hoi hoi, Onze Erik heeft altijd al slecht gegeten. Ach zo is ons ventje Maar maak me soms wel zorgen of ie wel voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Zo eet hij geen brood. Wel pap maar ook niet altijd ( max 2 keer 100 ml ). En af en toe een half bruin pistoletje maar dat de laatste ook niet meer. Hij krijgt elke dag een volkoren cracker en dat eet ie de ene keer wel en de andere keer niet. Het is altijd zo zoeken bij Erik wat ie WEL wil eten. Wat ie de ene dag wel lust, lust ie de volgende dag niet. En hij eet altijd kleine porties. Dus loop de hele dag te voeren. Zijn er hier meer mama's met moeilijke eters ( vast wel ) En wat geven jullie je kindje dan te eten? Ik weet het af en toe niet meer te verzinnen
Ons meisje (ruim 9 mnd) is ook niet echt een grote eter al kan ze soms wel ineens twee boterhammen naar binnen werken. Wat ik wel heb gehoord is dat je dus niet de hele dag moet blijven voeren maar moet proberen om de drie hoofdmaaltijden aan te houden zodat ze dan genoeg trek hebben. Verder ook zorgen dat ze niet teveel chocomel/appelsap enzo drinken maar misschien doe je dat ook al niet... Wat eet hij zoal op een dag? En is hij boven/onder de curve en wel goed alert en vrolijk?
ja hij is vrolijk en allert genoeg Hij zit wel heel erg onder de groeicurve. Met 14 maanden woog ie nog geen 9 kilo en was 71 cm lang. Ik geef hem zo min mogelijk drinken en als ie drinken krijgt dan is het peutermelk of borstvoeding. Het is zo dat Erik echt hele kleine beetjes eet. Ik heb geprobeerd om niet te veel op een dag eten te geven maar dan is ie niet te genieten en huilt bijna de hele dag. Hier komt wat ie krijgt op een dag Smorgen 100 ml bambixpap aangemaakt met peutermelk. En een handvol droge cornflakes. Smiddags : als ik geluk heb 100 ml bambixpap, paar stukjes banaan, heel soms een korstje geroosterd brood. tussendoor een half bruin pistoletje, cracker Savonds : als we geluk hebben een half potje warm eten. Met de pot mee-eten vertikt ie echt als toetje een danoontje. Savondslaat : ongeveer 50 ml pyamapapje aangelengd met 50 ml peutermelk en een liga. en dat was het.
Misschien zelf laten eten ... dus eten in stukken aanbieden? Verder vooral gezonde en voedzame producten aanbieden. Dus geen rijstewafel, maar een bruine boterham met boter en pindakaas (oid) als tussendoortje. Of volkoren koekjes (ik lees dat ie brood niet lekker vindt). Verder niet te veel opdringen, niet te veel over stressen (makkelijk gezegd, zou ik wel doen namelijk). Niet alle kindjes ijn het zelfde. Misschien is Erik gewoon een lichter kindje dan gemiddeld. Mn schoonzusje heeft ook twee kindjes die onder de laagste curves vallen. Haar zoontje van anderhalf weegt nog geen 8,5 kilo bijvoorbeeld (is ook wel ziek geweest, maar valt dan veel af en komt moeilijk weer aan. En zijzelf, maar ook mijn man was ook zo. Maar geen tips dus. ZIt er bij jullie CB geen dietiste? Anders zelf contact zoeken met een dietiste voor tips ... (je geeft nog BV zie ik. Je zou eens kunnen vragen op het bijvoedingsforum / borstvoeding.com -> stefan kleintjes is dietist)
Je geeft als toetje een danoontje. Dat zou je kunnen vervangen door volle yoghurt/kwark waar je zelf fruit doorheen prakt. En savonds ipv liga, volkorenkoek oid ... Dus niet zozeer proberen je winst te halen uit hoeveelheid, maar uit wat je geeft ... Succes!
En natuurlijk na het eten de borst aanbieden (maar misschien doe je dat al). Zit ook nog vrij veel voedingswaarde in: vetten, eiwitten, suikers ...
hoi Salapio Bedankt voor de link! ZElf laten eten doen we al. Behalve pap dan want dat word een vreselijke knoeiboel en hij krijgt niks binnen. Na het eten de borst aanbieden doe ik niet meer. Hij krijgt nog 2 keer per dag de borst en voor een kindje van 16 maanden vind ik dat eigenlijk wel voldoende. Onderhand een beetje afbouwen en niet opbouwen Ik geef hem de borst voordat ie gaat slapen.
Hier een dame wat ook weinig eet. Momenteel ook door eigenwijs zijn. Maar anders is het ook geen grote eter. Het advies van het CB was: niet bijvoeren, dus echt de 3 maaltijden als hoofdmaaltijden zien. Anders krijgen ze nooit echt honger. Dat doe ik hier en ik merk dat dat ze beter eet dan wanneer ze tussendoortjes heeft gehad. Het was echt iets waar ze door heen moest. Ze is er namelijk aan gewend geraakt om tussendoor allerlei hapjes te krijgen. Maar als ik jouw schema zie, geef je niet abnormaal veel tussendoortjes. Tja en Lynn is dus van de afwisseling. Ik heb diverse soorten pap...appelknisper, gewone bambix, die hoepaloeps en meusli. En soms krijgt ze ook hagelslag door de pap. Nu is ze niet zo van de pap. Nu krijgt ze vaak 's ochtends een cracker, cracotte of beschuit. Soms droog (tja niet te eten) en soms met smeerkaas, jam oid. We geven wel volle melkproducten, maar meer omdat ze aan de dunne kant is. Maar die volle melkproducten vullen ook weer meer. Lastig dat hij niet met de pot wil mee eten. helemaal niks? Ook geen pannekoeken oid? Hier helpt het ook om Lynn zelf te laten kiezen wat ze wil eten (pap, brood of cracker) Het is lastig met die kleintjes. Maar ze kunnen heel wat hebben. Lynn heeft weken amper gegeten en viel zelfs toen niet af. Maar het is lastig om het niet-eten los te laten. Succes!
Erik houd ook van afwisseling. De ene dag eet iet dit en de andere dat. Je weet het bij hem nooit. Pannekoeken lust ie niet. Raar kind he hihihi Gebakken aardappeltjes wilt ie af en toe wel en ook wel eens een stukje gekookte aardappel. Maar daar blijft het bij. Hij pakt dus echt geen groenten of vlees. Van volle melk krijgt ie last van zijn darmen dus dat doe ik niet meer. Erik is ook echt anti beleg. Af en toe lust ie wel hagelslag of pasta op de boterham maar daar blijft het dan ook bij. Alleen boter lust ie niet. Hij wil het echt droog hebben.
mijn oudste is ook nooit een grote eter geweest! ze is 5 jaar en 15 kilo. ze is verder gezond, alleen moet ze wel terug komen bij de ggd arts op school! Geef gewoon de gezonde dingen die hij wel lekker vindt en bied het andere ook regelmatig aan, er is een kans dat hij het ineens wel weer lekker vindt! Het komt anders vanzelf wel goed, want mijn dame gaat steeds meer eten!