nou meiden, ik heb een steuntje in de rug nodig... Onze meid van 17 maanden slaapt al tijden onrustig. Ze heeft nu een fase ´gehad´ waarin ze steeds voor 0600 uur ´s ochtends klaarwakker is, ongeacht het aantal uren slaap. Dat was op zich geen Grote Ramp. Maar nu hebben we een paar nachten achter de rug waarbij ze Drie Uur Achtereen Huilt! Echt, zo erg hebben we het nooit meegemaakt. Het is geen koorts, honger,dorst, kou, warmte, etc. Alles gaan we na, we proberen van alles, maar uiteindelijk is het hele gezin doodop en valt ze pas in slaap van vermoeidheid na 3 uur... (eergisteren was het van 0200 tot 0500, vannacht was het van 2400 tot 0300). Soms denk ik dat ze angstig is. De paniek als ik haar kamer verlaat is enorm. Toch kan het haar ook geen goed doen dat ik voortdurend ´op kom draven´. We besteden tijd aan haar, leggen haar pas terug als ze gekalmeerd is. Maar het kan dan weer helemaal van voren af aan beginnen.. Ik weet dat ze nu om veel meer grenzen vraagt. Ook overdag kan ze die behoorlijk opzoeken en ons geduld wordt zeker op de proef gesteld. Als ze ´s nachts zo ongelooflijk hard krijst, breekt mijn hart en wil ik haar niet overstuur en alleen achterlaten in haar bedje, maar aan de andere kant ben ik bang dat ze een grens uittest en dat wij er - uit vermoeidheid - te snel aan toe gaan geven. Ik ben 33 weken zwanger, dat maakt het niet makkelijker. Ben sneller moe en geirriteerd en tob sowieso met gebroken nachten. Wie kan mij een beetje geruststellen? Tips zijn ook welkom. groeten van Amber met de Dikke Wallen
Hoi, Hier hebben we die periode ook gehad en zijn erg nog niet helemaal doorheen. Onze meid wordt over 2 weken 18 maanden en ik denk dat het echt de 17 maanden sprong is. Ze had ook al enorme last van de 15 maanden sprong. Met een rustpauze van 2 weken zijn deze in elkaar overgegaan. Wij proberen overdag echt rust en regelmaat. Dus rond dezelfde tijd middageten, op tijd naar bed. 's avonds ook telkens op hetzelfde tijdstip naar bed met een vast ritueel. Nu wordt ze nog wel vroeg wakker, maar ik vind half 7 acceptabel. Vaak blijft ze dan nog een half uurje kletsen en dan komt ze er rond 7 uur uit. Een paar weken geleden was hetzelfde als bij jullie, echt midden in de nacht wakker en krijsen. We zijn toen de 5 minuten regel aan toepassen. Mijn man deed dit omdat ik dit zelf niet goed kon (mijn hart breekt dan). Dit hebben we consequent volgehouden en na 2 nachten was het over. Nu hoor ik haar nog wel eens 's nachts maar valt ze weer zelf in slaap. Ook als ze nu 's ochtends wakker wordt wil ze er niet meer meteen uit. Ik had van de week zelfs geluk dat ze weer in slaap viel tot half 9. Hopelijk kun je hier iets mee en ik weet het is enorm zwaar vooral als je zwanger bent. Wij hadden het toen ik net de griep had, dan kun je ook al minder hebben. Maar nu slapen we alweer 1,5 week beter en daar knap je echt van op. Succes!
hier ook een meisje van deze leeftijd enne..... vannacht was het bij ons ook feest. Twee uur bezig geweest. Uiteindelijk zo overstuur dat ze pas rustig werd toen ik haar op een koud stuk matras in ons bed legde. Dat kalmeerde haar. Wel hebben we haar een zetpil gegeven, want gister was ze aan het niezen en dan kun je de klok erop gelijk zetten dat er weer een verkoudheid aan zit te komen. En ja hoor! Vandaag vliegen bij het niezen de klodders je tegemoet Ze zal een flinke hoofdpijn gehad hebben. Kiezen waren bij ons de afgelopen twee maanden ook boosdoeners. Vier maar liefst. Van de 17 maanden sprong weet ik niets, dat volg ik niet zo. Ach, wat je kindje ook mankeert je troost het en zorgt dat het uiteindelijk weer lekker slaapt. Geen bijzondere tips hier dus
rond die periode hebben wij dat ook gehad. Dan ben je idd helemaal gebroken, zeker als je ook nog eens 33 weken zwanger bent! Hier heeft het ook geholpen door er niet al te veel aandacht aan te besteden. Het werkt bij mij als volgt: * Huilt ze jengelig laten liggen, soms valt ze dan vanzelf weer in slaap; * Echt verdriet, ik ga naar haar toe en neem haar bij me. Ik maak geen lampje aan. Alleen het lampje op de gang en verlaat haar kamertje niet; * Ik knuffel haar lekker en fluister zachtjes dat het nacht is en dat alle kindjes slapen en Noa dus ook weer naar bedje gaat; * lekker toedekken en weltrusten zeggen. 9 van de 10 keer dat ze over de rooie ging; Elke keer herhaalde is het bovenstaande, alleen haal ik haar alleen de eerste keer eruit. Ik streel haar wangetje en ging vrij vlug weer weg. Ze weet dan dat mamma in de buurt is als er iets is. Na drie dagen was het over. Als ze dus nu nog eens zo'n fase heeft doe ik precies hetzelfde. Dit geeft rust. Het werkt hier dus goed.
Jeetje meid wat vervelend voor jullie! Ik zou als eerste even naar de ha gaan om haar oortjes na te laten kijken. Louise heeft tot 3 keer toe een oorontsteking gehad zonder de normaal bijhorende tekenen zoals koorts en aan haar oortjes plukken. Wij dachten ook dat ze ons aan het uittesten was maar het arme kind had gewoon veel pijn. Ook als er kiezen doorkomen kan ze last van haar oortjes krijgen. Wellicht is dat de oorzaak. Als je zeker weet dat dat het niet is, zou ik het zoals zonnestraaltje doen. Veel succes meid!
Dit heeft de kleine meid van mijn beste vriendin tijd geleden ook gehad. Denk dat ze toen ook zo'n maand of 17/18 was. Echt wakker worden en krijssen, niets hielp. Kan zijn dat ze zich alleen voelen, of dat ze bewust en eng dromen. Gaat over, maar lastig en zeeeer vermoeiend is het wel! Succes!
Als Emiel na een half uur huilen niet weer in slaap is gevallen nemen we hem (heel onopvoedkundig) bij ons in bed. Hij slaapt dan meestel meteen weer en wij ook. Mijn eigen slaap is erg belangrijk ivm weke-delen-reuma. Wel vind ik het wonderlijk dat als we dit bv. 2 nachten hebben gedaan Emiel daarna gewoon weer 's nachts in zijn eigen bedje blijft slapen en ook niet wakker wordt. Hij raakt er dus niet aan gewend of verwend van. Ook helpt bij ons 's nachts rond een uurtje of 5 een flesje pap om hem door te laten slapen tot 7.30 uur of later. Maar komt hij vroeg in de nacht en gaat het niet. Ik neem hem bij ons in bed, dit is voor ons de beste oplossing. Ik wil je succes wensen met jullie meid en je zwangerschap.
hoi amber, ik lees even met je mee, heb hetzelfde "probleem" en dan ben ik nog niet eens zwanger......wat zal het zwaar zijn voor je! succes en hopelijk voor ons slapen onze kindjes snel weer beter.
meiden, heel erg bedankt voor jullie reacties. Het is al een ´troost´ dat we niet de enige zijn...(en dat het dus niet abnormaal is wat er gebeurt) Luna, we passen overdag absoluut rust en regelmaat toe. Maar ik zou me wel weer eens kunnen verdiepen in de 5-minutenregel. We laten haar altijd eerst even jengelen en vaak gaat het dan vanzelf over. Maar nu gaat het van ´eventjes jengelen´ naar zeer snel oplopend ´hysterisch gehuil´. Dan zijn 5 minuten al heeeel erg lang. Dushi, je hebt gelijk, vooral troosten... Ging het ´zorgen dat ze weer lekker slaapt´ maar wat makkelijker... Zonnestraal, dank voor je goede tips. Eigenlijk herken ik veel en doen we het al zoals jij omschrijft. Verschil op dit moment is dat het ´laten liggen´ bijna niet te doen is. Ze gaat staan en krijst haar longen eruit. Misschien moet ik op dat moment juist doorpakken en gewoon gaan. Vaak blijf ik even bij of achter de deur staan en laat ik haar mijn stem horen. Het hielp altijd... maar nu niet toch zal ik nu proberen haar er minder snel uit te halen. (pffff, duim voor mij) Manuela, dank je! Ik weet inderdaad dat je vertelde dat Louise zo´n last van haar oortjes had, maar dat ze geen koorts had. Er zijn hier inderdaad al kiezen aan het doorkomen, maar we zien al witte puntjes, dus ze zijn al door. Of kan het dan nog steeds zo pijnlijk zijn? ´s avonds, na het eten, laat ze zich prima in bed leggen en slaapt ze een paar uur heel lekker. Misschien toch maar oortjes na laten kijken. Makkie, fijn dat je zegt dat het over gaat... dat heb ik nodig! Puckje, fijn dat dat zo goed werkt bij jullie. Wij hebben haar nog nooit in ons bed laten slapen. Ze wil bij ons in bed alleen maar spelen en keten en ze komt echt niet op het idee om dan te gaan slapen Heb het wel een keer geprobeerd, toen ze erg huilde, maar ze leek er alleen maar van streek door te raken. nogmaals bedankt voor jullie reacties! Amber
Zou ze niet gedroomd hebben? Daar kunnen ze ook echt heel lang van overstuur zijn en keihard huilen. Hadden wij heel erg met onze oudste. Ten einde raad hebben we hem na een uur gillen, wel eens in bad gezet (tip van het CB) en dat hielp wel. Kijk maar es bij dit onderwerp, of het je bekend voorkomt. http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=134588 Heel veel sterkte ermee hoor!
Hoi Amber, Hier had ik rond sinterklaas een vergelijkbaar probleem (mijn meisje was toen bijna 17 maanden en ik was dus ook al een tijdje zwanger). Bij mij heeft het echt wel geholpen om haar duidelijk te maken dat het zo niet werkte door haar 'gewoon' (pffff) te laten huilen. De eerste keer had ik dat niet gedaan, veel met haar gesleept, maar toen ze er een gewoonte van ging maken zijn we overgegaan op negeren (na 15 min wel weer naar binnen en terugleggen, maar geen oogcontact, niet praten, etc.) Na 2 dagen ellende (zowel 's middags als 's avonds) was het helemaal over! Sterkte ermee!
Kisbaba, dank voor de link. Inderdaad vergelijkbare verhalen. Ik heb ook gedacht aan nachtmerries, omdat ze zo in paniek was. Als dat zo is, dan kan ik als mama niets meer doen dan haar zo goed mogelijk troosten... (kon ik soms maar in haar koppie kijken) Angst is niet erg, maar we moeten ze wel helpen om het te leren ´verdragen´. Minipi, wat fijn dat het iets opleverde. Knap dat je die ´ellende´ toch weet te doorstaan, uiteindelijk doen we onze kindjes daar een gunst mee. Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik zie dat we een beetje ´gelijk op´ lopen, leuk! Jouw kindje is iets eerder geboren en je bent net iets langer zwanger. (dus ik weet wel een beetje hoe het voor je voelt...) kleine update: vannacht heeft ons meisje WEL doorgeslapen! (ze was natuurlijk doodop) en ze werd weer erg vroeg wakker. Maar vandaag belde het kdv dat ze boven de 39 graden koorts had, dus zijn we haar gaan ophalen. Verwarrend hoor, was ze dit weekend nou ziek? Ik weet het niet meer zo goed, alleen dat ze er heeeeel sneu uitzag, zo met haar stille blik en haar rode wangetjes.. iedereen succes met de moeilijke nachten! Amber
He Amber70; hier nog zo'n zwangere die het wel even gehad heeft hoor. Vannacht ook van 2 tot 5 opgeweest met de kleine man. Hier gaat het al zo'n week of 7 niet lekker met slapen. Of heel vroeg wakker of in de nacht een aantal keren wakker. Bah begin er ook genoeg van te krijgen... Dus ik kan me voorstellen dat je er op een gegeven moment wel doorheen zit. Ik denk hier dat het een combinatie is van de 17 maanden sprong en verkoudheid...hopelijk wordt ie niet echt ziek. Daar kan mama op het ogenblik helemaal niks mee hahaha. Heb ff genoeg aan mijzelf te houden. Ben bijna 37 weken en het wordt wel erg zwaar allemaal, dus nachtrust kan ik zeker gebruiken! Maar meid deze fases gaan allemaal weer over...zo denk ik er maar over..niet bij nadenkend dat als Jesper weer doorslaapt ik een baby heb die 's nachts gevoed moet worden hahaha...daar denken we maar even niet aan... Suc6 met je meisje!
Dank je Mowtom, voor je opbeurende woorden! en ja, af en toe denk ik ook: oeps, straks slaapt zij prima en dan zitten we weer met die nachtvoedingen... Maar we hebben er zelf voor gekozen he! Goh, jij bent nog verder dan ik in de zwangerschap... En onze kindjes zijn zo goed als even oud! Pittig he. Kun jij je herinneren dat je ´n nacht ononderbroken hebt doorgeslapen? Als Lize goed slaapt, dan word ik nog wakker van Het Zwangere Lijf... Ik denk dat ik nu maar even met haar mee ga slapen, ze heeft sinds maandag hoge koorts, het leek vandaag mee te vallen, maar net had ze weer 39,3 jij ook sterkte! Die 17 maanden sprong gaat ook ooit over!
Pffff ononderbroken nachten, poe das ff geleden ja...ben er wel aan toe haha. Maar ik mag niet klagen vanacht heeft Jesper goed geslapen en zelfs tot 8.00u! Wel af en toe een kreetje gegeven, waar ik dus wakker van schrok en vervolgens gaat manlief liggen snurken, dus ben ik nog van 4.50u tot 5.30u wakker geweest. Het lijkt ook wel als ik wakker ben dat ik dan direct klaar wakker ben....had ik eerst nooit! Nou die zwangerschap mag van mij dan ook snel afgelopen zijn dan kan ik hopelijk weer eens lekker slapen want wordt ik niet van een ander wakker is het wel van mijn lijf idd... O lekker he ff dat klagen!