Yep, ik ook. Ik vind dat de natuur en het leven zo wonderlijk mooi in elkaar zit dat ik moeite heb met het idee dat dat allemaal louter toeval en evolutie is. Er is vast 'iets' in de oorsprong. Maar wat dat iets is, geen idee. En ik denk eigenlijk niet dat we daar ooit achter komen en dat is prima.
Ik ben christelijk opgegroeid, maar nu niet christelijk meer. Ik geloof wel dat er iets is, maar geen idee of dat een of meerdere goden zijn. En of die dan God, Allah, Odin of wat dan ook heet. Ook geloof ik in het goede van de mens en dat goede daden positieve gevolgen zullen hebben. Of er na het leven een hemel, walhalla of een reïncarnatie is, ik heb geen idee. Een hel geloof ik dan weer niet in. Dus ik geloof wel dat er meer is, maar geen idee wat. Ooit kom ik wel achter de waarheid, al dan niet in dit leven.
Ik geloof niet en begrijp het ook niet. Mooi dat mensen er steun uit kunnen halen, ben ik soms wel eens soort van jaloers op. Maar ik kan er met mijn pet niet bij.
Ik snap wel wat @tuc bedoelt. Als je Leviticus 20:13 leest zou ik ook denken dat het erg duidelijk is wat het standpunt vanuit de bijbel is. Ben blij om te lezen dat niet iedereen het zo letterlijk neemt. Voor mij wel een reden waarom ik al die geloven en stromingen zo lastig vind. Het voelt alsof iedereen maar een beetje doet wat handig uitkomt en zelf kan kiezen wat ze wel letterlijk nemen en wat niet.
En ik denk dat het onder zwaar gereformeerden wel zo is? Tenminste mijn man komt uit een gereformeerde familie en daar speelt dit wel degelijk. Ondertussen wel al wat neefjes en nichtjes die wel “uit de kast” zijn gekomen maar dat ging zeer zeker niet zonder slag of stoot en daarbij wordt er dan over gesproken alsof het te genezen is. Maar volgens mij is het meer zoals jij schetst en gaat het meer om de interpretatie
Heb je nu wel gelezen wat ik schreef dan? Ik zei: ik snap dat er gelovigen zijn die er niet zo'n probleem mee hebben. Maar je bent echt naïef als je nu wil doen alsof homoseksualiteit geen probleem is onder gelovigen. Dat is ook direct het probleem wat ik met het geloof en geloofsteksten heb: iedereen kan het interpreteren op een manier dat het hem/haar goed uitkomt. Heel fijn dat jij er geen moeite mee hebt, gelukkig maar. Maar het is altijd al een gevoelig thema geweest, doe nu niet alsof ik dit ter plekke verzin. En wat ik met mijn post wilde zeggen is dat ik dus nooit tot een groep zou kunnen behoren waar dit zo'n ding is.