Welk geloof voor je (toekomstige) kind?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vlinder84, 18 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ja, dat hoorde ik net ook al. We zullen het even afwachten wat de moderators ervan zeggen.

2. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik denk het ook niet

3. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Mijn partner en ik zijn beide niet gelovig opgevoed, ik ben altijd zo opgevoed dat als ik gelovig zou willen worden dat ik daar vrij in gelaten werd, ik wil dit precies het zelfde doen met Kyano, als hij later groot is zal ik er best met hem over praten en wat hij daar mee doet dat moet hij zelf weten, ik laat hem daar heel vrij in...

4. Dientje

Dientje Fanatiek lid

12 jan 2006
    4.674
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik ben zelf Katholiek opgevoed.
    Ik had me tijdje terug bekeerd tot het boedhisme maar ben erachter gekomen dat ze niet echt geloven in god dus daarom heb ik er nu weer afstand van gedaan.
    Ik geloof gewoon in god en jezus maar ben eingelijk geen katholiek want ik ga niet elke zondag naar de kerk en vast niet in de periode van pasen.
    Daarom denk ik dat ik ons zoontje niet katholiek ga opvoeden aangezien mijn vriend ook nergens in geloofd.

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.076
    2.220
    113
    Brabant
    Mijn hubbie en ik zijn beiden overtuigd christen en zullen vanuit deze overtuiging ook onze kinderen opvoeden. Dat zal zijn uitwerking hebben in het dagelijks leven en opvoeding. maar uiteindelijk kan ik ze niet overuigen van ons geloof! Die keuze is aan iedereen zelf. Ik kan ze alleen maar het geloof voorleven.
    Dusss, dat is dat.
    Oja, ook wij dopen geen baby's of kinderen, kunnen ze evt laten opdragen in de gemeente, maar daar zijn we nog niet over uit:) hebben nog "ff" he?
    :)

Liefss, Taliaa

ps ik hoopdat dit topic even openblijft?

6. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    ik zelf geloof niet, maar heb vroeger wel de normen en waarden van het katholicisme (schrijf je dat zo?) en het christendom meegekregen vanuit school, ik zat namelijk op een katholieke basisschool en op een christelijke middelbare school.
    Mijn vriend gelooft ook niet, dus ik denk mochten wij kinderen krijgen dat wij ook geen geloof aan hun meegeven. Natuurlijk laten we ze er tegen die tijd vrij in...

7. aggi

aggi Actief lid

28 nov 2007
    224
    0
    0
    woonbegeleidster
    in het mooie noorden
    vind het fijn om te lezen hoe andere mensen hier over denken, hoop idd dat het even open mag blijven zolang je eigen menig er neer zet en niet in discussie gaat is het toch niet zo erg

8. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Geen geloof hier.

9. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Precies, het is niet mijn bedoeling om elkaar te overtuigen of te beoordelen op hoe een ander het doet of niet doet. Het heeft alles met kinderen en opvoeding te maken, dus misschien mag het dan wel?

10. peetjuh23

peetjuh23 Fanatiek lid

9 okt 2006
    2.351
    0
    0
    overijssel
    Hier ook een vrije opvoeding. Demi krijgt van ons geen geloofsovertuiging mee omdat wij zelf niet gelovig zijn, maar als zij later beslist om wel gelovig te worden dan moet ze dat helemaal zelf weten. Wat voor geloof het ook is. Als zij zich daarbij prettig voelt vind ik het prima.

11. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wij gaan ons kind met het geloof opvoeden, omdat wij zelf gelovig zijn.
    We zijn ook lid van een protestants christelijke kerk en ons kind is ook gedoopt in die kerk.

Een kind met het geloof opvoeden vind ik heel wat anders dan 'opdringen'.
    Sommige dingen horen nou eenmaal bij jou als ouder en die stop je dan automatisch in de opvoeding.
    Ik vind dus dat je als ouder daar zeker wel over mag beslissen, net zoals dat je je kind allerlei normen en waarden aanleert, vind ik het in ons geval ook heel logisch dat we hem dit meegeven.

Ons kind kan op volwassen leeftijd zelf de keuze maken om iets met zijn geloof te doen, maar zolang hij onder ons dak woont krijgt hij daar dus van alles van mee.

En dat is best interessant, leuk en leerzaam ;)

12. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Bij ons geen geloof. Ik zou er ook niet echt blij mee zijn als ze zich later wel tot een geloof bekeert, maar ja dan moet je dat ook maar accepteren.

13. Elin

Elin Actief lid

28 nov 2007
    230
    0
    0
    Ik ben Nederlands Hervormd ook gedoopt vroeger. Bij mijn 1e mocht zij niet gedoopt worden, dat is mede de reden (buiten dat ik er toch al niets meer aan deed) dat ik kan zeggen dat ik niet geloof. Mijn dochter gaat wel naar een christelijke basisschool, dit omdat ik vind dat ze er wel iets van mee mag krijgen. Maar als ze een keer met een vriendinnetje mee zou willen naar een moskee of zo vind ik dat ook prima. Verder zijn wij er beiden van overtuigd dat er in ieder wezen een god zit. En dat dat gerespecteerd moet worden.

14. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik ben RK gedoopt, heb mijn communie gedaan en mijn vormsel. Ik doe alleen nix meer met het geloof. Ik geloof in het ietsisme. Mijn man is vroeger wel RK gedoopt, maar verder nix. Hij doet er nu ook nix mee en gelooft nergens in zegt ie ;)
    Onze 3 kinderen worden dan ook alle 3 niet gedoopt. Zij mogen later zelf beslissen óf ze willen geloven en waarin dan wel. ;) Dan kunnen zij evt alsnog gedoopt worden.

15. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    NH, mijn ventje is ook gedoopt.

16. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Onze dochter krijg van allebei wat mee.
    Mijn man is Moslim en ik geloof eigenlijk niet maar we laten Yildiz er wel vrij in.
    We vieren alle feestdagen zowel Islamitisch als bijv. Kerst en pasen .... Ik vindt dat je het geloof niet moet opleggen maar dat zij dit uit vrije wil zelf mag bepalen en zo denkt mijn man er ook over.

17. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik ben rk gedoopt, mijn man rk gedoopt en heeft ook zijn eerste communie gedaan.
    Wij "geloven" echter beiden niet en daarom zou het ook niet eerlijk zijn (tegenover kerk) om onze kinderen te dopen (ivm verkeerde motivatie).

Wat de kinderen later doen mogen ze dan ook zelf bepalen.

18. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Wij zijn Alevitisch, een stroming in de Islam. Wij willen haar de 3 hoofdregels van het Alevitisme leren: let op je handen (niet stelen en slaan), let op je lendenen (geen overspel plegen), let op je tong (niet liegen, niet roddelen, niet kwaad spreken). Wat zij verder met het geloof doet en of ze belijdend moslim wil worden, mag ze wat mij betreft helemaal zelf bepalen.

19. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Het klopt inderdaad dat de topics over geloofsovertuigingen en politieke topics worden gesloten.

We willen geen onderscheid maken, dus deze doe ik ook dicht.

Groetjes,
    Elvira
    Moderator

Deel Deze Pagina