we kunnen het nu op 1 salaris betalen. Mocht mijn man werkloos worden ( wat ik niet verwacht gezien de branche) kunnen we het redden met ww, spaargeld en dan ga ik ook weer een baan zoeken. In het ergste geval verhuizen we naar een kleiner/goedkoper huis.
    2&3) zijn verzekerd
    4) er is al flink wat afgelost en de huizenprijzen zijn aardig gestegen. Ik denk dat er nu zo'n 1,5 à 2 ton overwaarde op zit.

Share This Page