Specifiek vroeg ik me eigenlijk af of dingen zoals fuet (gedroogde spaanse worst) en handgedroogde boerenham dingen zijn die ik mag eten als ik zwanger ben? En bijvoorbeeld huzarensalade? En ik heb nu al een week na het eten van gerookte zalm (per ongeluk) af en aan zeer dunne ontlasting en een zwavelsmaak bij het boeren. Moet ik me nu zorgen maken dat ik listeriose zou kunnen hebben of iets anders gevaarlijks voor de zwangerschap? Ik ben nu pas 7 wkn zwanger, maar ik vergeet steeds wat wel en niet mag. Dan zit ik ineens iets te eten en denk ik 'shit dat mag helemaal niet!'. Echt raar, hier had ik bij mijn eerste zwangerschap van mijn dochter helemaal geen last van en hield me keurig aan de regeltjes. Nu lijkt het wel onmogelijk! Alvast dank voor je reactie!
hoi, ik ken die worst niet en die ham ook niet. Vraag het even na in de winkel waar je het koopt. Op de website van het voedingscentrum staat precies wat je wel en niet mag eten. Kijk daar maar eens. Over die ene keer zalm hoef je je geen zorgen te maken, de kans dat je daardoor listeriose oploopt is erg klein. Maak je je toch druk, overleg dan met je huisarts. Mirjam
Dank voor de reactie en de link. Ik heb het eens goed gelezen. Ik word echter nog steeds niet wijzer als het gaat om producten die niet gekookt/gebakken/gebraden zijn, maar gedroogd. Gerookte vis is niet zo'n slim idee, staat er, maar over gedroogde voedingsmiddelen, in het bijzonder vlees (volgens mij valt salami daar ook onder), lees ik niets... Wel dat rauw vlees niet mag, maar is gedroogd vlees ook rauw? Lijkt mij niet...?