Qua uit elkaar gaan, moeten we dan wel het huis verkopen. Maar ik werk 30 uur, met genoeg inkomen om zelf in elk geval een appartementje te kunnen kopen. Wij hebben het huis niet op maar 1 salaris gekocht. We wonen in de randstad, dus best duur. En we wilden toch graag genoeg ruimte en een lekkere tuin. Ik ben sinds januari minder gaan werken, en zelfs dan kunnen we het gewoon betalen. Als kdv wegvalt volgend jaar, zou ik zelfs nog minder kunnen gaan werken, maar dat wil ik niet.
1. Kunnen het gewoon blijven betalen, huis op 1 loon gekocht. 2. Kunnen het gewoon blijven betalen 3. Verzekering keert uit. 4. Ja wij zouden een rest schuld hebben, door aardbevingsproblemathiek zijn de huizen hier een stuk minder waard geworden. Echter als we zouden moeten verkopen dan hebben we de nhg nog.
Ja en ik zie het dan zo: als je werkgever je ontslaat, ben je naast je baan ook je huis kwijt. Ik zou dat dus wel een risico vinden.
Ik heb een huurhuis, ik ben al deels arbeidsongeschikt, deels eigen ondernemer. Mocht ik het niet meer kunnen betalen, ik zit boven de huurtoeslaggrens zowel inkomen als de huur. Dan zal ik moeten verhuizen naar wat goedkopers. En dan is de vraag: wat is er dan beschikbaar?
Wij zijn voor nummer 1 en 2 niet verzekerd, maar hebben ruim onder t maximale hypotheekbedrag geleend. Ik ben sowieso uitkeringgerechtigd, mijn vriend zou lange tijd ww krijgen en wij verwachten dat hij dan echt wel een baan vindt. En we kunnen met minder nog wel rondkomen. We hebben een overlijdensrisicoverzekering voor als 1 van ons komt te overlijden, in theorie kan de ander dan in het huis blijven wonen (met oog op kids vonden we dat belangrijk). Verder hebben we in t dal van de huizenmarkt gekocht dus we hebben een flinke overwaarde
1) Dan kunnen we het net dragen. Maar niet met de restschuld die we van onze andere woningen overgehouden hebben. Dit is echter maar 5 jaar en dan reken ik met het scenario dat er geen WW of ander werk tegen minimum salaris tegenover staat. 2) Zie punt 1. We zijn uitgegaan van het laagste salaris (mijn salaris, 32urige werkweek) 3) Bij overlijden wordt de helft van de hypotheek afgelost via een overlijdensrisico verzekering. Wij hebben er beide één. De maandlasten zijn dan een heel stuk minder 4) Restschuldrisico. We hebben van 2 huizen een restschuld overgehouden (beide koopwoningen in een dure periode gekocht en moeten verkopen omdat we onze dochter niet eens een eigen kamer konden bieden). Vorig jaar een nieuwe woning (appartement) met veel moeite gekocht, want die restschuld zijn de banken niet blij mee. Inmiddels zijn de prijzen al zo gestegen dat we, als we nu verkopen, al 1 restschuld volledig kwijt zijn
Dat is dan waarschijnlijk het verschil.. Wij hebben gekocht toen ik 25 was en dat is zo'n 1,5 jaar geleden. Voor ons gevoel enorm geluk gehad met het huis qua vraagprijs (een week nadat we tekenden zagen we letterlijk de huizenprijzen omhoog vliegen). Veel vrienden en familieleden van rond onze leeftijd willen nu ook kopen maar zij kunnen niet meer net als wij 80.000 onder hun max. hypotheek kopen omdat de prijzen zo gigantisch de lucht in geschoten zijn. Daarbij kun je nu niks meer bij lenen waardoor het spaargeld na de aankoop behoorlijk wordt aangetast (lees: zo goed als op) en ze nauwelijks nog in aanmerking voor NHG (hoge prijzen). Als alles goed blijft gaan (relatie, werk, gezondheid) redden ze het allemaal wel gelukkig, maar flinke tegenslagen opvangen wordt wel enorm lastig voor ze..
Maar is er dan ook geen vooruitzicht op meer inkomen? wij wisten destijds al dat man op korte termijn meer zou gaan verdienen. Verder ook vooral pech hoor, gekocht in 2008, nou dat was helaas een heel duur jaar en daarna is ons huis alleen maar in waarde gedaald, ook door de aardbevingen hier, terwijl we er wel heel veel geld in hebben gestoken.
1) Werkloosheid: wat gebeurt er als één of beide personen werkloos worden? man: solliciteren, zeer gewild qua kennis dus als het moet heeft hij binnen 1/2 maanden werk. Iets verder weg waarschijnlijk maar wel werk. Nu zelfstandige dus sowieso een buffer en veel extra mogenlijkheiden qua inlenen bij kennissen door zijn kennis. Daarnaast NHG op het huis. 2) Arbeidsongeschiktheid: wat gebeurt als één of beide personen arbeidsongeschikt worden? Ik ben arbeidsongeschikt , heb een Wajong nu nog 80/100% ongeschikt op eigen verzoek maar gaat met grote waarschijnlijkheid binnenkort toch echt 100% worden. Als man ook arbeidsongeschikt word zijn we daar 1 voor verzekerd en 2 gaat dan mijn Wajong wat omhoog en komen er toeslagen bij. + nhg uiteraard. 3) Overlijden: wat gebeurt er als één van beide partners overlijdt? Hier zijn we uitgebreid tegen verzekerd , als ik overlijdt is het huis bijna vrij van hypotheek en komt een extra bedrag vrij als man overlijdt is het huis helemaal vrij van hypotheek en komt er groter bedrag vrij. 4) Restschuldrisico. blijft er een restschuld over als je je huis nu moet verkopen (tegen een reële marktprijs)? Ja, nog wel maar dan komt de nhg weer om de hoek en het is nu nog een bedrag onder de 15.000 dus daar maak ik me niet druk om. Als eruit elkaar zouden gaan, zou man in ons huis kunnen blijven wonen, dat zou hij dan ook doen tot er geen restschuld meer is dan evt verkopen .. ik niet maar een huurhuis is hier prima betaalbaar en dat kan qua financieen ook omdat ik volledig afgekeurd ben en dan dus naar minimum inkomen word getild +toeslagen . Dus dat zou alleen initieel het probleem geven van wachttijd voor huurhuis maar door binding aan deze regio is wachttijd minderd dan 1 jaar, dus tijdelijk iets huren kan ook en/of de kosten van nieuw( tweedehands) spullen . Allemaal te doen dus..
Ja tuurlijk wel want we staan allemaal nog redelijk in het begin van de carrière. Dus als alles goed blijft gaan zou het geen problemen moeten opleveren. Maar de meeste hebben ook nog geen kinderen maar hopen wel dat ze die binnen een paar jaar mogen krijgen. (extra kosten en eventueel minder willen werken?). Daarbij vind ik persoonlijk de prijzen die zij voor hun huis nu moeten betalen echt absurd hoog en vraag ik me af of die waarde blijft (maar ik ben geen makelaar). Wij wisten toen we het kochten dat we binnen 2 jaar geen financieel risico meer zouden hebben (nu hadden we die binnen 8 maanden al niet meer, extra aflossingen en verbouwingen zelf kunnen betalen i.p.v. uit het bouwdepot. maar ook daarmee geluk gehad). We hebben laatst zitten rekenen met vrienden zij zouden na 5 jaar geen financieel risico meer hebben (mits de huizenprijzen gelijk blijven). Dat vind ik best een risico als je wel weet dat je een kinderwens hebt die je ruim binnen die 5 jaar hoopt te realiseren.. Ik heb familie wonen in Groningen (woon zelf aan de andere kant van het land) en ook zij ondervinden veel schade vanwege de aardbevingen, wat een hel is dat. Dat vind ik dan ook heel erg voor jullie. Hopelijk gaan ze eindelijk wat doen met de schadevergoedingen! (en stoppen met de gas winning)
Dank je! Ik hoop ook dat er iets gecompenseerd werd. Zoals jij het zegt qua minder werken etc is het inderdaad een groot risico. Toen wij het kochten hadden we al 1 kind en werkte ik ook al parttime. 5 jaar risico vind ik aardig groot. Wij zijn beiden (ook nog tegelijk) onze baan kwijtgeraakt. Als je dan een tophypotheek hebt.. gelukkig wel beiden toen binnen een maand een nieuwe baan, want ww is ook nog niet heel lang als je net begint met werken.
1) Werkloosheid: ons huis is op één salaris gekocht, we verdienen beiden goed en zouden beiden het huis kunnen behouden. Als we allebei werkloos zouden worden, hebben we eerst 2 jaar WW, dus ook dan nog geen probleem, maar daarna zou ik het niet weten eigenlijk.... 2) Arbeidsongeschiktheid: Hetzelfde als hierboven.... 3) Overlijden: als één van beiden komt te overlijden is het huis hypotheekvrij. 4) Restschuldrisico: volledig op aflossing, geen restschuld dus. Ons huis is nu al 85000 meer waard dan waar we het voor gekocht hebben, dus ook bij verkoop geen restschuld. Ik denk dat wij hier wel goed over nagedacht hebben, we hebben ook geen tophypotheek en veel vrije ruimte en behoorlijk wat spaargeld. Hoe ‘los’ wij vroeger waren, hoe serieus hebben we onze zaakjes nu geregeld. (Toch wel trots op ons ook eigenlijk )
1) Werkloosheid: wat gebeurt er als één of beide personen werkloos worden? Kunnen we het blijven betalen. Mijn man heeft zich als zelfstandige huisarts erg goed ingedekt. Daarnaast is dit een beroep waarin je niet snel werkloos raakt. We hebben het huis op 1 inkomen gekocht. 2) Arbeidsongeschiktheid: wat gebeurt als één of beide personen arbeidsongeschikt worden? Man is hiervoor verzekerd, we kunnen het dan blijven betalen. 3) Overlijden: wat gebeurt er als één van beide partners overlijdt? Zijn we ook voor verzekerd , als mijn man overlijdt kan ik met de kinderen in het huis blijven wonen. Als ik overlijdt verdient mijn man genoeg om in het huis te blijven wonen. 4) Restschuldrisico. blijft er een restschuld over als je je huis nu moet verkopen (tegen een reële marktprijs)? We hebben momenteel overwaarde.
1. Klein risico, we hebben beide een gangbaar beroep maar zelfs als we een stap terug moeten doen en een minder goede baan moeten aannemen gaat dat nog prima. 2. Beide via de werkgever een arbeidsongeschiktheids verzekering. 3. Beide hebben we een levensverzekering voor het complete hypotheekbedrag. Als een van ons komt te overlijden dan is het huis compleet afbetaald en heeft de ander dus ruimte om bijvoorbeeld minder te gaan werken. 4. Nee, op dit moment hebben we overwaarde. We zijn pas verhuisd een paar maanden terug, onze vorige woning hebben we met flinke winst kunnen verkopen waardoor onze hypotheek nu ruim (ong. 50.000) onder de marktwaarde ligt. We lossen onze hypotheek conpleet annuitair af, het risico op een restschuld wordt dus steeds kleiner.
1. Man is de enige met een inkomen. Als hij werkeloos word redden we het nog een jaar of 5 om te wonen en leven van ons spaargeld maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hij of ik zal dan zsm weer werk gaan zoeken. 2. Als man arbeidsongeschikt raakt (eigen bedrijf) zijn we verzekerd voor een bedrag van 70% van zijn inkomen. Daarvan kunnen we nog riant leven. 3. Als 1 van beide overleid komt er een bedrag vrij van een verzekering die niet gekoppeld is aan de hypotheek. Dit bedrag is 2x de waarde van de hypotheek. Degene die overblijft kan er dan voor kiezen de hypotheek in te lossen maar dat hoeft niet. 4. Ik weet natuurlijk niet wat de woningmarkt gaat doen in de toekomst. Maar over 17 jaar is ons huis hypotheek vrij. De waarde van onze woning is op dit moment zo een €70.000 hoger dan onze totale hypotheek. Dit samen met het idee dat we al aardig wat afgelost hebben verwacht ik niet dat we ooit met een restschuld blijven zitten bij (gedwongen) verkoop. Ons voordeel is geweest dat we dit huis onder de marktwaarde hebben kunnen kopen uit een executie verkoop. Hij moest van beneden tot zolder gestript worden en hebben dit allemaal uit eigen middelen gedaan en niet in de hypotheek meegenomen. Daardoor hebben wij een behoorlijk lage hypotheek tav de woningwaarde.
Dat klopt inderdaad, voorwaarden zijn flink aangescherpt en de huizenprijzen op dit moment weer in de plafond. Wij hebben ook jaren geleden gekocht, toen je nog een prima hypotheek kon krijgen obv een diploma in een goede sector + net getekend arbeidsovk. Ook voor 120% vd taxatiewaarde, geen eigen inbreng, gunstige nhg, stuk aflossingsvrij enz. De 30gers van nu hebben wat dat betreft minder risico's dan de nieuwe generatie.
1) Werkloosheid: wat gebeurt er als één of beide personen werkloos worden? Dit kunnen wij opvangen door gewoon wat minder luxe te leven. 2) Arbeidsongeschiktheid: wat gebeurt als één of beide personen arbeidsongeschikt worden? Dit kunnen wij opvangen door gewoon minder luxe te leven. Ik heb een verzekering via mijn werk dat als ik AO wordt dat ik 80% loon krijg. 3) Overlijden: wat gebeurt er als één van beide partners overlijdt? dan wordt er een gedeelte hypotheek afbetaald zodat degene die overblijft in het huis kan blijven wonen 4) Restschuldrisico. blijft er een restschuld over als je je huis nu moet verkopen (tegen een reële marktprijs)? Nee wij lossen direct af op de hypotheek. De huizen hier zijn sinds wij het huis in 2016 gekocht hebben met 40.000 gestegen.
Aangezien mijn topic de aanleiding is voor dit topic zal ik ‘t ook even keurig invullen Voor onze huidige woning: - We kunnen de lasten op 1 salaris dragen. - idem, maar onze werkgevers hebben ook aardig royale regelingen op dit gebied. - overlijdensrisicoverzekering keert de helft van hypotheek uit, de maandlasten gaan dan flink omlaag - wij hebben de woning op het hoogtepunt van de (vorige) bubbel gekocht en dus heel lang met een restschuld gezeten. Nu zijn we eindelijk boven water en zal er zelfs wat overwaarde zijn, wat ook deels de reden is dat we naar een andere woning uitkijken. We willen iets meer ruimte en zijn bang dat over 1 a 2 jaar de prijzen wel weer eens zouden kunnen gaan kelderen (met een nieuwe restschuld tot gevolg). Voor die nieuwe, dure droomwoning : - we zullen hier allebei de salarissen nodig hebben. Maar we hebben allebei erg stabiel werk bij werkgevers waar bij ontslag herplaatsing binnen de organisatie bijna standaard is, dus deze gok nemen we. Met spaargeld (en ww) kunnen we het nog een aardige tijd uitzingen en in het allerergste geval zullen we weer verkopen. Geen scenario waar we vanuit gaan, maar wel iets waar we na goed bespreken en nadenken vrede mee kunnen hebben. - hier gaan we extra voor verzekeren. - overlijdensrisicoverzekering die de helft van de Hypotheek dekt in geval van overlijden. - het is een nieuwbouwwoning op een vrij unieke locatie in een gemeente waar weinig van dit type woningen beschikbaar zijn, dus vermoedelijk zal de waarde wel aardig toenemen de komende jaren. Maar daar hebben we nog geen zekerheid over natuurlijk.