Verslaafd aan cola?

Discussion in 'De lounge' started by mamamadelon, Jun 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Ik rook regelmatig maar heb nooit echt drang naar een sigaret. Ik heb dit wel van cola, eigenlijk elke dag heb ik wel een moment dat ik echt hunker naar cola, en dan het liefst rechtstreeks uit de fles. Nou hoorde ik dat cola verslavend is, komt dat dan door de cafeïne of door een andere stof?

2. Jel

Jel Niet meer actief

Welke stof verslavend werkt weet ik niet, wel weet ik dat cola helemaal niet gezond is. Als je een roestige spijker in cola zou zetten, dan komt de spijker er gaaf weer uit. Dus moet je nagaan wat het met je lichaam zou doen. Een keer een cola op zijn tijd is niks mis mee, als het maar met mate gebeurd denk ik.
    Maargoed, dat moet je zelf weten.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik heb het ook moet echt elke dag een glad c.oca cola hebben. Als ik in bed lig en hem niet heb gehad ga ik er voor uit. Maar moet dan wel van dat bepaalde merk zijn.

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Alleen als ik zwanger ben, dan drink ik zelfs cola onder de douche, heerlijk!

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als ik misselijk ben of buikgriep heb, is dat het beste medicijn. Na een glas cola nergens meer last van.

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Uit een koud blikje... Aaaaah.... Onder de douche, die ga ik nog eens proberen!

7. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    :D

Gezond zal het niet zijn overigens maar ach de smaak maakt dat meer dan goed!:)

8. Papaver

Papaver Niet meer actief

Ik heb persoonlijk helemaal niks met frisdranken. Op zich jammer want mijn vriend heeft jarenlang voor Coca Cola gewerkt, en we hebben al die tijd gratis een constante stroom van Cola en alle aanverwante producten gehad, en bijna alles weggegeven!!!

Koffie drink ik ook bijna nooit.

Ik kan me echter geen dag zónder op zijn minst een mok of 10 (sterke) thee voorstellen...

En ja: ik denk dat de caffeine bij al deze verslavingen een grote rol speelt Bij Cola misschien ook de suiker de erin zit (ik drink mijn thee gelukkig zonder suiker met alléén een scheutje melk erin).

9. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

Mar 31, 2012
    1,207
    0
    36
    Ik drink ook veel cola als ik het een dag niet drink krijg ik gewoon pijn in me hoofd toen ik zwanger was dronk ik cola zonder cafeien

10. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

Jun 5, 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, hier gehad. Dronk heel veel cola light, was vnl. omdat ik een paar jaar gelden zo vermoeid was. Maar die cola maakte het juist erger en ik had steeds meer nodig om me geod te voelen. De dokter schrok zich rot en wist meteen waar mijn maagklachten vanaf kwamen. Ik ben resoluut gestopt op een donderdag in oktober, heb 3 dagen knallende hoofdpijn gehad (zelfde als afkicken van koffie en suiker) en was er vanaf, en ik dronk makkelijk 3 liter op een dag. Daarna aan de ijsthee en na 2 maanden ook mee gestopt (maagklachten kwam door de bubbels)
    Ik ben thee gaan drinken en water, maar moeilijk dat het was om genoeg binnen te krijgen! Cola is echt makkelijk weg te drinken, volgens mij door zout wat erin zit, dat wekt dorstgevoelens op en dat doet water en kruidenthee niet. Ik moet echt vechten dagelijks om genoeg te drinken, zeker als ik sport.

Persoonlijk zeg ik: stop ermee: het kan echt, lukte mij ook cold turkey na 5 jaar! en ook al ligt er hier eens per half jaar een fles cola in de koelkast, ik heb geen enkele behoefte er wat uit te drinken. Ik merk nu wel wat ene troep cola is, nu ik echt gezond rink en eet, wat een verademing!

11. Tese

Tese Niet meer actief

Ik denk dat de suiker het verslavende in de cola is.

12. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Ahem, ik drink ook een liter thee per dag (denk bijna 2 liter). Eigenlijk drink ik alleen cola en thee.

13. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

Jun 5, 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    En in cola light dan? ik meen me te herinneren dat er zout aan cola toegevoegd wordt dat dorst opwekt, en caffeine is ook onwijs verslavend.

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Dat zou best kunnen dat zout, ik blijf ook dorst houden als ik cola drink!

15. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,861
    19,268
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Gelukkig heb ik geen roestige spijkers in mijn maag, dus om de gezondheidseffecten maak ik me niet zo'n zorgen. ;)

Ik ben ook redelijk verslaafd geweest aan cola. Ik ben een tijd gestopt met cola drinken (ik wilde een paar kilo kwijt). In het begin was het echt MOEILIJK om cola te laten staan! Vooral op een warme zomerse dag op het terras. Of na het sporten. Ik vond ook niks anders lekker genoeg. Het heeft echt heel lang geduurd voor ik cola niet meer miste.

Inmiddels drink ik het met mate. En ik vind een glas ijsthee, vruchtensap, cassis of sinas een prima alternatief. Het hoeft niet altijd cola te zijn. (Vroeger wel, ik dronk eigenlijk alleen melk (ontbijt en lunch) en verder cola. Af en toe wel een glas sinaasappelsap ofzo, maar normaal gesproken altijd cola.

Hoe er rekening mee dat cola niet alleen slecht is door de vele suikers. Er zit fosforzuur in. Op zich is dat niet schadelijk, fosfor heb je zelfs nodig. Maar de grote hoeveelheid die je binnenkrijgt als je meerdere glazen / blikjes cola per dag drinkt, is er slecht. Niet alleen voor je tanden, trouwens. Het kan ook de kans op botbreuken verhogen. Zeker voor ons vrouwen (als we een ietsje pietsje ouder zijn) wel iets om rekening mee te houden. Botontkalking is voor veel (oudere) vrouwen al een probleem als je geen cola drinkt!

16. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    En de caffeïne in thee wordt theïne genoemd ;)
    Of heb je theïnevrije thee?

17. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    Heb het heel erg bij beide zwangerschappen gehad terwijl daarvoor lustte ik het niet eens ...masr persoonlijk denk k dat t komt dat ik gestopt ben met koffie want dat lustte ik ineens niet meer! Dus ik denk de cafeïne !

Nu hb ik om de zoveel dagen ineens zo'n erge teek dan MOET ik t hebben, hb het nooit standaard in huis

18. draak86

draak86 VIP lid

Mar 7, 2008
    5,427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    oh,ik ben echt een cola freak hoor,niet normaal. Maar eerste glas drink ik rond 16:00/17:00,dan tijdens het eten melk of water,rond8uur koffie,en daarna alleen maar cola (en/of rose of bier). Ik drink gemiddeld per dag (schrik niet) 1liter cola.

19. BoesBoes

BoesBoes Lid

Jun 8, 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook ontzettend verslaafd.. Drink denk ik wel 1,5 liter per dag :$

20. NicS

NicS Niet meer actief

Daar schrik ik niet van...Dat komt wel overeen met mijn gemiddelde... :D...

Alleen drink ik cola light, want gewone cola vind ik echt niet lekker...:$

Share This Page