Hallo! Julian is nu 5,5 maand. Ik ben benieuwd hoe ik de hapjes zelf kan maken en wat ik wel en niet kan invriezen... Bijv. Broccoli koken en in de blender. Kan ik dat dan zo in een potje gieten en in de vriezer doen? Of moet ik daar nog wat aan toevoegen? Of weet een van jullie een goeie site waar zulke dingetjes uitgelegd worden?
www.kokenvoormijndochter.nl www.smikkels.nl www.keukenkikker.nl Koken voor mijn baby | Voor lekkere, gezonde en makkelijke baby recepten! Dit zijn mijn favoriete sites op dit moment, maar mijn dochter is al wel wat ouder. Volgens mij kun je zo'n beetje alles invriezen. Spinazie zou ik zelf alleen niet eerst opwarmen en dan invriezen, al zijn de meningen daar over verdeeld. Sommige dingen drogen een beetje uit als ze ingevroren zijn geweest, maar dan kun je er gewoon wat water bij doen. Ik kookte of stoomde groente en pureerde ze daarna. En deed ze daarna in hele kleine bakjes of in ijsblokbakjes. Ik ben begonnen met worteltjes (eerst 3-4 dagen alleen wortels), daarna bloemkool, broccoli en sperziebonen... De allereerste hapjes heb ik nog een beetje melk toegevoegd voor de smaak en voor de smeuiigheid, maar dat heb ik maar 2 of 3 keer gedaan. Daarna gewoon wat kookvocht om het zo nodig wat smeuiiger te maken.
Als eerste hapjes maakte ik wortel, doperwten, bloemkool, brocolli, courgette (zeer favoriet), en iets later gemende groenten, bietjes en spinazi. De meesten kun je gewoon koken, door de blender, en in kleine porties invriezen. Spinazi en bietjes deed ik een klein beetje aardappel doorheen.
Volgens mij kan je bijna alles wel invriezen, spinazie en andijvie is niet zo lekker. Een tip: als je het na het koken en blenderen in een potje giet, laat het dan even afkoelen voordat je het in de vriezer doet. Iedereen denkt vast, ja duh, maar ik wou dat iemand mij dat verteld had, wat een bende
Jup, bij glazen potjes kan het heel naar/vies uitpakken, had de hele diepvriesla onder de brocoli....
Boek opperdepop van AH staan leuke recepten in per leeftijd. Staat ook meteen bij hoe lang je het in de vriezer kunt bewaren.
Als jullie bijvoorbeeld worteltjes maken voor 3/4 dagen, doen jullie het na bereiding in de vriezer en dan elke dag eruit halen of kan je het ook 1 dag in de koelkast bewaren?
Na bereiding kan het best 1 dag in de koelkast. Alles daarna zou ik in de vriezer doen. Het beste is om puur te geven in het begin. Dus alleen wortel of andere groente of fruit. Later kun je mengen als je dat wilt. De eerste hapjes zijn heel weinig, dan kun je bijv. een ijsklontbakje of zakje gebruiken. Daarna heb je bewaarbakjes speciaal hiervoor bedoelt of andere algemene bakjes. Ik gebruik de bakjes van avent graag, voor moedermelk bedoelt. Hier kun je met stift opschrijven en een draaideksel dicht draaien. Daarnaast staat de hoeveelheid erop vermeld.
Niet in glazen potjes invriezen! Dat is echt niet veilig! So wie so, van invriezen wordt het niet lekkerder of verser. Het is echt niet zo moeilijk om de groente voor de familie zonder zout te koken en er voor de baby even een worteltje of stronkje uit te vissen.
Het boek Opperdepop van de Appie gebruik ik ook, is inderdaad een aanrader. En ik gebruik ook vaak die Avent moedermelk bakjes voor het invriezen. Superhandig en voor onze dochter (nu 10 mnd) precies één portie. Volgens mij kun je bijna alles invriezen, alleen voor nitraatrijke groentes (o.a. andijvie, spinazie, slasoorten, spitskool en bleekselderij) wordt het afgeraden. Deze kun je beter niet een tweede keer verhitten.