Welk hapje eerst geven groente of fruit?

Discussie in 'Voeding' gestart door wendyw80, 16 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Heey.
    Als onze kleine meid zometeen 5 maanden is willen
    we gaan beginnen met haar eerste hapje.
    Nu dacht ik dat het eerste hapje altijd fruit moest
    zijn maar op het cb hier adviseren ze om eerst groenten te proberen.
    Wat hebben jullie als eerste hapje gegeven?

2. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Mijn zoon is nu 4 maanden oud en ik probeer sinds 2 dgn elke dag 1 a 2 hapjes fruithapje om hem beetje kennis te laten maken met de smaak en een andere smaak dan melk. Hij sabbelt erop, erg grappigg. Ik zou niet weten waar je t beste mee kunt beginnen. Ik denk dat als onze kleine 6 maanden oud is wij in de ochtend gewoon fruithap proberen en in de avond groentehapje...Dus beide gewoon

succes meid! Hoop dat je nog goede tips krijgt, ik lees mee :)

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Groente. Want groente is milder waardoor ze er minder snel last van krijgen en voedzamer, dus ze hebben er meer aan. En groente is niet zo zoetig als fruit, kinderen die met fruit beginnen hebben nogal eens de neiging om daarna groente te weigeren.

Wij zijn overigens na 6 maanden begonnen met vast voedsel, omdat kinderen er dan qua ontwikkeling (darmrijping en motorisch) meer aan toe zijn. Ze begonnen meteen met stukken die ze zelf pakten en aten.

4. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    ben t er wel mee eens dat fruit idd zoeter is dan groente...Maar hier noemen wij t nog geen vast voedsel GEVEN, omdat we 2 hapjes geven met een minilepeltje waarvan de helft al met t tongetje naar buiten komt tijdens t spelen ermee. We willen zijn smaakpapillen gewoon alvast beetje laten wennen :)

Als de kleine 6 maanden oud is dan pas ga ik zelf echt vers fruit pureren( niet uit een potje) en groente wat wij eten pureren 9dus ook niet uit potje) En dan zullen we wel merken wat meneertje wel lust en wat niet. Verwacht ook niet dat ie gelijk gaat eten, spelenderwijs zal ie wel leren om echt te happen en door te slikken :)

Heb ik nu iig geleerd dat groente milder is, maarja hier gaat ie t toch beide krijgen op een dag dus mij maakt niet zoveel uit met welke ik begin/start. Uiteindelijk moet t er allebei toch in. We zien wel hoe t loopt :D

5. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Groente is beter te verwerken door de darmen en er zitten minder alergie in.

fruit kan sneler dramkrampjes veroorzaken

zou denk je bij groeten meteen het moet rond 17/18 uur maar dat hoeft niet omdat het nog geen echte voeding is.
    je kan dit gewoon rond een uur of 10 of hoe het beste uit komt met de flessen.

zo ie zo is fruiten en groent niet meteen een voeding. en neemt dus ook geen fles over. dit gebeurd pas als ze een heel potje van 6 mnd eten.

6. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik zit met mijn zoontje bij de kinderarts en ik had ook gevraagd of het uitmaakt of je met fruit of groente begint, maar kwa zoetigheid maakt het totaal niet uit!!
    Fruit is lang niet zo zoet als je denkt. Je moet gewoon doen waar jij je fijn bij voelt.
    Ligt aan je kindje hoe veel ze meteen wil. Mijn zoontje is totaal geen fles kindje maar een lepel kindje en at bijna meteen al een heel potje fruit op. Nu maken we het meestal vers en gaat er vaak een hele appel of peer ofzo in.
    Veel plezier en succes met het geven!

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Bij mijn dochtertje ben ik met fruit begonnen en hier maakte het inderdaad weinig uit hoor, ze at net zo goed groenten.
    Sinds dit weekend ben ik met mijn zoontjes bijvoeding begonnen, hij heeft als eerste worteltjes gehad. Nu heb ik ook peer gegeven.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klopt op een gegeven moment eten ze allebei. Maar de ervaring leert dat het vaak makkelijker loopt met eerst groente en dan fruit.
    Aan smaken hoeven ze voor 6 maanden niet via een lepel te wennen hoor. Jouw melk neemt toch altijd al de smaak aan van wat je eet, dus op die manier leren ze verschillende smaken ook kennen, zonder de eventuele nadelen van te vroeg iets in de darmen krijgen waar die darmen nog niet aan toe zijn. Sterker nog, in je buik had je vruchtwater steeds de smaak van wat je at, veel sterker dan je melk de smaak overneemt, dus zijn ze al vanuit je buik aan andere smaken gewend. Aantal jaar geleden was er een onderzoek waaruit bleek dat babies die als bijvoeding iets kregen dat hun moeder tijdens de zwangerschap heel vaak at of dronk meteen een voorkeur voor die smaak hadden! Dacht dat ze het met wortels deden, een deel van de moeders dronk elke dag wat wortelsap en die babies hadden met 6 maanden echt een voorkeur voor wortel!

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij zijn bij alle drie de kinderen begonnen met groenten. Hebben hiervoor gekozen omdat groenten veel milder zijn dan het meeste fruit en ze zo dus rustiger (met minder kans op krampjes) kunnen wennen aan de bijvoeding.

Overigens wel met alle drie de kinderen tot ze 6.5 maanden waren voor we begonnen met de bijvoeding.

10. EmyD

EmyD Niet meer actief

Hier eerst begonnen met groente en twee weekjes later met fruit. Hiervoor gekozen, omdat ik had begrepen dat groentes milder zijn voor de darmen, en omdat kindjes vaak liever fruit hebben dan groente en ze als ze eerst fruit krijgen ze soms geen groente meer willen eten..
    Nou, groentes hier geen probleem, ze hapt zo een complete broccoli weg. Maar fruit, das een ander verhaal. Een banaantje wil ze nog wel maar verder vindt ze er weinig aan..??

11. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ja dat weet ik, ze krijgen de smaken idd in je buik al..Ik geef amper bv meer dus via mijn melk krijgt ie de smaken helaas niet meer mee...Ach ik heb gewoon een kind wat best snel wil gaan met alles voor zijn leeftijd en we laten hem gewoon lekker wennen aan iets anders dan melk en een flesspeen. Hij vind t lekker en prima dus komt wel goed hier.
    laten we het maar hebben over de andere kindjes :). Nog mama's die recent zijn begonnen met hapje te geven??? En hoe is dat gegaan...Heel veel succes allemaal :)

12. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    wij zijn ook begonnen met het laten wennen aan fruithapjes de peer vind ze erg lekker en sabbelt het lepektje er bijna bij op haha

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

En je bent verder op de hoogte van hoe het zit met bijvoeden, de nadelen (o.a. voor je melkproductie) van voor 6 maanden beginnen met dingen naast melk enzo?

14. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    @fiona1987: wat goed zeg, meestal hoor je dat mensen beginnen met appel, wat fijn dat je kindje peer heerlijk vind en dat nu al met bijna 4 maanden! :D Ja hier ook 1 die t lepeltje erbij wilt opeten hahaha :p

@Dirksmama: Mijn kindje doet t supergoed en vanaf zijn geboorte ben ik hem gaan leren kennen. Als ie ergens last van had gehad was ik er niet mee begonnen, maar me kleine vind t heerlijk!! Dus daar hou ik t op, ben bekend met de voor en nadelen, maar daar ga ik t niet over hebben aangezien mijn kleine nergens last van heeft en het geweldig vind. is een x wat anders dan melk..Pap vind ie ook erg lekker! Mijn melkproductie was al ver voordat ik begon met deze dingen teruggelopen ;) Maar zoals ik al zei, wil t niet over mij en mijn kindje hebben en of t allemaal wel verantwoord en goed is wat ik doe..

@alle mama's:Nog andere trotse mama's die hun kindje 1ste hapje fruit,groente of pap hebben gegeven en hoe reageerden jullie kleintjes hierop?? :) Ik vind t zo snel gaan allemaal, voor we het weten eten onze kleine ukkies alweer stukjes en veel meer dan een prakje en papje :D. Achja, baby's worden ook groot :p

15. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Finn heeft vandeweek voor het eerst groente op! Heerlijk vond hij het!

We zijn met groente begonnen omdat hij verborgen reflux heeft. We waren voor zijn KMA bij de dieetiste maandag en zei raadde daarom aan om met groente te beginnen omdat fruit zuurder is en dus op zn maagje kan spelen...en aangezien hij daar door de reflux al last van heeft doen we dat maar niet!

Verder zei ze dat het niet zoveel uitmaakt als je na 6 maanden begint. Ze moeten alles leren eten, maar groente is in ons geval gewoon beter!

rijstebloem e.d. is de volgende stap hier!

16. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Rijstebloem gaat hier al door zijn fv heen vanaf 3 maanden leeftijd..En maak er pap van en geef dan max 5 mini lepels, (sinds kort pas) hier moet ie nog even aan wennen en vind t gek in zijn mondje hihi :)

@sarah84: wat fijn zeg dat hij het lekker vond! ja fruit zal ongetwijfeld wel zuurder smaken.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om je kind aan een lepel te laten wennen hoeft er geen eten op hoor!
    Hier kregen ze met een maand of 4 als ik zat te eten een plastic lepel om mee te spelen, te verkennen, te oefenen.
    Toen ze echt gingen eten na 6 maanden waren ze al helemaal aan een lepel gewend, en vonden ze het wel grappig als er iets op zat.

18. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Met of zonder eten een lepel, ieder op zijn eigen manier dirksmama.

Fijn dat jij t anders deed dan sommigen van ons, maar t lijkt af en toe wel of je je mening wilt opdringen en begin t eigenlijk nu best vervelend te vinden! Je berichten komen echt vervelend en pusherig over vind ik, en wil geen discussie starten of beginnen, maar de manier van dingen neerzetten van jou is echt alsof je alles beter weet....Zoals ik al zei: ieder doet t anders en bepaalt dit zelf of t nou wel of niet goed is. t is fijn dat je je mening geeft en adviezen uitdeelt, maar mag dit op een wat leukere manier aub???

19. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ff om weer on-topic te gaan:ik heb mijn kleine vandaag weer 2 hapjes pap proberen te geven, dit vond ie maar raar hihihi:p Tongetje draaide steeds in zijn mond hahaha :D

kan niet wachten tot hij 6 maanden oud is en echt eten gaat ETEN en doorslikken in plaats van ermee te spelen :p
    Vind t zo leuk als ie steeds meer dingen gaat doen. Met welke soort groente kan ik t beste beginnen dames?? Ik dacht zelf aan worteltjes, broccoli, sperziebonen...weet t niet hoor noem maar wat op :)

En met fruit ga ik denk ik beginnen met appel en peer en met de tijd banaan eraan toevoegen..Maarja dit duurt nog wel ff :)

20. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Misschien dat je Dirksmama beter kunt pb-en?

Deel Deze Pagina