Kolfschema voor prematuur

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door girl1988, 24 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Hallo

Ik ben 19 januari trotse moeder geworden van ons dochter dat geboren is met 28w6d. Nu ben ik voor haar aan het kolven met de medela symphony dubbelzijdig . Ik kolf op het moment 6 keer per dag overdag dus ongeveer om de 3 uur. Ik kolf meestal 5min het snelle tempo en dan 10min langzaam 5 snel en dan weer 10 langzaam dan heb ik zo ongeveer rond de 15ml uit beide borsten samen. Maar ik heb geen idee of dit wel goed is. Kant u mij misschien iets van een schema vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ook heb ik sinds gisteravond dat er aan de buitenkant van mijn rechterborst het hard is. Wat zou dat kunnen zijn? Het is niet pijnlijk maar gaat ook niet weg na het kolven.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Gefeliciteerd!

En: je hebt hulp nodig bij het kolven: is je kindje nog in het ziekenhuis? En jij? Vraag of er een LK is, anders schakel je een lk in de buurt in.

Kolven zou gepaard moeten gaan met uitleg (!) over hoe je dit aanpakt:
    start met massage (kort, enkel om signaal te geven aan borsten dat je iets gaat doen) dan 7 min. kolven, stoppen: massage. dan 5 min. kolven, stoppen: massage, dan nog 3 min. kolven. Wanneer je daar mee klaar bent zet je de kolf weer uit en ga je nog even handmatig verder. Door met de hand laatste beetjes te kolven, krijg je de mooie, vette en rijke melk waar je kindje goed op groeit! En je krijgt je productie snel op orde, waarbij uit onderzoek is gebleken dat je je productie ook voor later beter in stand houdt wanneer je elektrisch kolven combineert met handmatige stimulatie!

Daarnaast, maar dat is iets wat je met je lk kunt overleggen, kijkend naar hoe goed het met je gaat nu: veel samen zijn met je kindje: buidelen en kijken of je naar 8-12 keer kolven per dag kunt gaan: 6 x is echt wat weinig om productie ook voor straks in te zetten...

Veel succes! Je kunt het: lekker veel bij je kindje zijn en met de hand aan de slag!

3. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Ons dochterje blijft de komende weken nog wel in het ziekenhuis. Dus blijf ik fulltime kolven. Ik ben nu een week thuis.

Er is in het ziekenhuis een lk die ik om hulp kan vragen maar dacht vraag het eerst even hier misschien kom ik dan al een stap verder.

Op dit moment kolf ik zo ongeveer 20ml per keer maar merk dat recht moeilijk op gang komt. Maar ik wil liever de productie omhoog hebben want het is nu al paar dagen stabiel.

Dat schema van 7,5,3 minuten hoe kan ik dat dan toepassen met de symphony kolf. Welke stand moet ik dan gebruiken?

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    je start met de 'druppel'stand: wanneer je melk lijkt toe te schieten schakel je over naar de andere stand. Lijkt het niet toe te schieten, dan wacht je tot het vanzelf overschakelt. Nu schakel je op tot het niet prettig meer voelt: dan doe je 1 a 2 standjes terug: dit zou je ideale kolfstand moeten zijn.

Heb je het idee dat toeschieten achterblijft: pas dan warmte toe en vraag om een oxytocine neusspray om dit te bevorderen. Als je partner er is, kun je vragen of hij je schouders, nek, bovenrug masseert, kan helpen.

In de stapjes overigens kun je na de pauze direct naar je ideale stand!

Succes! Blijf hulp vragen daar!

5. girl1988

girl1988 Fanatiek lid

26 apr 2012
    2.598
    0
    0
    Bedankt voor de uitleg. Zit nog met 1 vraagje hoelang moet je dan 7,5,3 kolven 1 dag meerdere dagen of totdat de productie omhoog gaat?

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    tot productie omhoog gaat. Wanneer je het idee hebt dat je het los kunt laten probeer je dat eens uit. Evt. kolf je in 2 stappen: dus nog wel met een onderbreking. Kijk hoe het gaat!

Ga zo door!

Deel Deze Pagina