Hallo, Zoals het topic al zegt: welk fruit of welke groente mag een kindje van 5 maanden nog niet hebben? Ik wil zelf de hapjes gaan maken maar kan er niks over vinden. De meeste sites staat pas vanaf 6 maanden.. Als ik kijk naar de potjes van Olvarit mogen ze in elk geval: Banaan Appel Peer Sinaasappel perzik abrikoos druif Wortel Bloemkool Broccoli Sperzieboontjes Bruine bonen pompoen Aardappel Rijst Oh ja, wat is het verschil tussen potjes vanaf 4 maanden en vanaf 6 maanden? Alleen ingredienten? Of ook de structuur (wat grover dus).
Ik weet dat ze het in potjes wel doen maar in principe zou ik fruit wat erg scherp/zuur/allergeen is pas na een maand of 12 doen ( of nog langer) bijv. sinaasappel,kiwi e.d. Appel, banaan, meloen mag sowieso. Qua groente moet je voorzichtig zijn met koolsoorten ( na een maand of 12) en nitraatrijke groente ( bijv. andijvie,spinazie) ,die mogen maar 2x per week. Wat ik een heel goed naslagwerk vond is het boek: *van borst tot boterham*, ongeacht of je BV of KV geeft staat heel helder beschreven hoe je stap voor stap fruit en groente kan geven. Ook staat heel duidelijk in welke maanden je bepaalde voedingssoorten mag introduceren. Ik heb er heel veel aan gehad. Het staat ook op het bijvoedingsforum van borstvoeding.com
ik had ook ff een vraagje over fruit.... binnenkort wil ik zelf fruithapjes gaan maken...hoe doe je dat?...ja flink pureren..maar hoe krijg je het een beetje dunner? ik dacht met verse sinasappelsap..maar dat kun je beter nog niet geven? een tijdje geleden heb ik voor ons zelf verse sinasappelsap gemaakt met een banaantje erdoor het gemixt..ik heb seff toen ook een paar hapjes gegeven, maar hij vond het inderdaad nog wel iets te zuur! liefs Emmie
Vruchten die het enzym actinidine kun je beter niet geven tot de kinderen een jaar oud zijn. Dit zit o.a. in kiwi en ananas.
En in de potjes van 6 mnd van Olvarit zit wel kiwi.. Je zou toch denken dat het mag als een fabrikant als olvarit het in de potjes doet... Voor zover ik het kan zien zijn het alleen de ingredienten die verschillen, de structuur is hetzelfde... Jelle eet het allemaal even goed..
Bluesky: ik denk dat je onderscheid moet maken tussen wat een fabrikant doet aan de ene kant, en wat goed is voor een kind om een zo goed mogelijk eetpatroon aan te leren, aan de andere kant. In al die potjes doen ze niet voor niets appelsap erbij, dit is om het mierzoet te maken. Kiwi is echt zuur voor zo'n kleintje, maar goed ieder zijn idee.
Kiwi en ananas mag wel, mits je het eerst goed kookt, dan breekt het enzym af. Fruit in potjes wordt ook allemaal gekookt, het lijkt misschien onschuldig maar het enzym breekt weefsels af en de ingewanden van een baby kunnen daar gewoon nog niet tegen. Het gaat dus neit om de zuurgraat, want ik vind ananas echt mierzoet.
Bedankt voor de uitleg! @Jingels: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, daar had ik even niet aan gedacht..
De inhoudsopgave van de Olvaritpotjes is geen goede leidraad. Die inhoud is namelijk zo sufgekookt dat vrijwel alle allergenen en enzymen zoals Loeki noemt kapot zijn. De ingredienten worden namelijk onder hoge druk gekookt, waardoor de voedingsstoffen uit de cellen geperst worden. Verder voegt Olvarit flink veel ingedikt appelsap toe. Goede milde begingroentes zijn: aardappel peen broccoli bloemkool zoete aardappel pompoen courgette Maar omdat tegenwoordig bijvoeden vanaf 6 maanden geadviseerd wordt zul je overal lezen dat deze groentes vanaf 6 maanden kunnen. Fruit kun je het beste introduceren als je kind 3 of 4 groentes goed eet.