1,5 jr groot bed ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door piri piri, 20 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Als nr.2 geboren word is dochterlief 1,5 jaar. Aangezien ik op tijd wil beginnen aankamers ben ik me vast aan het orienteren.
    Mijn vraag is, is het verantwoord dochterlief dan (al) in een groot bed te laten slapen (evt met zo'n steun) of dan nog in d'r ledikant ?
    (ivm.evt. meubels doorschuiven)

2. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ik zou eerst ruimschoots de tijd nemen dat ze kan wennen aan haar nieuwe bed/kamer. Zodat het voor haar niet voelt dat ze weg moet uit haar eigen bedje omdat er een broertje/zusje bij komt..

Nadeel daarvan is dat ze dan nog een stuk jonger is wanneer ze over moet.. Ik denk wel dat het kan maar ik heb er bij mijn zoontje niet voor gekozen..

We hebben bij Ikea een ledikantje gekocht, waar de zijkant ook vanaf kan, en hem daar eerst een tijd in laten slapen omdat hij al naar een andere kamer ging en omdat ik bang was dat hij uit bed zou vallen..

3. clijntje

clijntje Bekend lid

13 mei 2012
    759
    0
    0
    Docente
    Bij Nijmegen
    Misschien een 'meegroei' bedje van bijv de ikea. Die kunnen zo een hekje er voor hebben en dan ligt de kleine niet meteen in een 'groot bed', deze hebben dezelfde afmeting als een ledikantje!!
    Succes

4. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Ik zou d'r gewoon lekker in een groot bed leggen. Mijn dochtertje ging met 1 jaar in een groot bed omdat ze continu met slaapzak aan uit het ledikant klom. Ik heb de eerste weken een opgevouwen dekbed langs het bed gelegd voor eventueel vallen (geen hekje of zo aan het bed).

Persoonlijk vind ik een meegroeibed onzin tenzij je het uit ruimte gebrek moet doen. Tenminste ik zie er het nut niet van in.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nee, dat zou ik persoonlijk niet doen. Tenzij ze er zelf echt aan toe is. Dwz uit bed klimmen, ondanks slaapzak achterstevoren etc, kans op vallen. Of slecht slapen in ledikant. Maar anders niet.

Een kind van 1,5 ziet nog geen gevaren en als die zelf uit bed kan en 's nachts kan gaan rondzwerven, dat zou ik zo lang mogelijk uitstellen. Pas vanaf 2-2,5 zien ze gevaren wat beter in.

Hier heeft ze tot 3 jaar in dr ledikant gelegen. Rond 1,5 begon ze wel uit bed te klimmen, doordat ze dr slaapzak uit deed. Maar met slaapzak achterstevoren heb ik t nog lang kunnen uitstellen. Haar ledikant was wel diep, zodat ze niet zomaar over de rand kon leunen en eruit kiepen.
    Ik heb t bij haar dus wel lang uitgesteld. Maar dat kwam doordat ze pas met 2 jaar goed ging slapen en ik dat niet wilde gaan verstoren. Vaak zie je toch dat jongere kindjes wat meer moeite hebben met de overgang naar een ander bed. Ledikant geeft vaak toch net wat meer een beschermd gevoel.
    Met 3 jaar is het vlekkeloos gegaan. Ze was er toen echt aan toe.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou het niet doen, voor haar gaat er al een hoop veranderen. Ik zou zo'n bedje van de Ikea kopen en haar daar lang voor de bevalling in leggen maar gewoon als ledikant. Misschien kun je hem via mp kopen. Hier kun je de zijkant uithalen zodra ze wat groter is en er dus langer mee doen. Ik vind 1,5 en in jullie geval eerder als je haar wil laten wennen toch wel erg vroeg.

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik zou het weldoen, onze zoon was 15 maanden,hij schreeuwde vanaf zijn geboorte moord en brand bij her naar bed gaan en ik lag altijd bij hem IN zijn ledikant te zingen, als ik buiten zijn ledikant ging zitten schreeuwde hij rustig door tot 02.00 uur terwijl het 22.00 uur zou zijn als ik er bij in zou liggen dus ik ging er bij in.

Ik was 20 weken van de tweede en met mijn buik werd het steeds krapper in dat bedje dus met 15 maanden kozen we voor een groot bed met bekhek over 3/4 van de lengte van het bed. Zodat ik er makkelijker naast kon.

Onze zoon sliep die nacht van 20.00 uur tot 07.00 terwijl het normaal van 22.00 tot 05.00 was .... En het mooiste was nog dat we sinds dien niet meer bij hem in Bed hoefden.

Onze dochter was 18 maanden en ook dat ging meteen goed !

Ook bij deze kleine zullen we voor de 1 à 1,5 jaar gaan voor een groot bed en dan zien we wel of het goed gaat of niet de kleine laat zelf wel merken of het zich er prettig in voelt of niet en dan kunnen we altijd nog weer kiezen om toch weer en ledikant te leggen

8. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    hier werkte het niet, t ligt aan t kindje, dochter is nu 2 jaar, en t grote bed staat al een half jaar op dr kamer, maar ze is er niet aan toe. ze zoekt de geborgenheid en veiligheid van dr eigen wereldje in t ledikant.

broertje groeit nu uit zn wieg, dus we halen voor hem een ledikantje erbij.

je zou trouwens ook kunnen kijken of je voor de baby t eerste half jaar een wiegje op de kop kunt tikken.

9. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Dank.
    T is ook niet een probleem hoor, in principe hopen we de kleine weer in wieg te kunnen leggen bij ons op de kamer. Dan kan dochterlief haar ledikant nog gewoin gebruiken. Maar in haar geval werd ze overprikkeld waardoor we haar na 8 weken in dr eigen kamer, ledikant moesten doen. Dus stel dat tweer zo gaat....en die wieg gaat maar tot ongeveer 3a4 mnd mee, toen werd t erg krap. Maar goed om jullie ervaringen te lezen.

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier had het toen echt nog niet nodig geweest. Ze sliep en slaapt nog heerlijk in haar ledikant en is nu 26 maanden. Zelfs de zijkant zit er nog gewoon in :p Oudste sliep vanaf 1 jaar in een ledikant zonder zijkant en vanaf 2,5 in een halfhoogslaper. Ligt dus ook erg aan je kindje. Zou zelf kijken hoe het loopt en evt inderdaad bij bijv Ikea een goedkoper ledikant kopen voor of de oudste of de jongste.

11. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Emma was 2 toen ze een zusje kreeg. Omdat we haar niet het gevoel wilden geven dat ze haar ledikant aan haar zusje af moest staan hebben we ruim van te voren haar in een meegroeibed gelegd. Ging helemaal prima. Zou het wel alleen doen als je denkt dat ze er aan toe is.

Julia ligt nu ook al een tijdje in een meegroeibed en ging ook vanaf het begin helemaal prima.

12. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    als ik kijk naar mijn kinderen had ik een groot bed gekocht voor de oudste ja om het ledikant leeg te maken. Nu was dat niet aan de orde omdat er simpelweg niks groters kon staan dan een ledikant (vaste hoogslaper) dus toen nr2 de wieg uit moest een ledikantje gekocht voor de oudste waar de zijkant uit kon.
    Mn meisje ligt nu ook al paar weken in een groot bed. Ze kwam met slaapzak en al het ledikant uit, peuterbed kan niet (vast 1persoonsbed). Maar als het niet zo'n klimgeit was geweest had ze langer in het ledikantje gelegen denk ik

13. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Hier hadden we een peuterbed van ikea met zo'n plankje aan de zijkant. Deze hadden we in de babykamer staan en we liepen er wel een naartoe en lazen er een boekje op. Ik vertelde hem ook dat het zijn bed was. En op een gegeven moment vroeg ik wil je erin slapen (middagslaapje) ja dat wilde hij wel, dus naar zijn kamer gesleept en ledikantje naar de babykamer en meteen zo gelaten, Ging meteen goed en 's avonds dus ook meteen gedaan. Hij was 1 jaar en 3 maanden.
    Hij heeft een half jaar kunnen wennen aan zijn bedje en toen kwam zijn zusje pas. We hebben ook samen ledikantbodem weer omhoog gedaan en er een bedje voor de baby van gemaakt.

Met een verhaal en rustig uitleggen kom je al heel ver. Ik zou het gewoon proberen!

14. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik was rond de 2de verjaardag van onze dochter uitgerekend.

Met 1,5 jaar is ze overgegaan naar een meegroeibedje, nog wel in haar oude kamer. Daarna aan haar nieuwe kamer begonnen. Toen deze klaar was, hebben we haar bedje over verhuisd, en zijn we aan de babykamer begonnen.
    Vanaf het begin goed gegaan.

15. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Onze dochter is nog geen 1,5 als haar zusje geboren wordt maar ik zie haar voorlopig echt nog niet in een groot bed liggen hoor. Voor zusje dus gewoon ook een ledikantje aangeschaft.

16. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

onze oudste sliep al met net 1 jaar in een groot bed, hij tilde zich omhoog en gooide zich elke keer uit bed.
    we hebben een zijkant gekocht die je er ook uit kon halen.
    de jongste ging met ruim anderhalf in een groot bed. Die lag elke keer horizontaal en rekte zich uit en knalde met het hoofd elke keer tegen de zijkant.
    ging ook prima!

17. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik persoonlijk vind dat veelste te vroeg (kijkend naar mijn eigen kinderen). Misschein 2e hands op marktplaats een extra ledikantje aanschaffen. Wij gingen met 2,5 jaar over naar een tussenbed en dat vond ik vroeg genoeg.

18. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter was ook anderhalf toen ze naar een peuterbedje ging. Ze was (en is) een enorm goede slaper en het is eigenlijk meteen helemaal goed gegaan.
    Mijn zoontje daarentegen is bijna 2 en die zie ik voorlopig echt nog niet in een peuterbed. Hij slaapt slecht en onrustig...
    Dus het ligt echt aan het kind...

Deel Deze Pagina