gillen/krijzen onder de douche (1,5 jaar), wat te doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door leandrotje, 1 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leandrotje

leandrotje Fanatiek lid

25 nov 2009
    1.912
    333
    83
    NULL
    Assen
    Hallo,

Mijn zoontje van 1,5 jaar wil absoluut niet onder de douche.
    als hij er met mij onder staat is het gillen als een speenvarken en net zolang totdat hij er onder weg kan.

Het is nog nooit anders geweest, heb al geoefend met een gietertje of een washandje boven zijn hoofd uitknijpen of spelenderwijs in het bad, maar echt helemaal niks helpt. Hij blijft gewoon panisch.

Op een of andere manier vindt hij het echt eng, hij staat ook helemaal te trillen bij de douche.

Naar mijn weten is er nooit wat gebeurd qua douchen. Hij gaat nu altijd in bad, maar douchen gaat soms gewoon een stuk sneller, dus heeft iemand misschien een oplossing?

2. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Helaas geen oplossing maar wel hetzelfde probleem, lees even mee dus.

En het gekke is: zwembadje met koud water vindt ze hardstikke leuk speelgoed.

3. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

18 mei 2007
    575
    1
    18
    Vrouw
    Gelderland
    Hier hetzelfde gehad met de oudste. Het ging uiteindelijk vanzelf weer over, toen hij 2 jaar was ofzo.

4. mammma2

mammma2 VIP lid

13 aug 2008
    6.372
    0
    36
    Hier hadden/hebben we hetzelfde probleem... Volgens mij komt het hier doordat ze haren wassen echt niet leuk vindt (doen het ook niet te vaak dus). Wat we nu doen is, dat ze samen met mij onder de douche gaat maar dan zitten we allebei in de douchebak. Ze kruipt dan wel tegen me aan maar het gaat prima! Mn man is er dan wel bij om haar over te pakken na afloop en haar af te drogen etc. Als ik alleen met haar ben, was ik haar haren dus nooit en laat ik haar in de douchebak zitten en speelt ze met de spulletjes om haar heen.

Heb je hier iets aan??
    Succes iig!

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Hier gaat dochter van af het begin mee.

Wat ik nu doe. Zij wil weer niet met bad in de douche.

Ik ga zitten op de grond met de sproeier dochter op me schoot en zij krijgt die sproeier de eerste paar keer vond ze het ook niks maar nu Krijst ze de boel bij elkaar als ze er uit moet.

Dus spelende wijs aan pakken zelf onder de douche stappen kind ook wel klaar voor de douche er bij laten spelen dan pakken eventuweel uit dagen dat soort dingen geen hals zaak er even van maken.

Dus spelende wijs. Lukt het de eerste paar keer niet even washandje ect en dan de dag er na weer dus badje wel even minderen.

;)

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

gewoon wachten tot het overgaat. wij hebben dit ook een dik jaar gehad en zijn hem gewoon zittend in zijn badje gaan wassen. 2 weken geleden kwam het zo uit dat we hem even inde douche wilde wassen. we zette ons al schrap en wat denk je. hij staat luid schaterend midden onder de straal en vind het helemaal geweldig. (hij is net 2 geworden)

7. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Mijn zoontje vindt douchen ook echt verschrikkelijk, daarom doen we het ook bijna nooit. Hij gaat nog steeds in het badje. Haren wassen is eerst een drama, daarna gaat hij vaak wel leuk spelen.

8. Miran6

Miran6 Actief lid

31 jan 2010
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    misschien samen leuk speelgoed kopen voor onder de douche ??
    Hier hangt ook vanalles tegen de wand aan :) is gewoon gezelliger

9. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Uhm mijn dochter vindt dus zowel bad als douche even verschrikkelijk, ze gilt ook in bad alles bij elkaar zodra ook maar 1 teentje het water raakt. Gewoon op het aankleedkussen wassen met een washandje is geen probleem, ook niet als ik met het natte washandje over haar hoofd ga.En in een zwembadje zit ze dus lekker te spetteren. Ze mag meekijken als wij douchen en vindt dat erg interessant, maar als we dan vragen: 'kom je er ook bij?' is het heel resoluut 'nee!'.
    Maar ja, soms moeten die haartjes toch echt gewassen worden, dus dan moet ze gewoon. Maar ze begint al te brullen als ze ook maar denkt dat er gebadderd moet worden, zo sneu. We douchen altijd samen, ook samen in het grote bad hebben we geprobeerd, speeltjes erbij, zelfs de liefste knuffel een keer met haar mee laten douchen, het maakt allemaal niks uit: krijsenkrijsenkrijsen.

Ach het zal echt wel een keer overgaan maar het is gewoon verschrikkelijk zielig om zo'n krijsend kind in de houdgreep te moeten nemen om haar haren gewassen te krijgen. En ze wordt ook groter en sterker dus het vasthouden van zo'n tegenspartelende natte glibber wordt ook steeds lastiger. Het verdriet is gelukkig wel meteen voorbij als ze lekker in een handdoek gewikkeld is, maar toch...

10. misa

misa Niet meer actief

Misschien af en toe eens gaan zwemmen?
    Of in bad zetten en de douchekop niet heel hard aan zetten en in de hand geven, zodat je kindje zelf kan bepalen wat er gebeurt?

11. leandrotje

leandrotje Fanatiek lid

25 nov 2009
    1.912
    333
    83
    NULL
    Assen
    dankjewel voor jullie reacties.

zwemmen en in bad is dus absoluut geen probleem.
    onderwater in het zwembad is ook geen probleem.
    In het zwembad springen vindt hij juist leuk en krijgt hij ook spetters in zijn gezicht.

daarom snap ik dus echt niet wat hij zo eng vindt!

Op de grond zetten terwijl ik aan het douchen ben wil ook absoluut niet, want dat vindt hij al eng, ik moet hem dan dus tillen. maar zodra ook maar 1 waterstraal hem raakt is het gillen en krijzen. laten spelen is dus ook iets wat echt niet wil.
    Heb ook al geprobeerd met de douchestraal heel zacht te zetten, maar werkt ook niet.

hier douchen we dan en geef ik de kleine aan mijn vriend en die droogt hem af en dan is het ook gelijk klaar. Als hij dan aangekleed is komt hij weer vrolijk de badkamer binnen om op de douchecabine te slaan en loopt hij te lachen.

En inderdaad in bad gaan vindt hij geweldig. bij het haren wassen is het even gillen en krijzen maar als ik zeg dat het klaar is dan gaat hij weer vrolijk verder spelen.

denk dat ik hem toch maar minder in bad ga doen en vaker ga douchen en kijken of dat helpt.
    Maar ik vind het inderdaad zo zielig om hem zo te horen gillen, mijn oren doen er gewoon zeer van, zo hard!

12. LizaM

LizaM Fanatiek lid

5 mei 2008
    1.264
    0
    0
    Hier ook hetzelfde probleem (ook 1,5 jaar). Alleen als ik haar vasthoudt dan is het goed. Maar aangezien ik zwanger ben en me niet goed voel wordt het nu echt te zwaar voor mij. Staan in de douche wil ze absoluut niet.
    Ik weet het ook niet, dus lees mee.

13. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    En wat als je de douche aanzet terwijl hij in bad zit? Finn vind water sowieso geweldig....dus bij hem maakt het niet uit. Maar ik heb dus ook de douche aan terwijl hij in het badje zit. Ik doe er een klein laagje in...en dan als de douche aanstaat loopt het badje vol. Hij moet er dan dus echt zelf onder gaan om zn haartjes nat te maken. Maar dat vindt ie dus niet zo erg. Alleen het uitspoelen van de shampoo...maar dat doen we dan maar ff snel.

14. leandrotje

leandrotje Fanatiek lid

25 nov 2009
    1.912
    333
    83
    NULL
    Assen
    douche aan in het bad vindt hij ook verschrikkelijk en wil hij zo snel mogelijk uit het badje en net zo hard gillen/krijzen.

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Leandrotje, angst voor douchen en vooral water over het hoofd is heel normaal op deze leeftijd! Gewoon voorlopig niet meer doen, gaat vanzelf over.

16. leandrotje

leandrotje Fanatiek lid

25 nov 2009
    1.912
    333
    83
    NULL
    Assen
    dankje marieke,

Het is alleen bij hem niet alleen iets van deze leeftijd, maar is al begonnen toen hij een half jaar was, dus hij heeft het al heel lang ;)

17. misa

misa Niet meer actief

Ik zou willen zeggen: gewoon blijven proberen en zelf rustig blijven. Niet gaan troosten, want dan heeft hij een reden om bang te zijn. :)

Maar omdat hij het als doet sinds hij een half jaar is, kun je het misschien ook een tijdje niet doen en wel laten kijken als jij doucht (met veeel plezier). ;)

Deed hij voor hij een half jaar was niet moeilijk?

18. leandrotje

leandrotje Fanatiek lid

25 nov 2009
    1.912
    333
    83
    NULL
    Assen
    Nou ik neem hem dus ook niet mee onder de douche.

Hij zit altijd in bad en terwijl hij in bad zit gaan wij douchen.
    ja we douchen omstebeurten, vriend en ik, dus er is altijd wel iemand bij hem. :)

maar hij ziet ons dus altijd douchen en gaat ook gewoon de badkamer in als hij een keer niet in bad zit en wij staan te douchen.

Ik heb hem al een paar maanden niet meegenomen onder de douche, maar afgelopen dag dus weer geprobeerd, maar hij reageert nog steeds hetzelfde.

voordat hij een half jaar was, toen hij een stuk kleiner was vond hij het inderdaad niet erg om onder de douche te gaan, maar vaak hebben we het niet gedaan. Hij ging eigenlijk altijd gewoon in bad.

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Klopt :) ik werk al 10 jaar met kinderen en dit is echt normaal. Mijn eigen zoon heeft het trouwes ook al een hele tijd, begint nu af te nemen.

Deel Deze Pagina