Machtstrijd bij het slapen gaan? (bijna 2)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yossie, 21 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ik heb een soort gelijk topic recent geopend bij baby en dreumes, maar helaas geen/weinig herkenning en/of tips. Dus plaats ik mijn verhaalhier og eens.

Ik ga het even heel kort proberen te schetsen.

Al weken (week of 7/8 min) slaapt ons mannetje steeds slechter in. Het begon met 2/3 x per week, en alleen in de avond. Het begon met 1x een muziekje. Maar het werd langzaam erger, steeds vaker opnieuw het muziekje (5 á 6 x á 12 min) en inmiddels is het iedere avond en iedere middag raak. Het lijkt nu zelfs tijdens de nacht/vroege ochtend te beginnen, in de nacht en vroege ochtend wordt hij ook steeds vaker huilend wakker, vragen om muziekje.

Mijn aanpak tot dusver is dat ik de eerste weken nog toe heb gegeven aan zijn behoefte, aangezien hij wel vaker dit soort fases had (tijdens ontwikkelingen etc.) wat binnen enkele weken over was, 1x zijn muziekje was dan genoeg.

Daarna ben ik steeds gaan troosten zonder muziekje, om de 5 min. Ik heb hem ook laten huilen (maar dat beviel me niet) hoewel het daarna 1 avond over was, maar daarna werd het nog erger (ook in de nacht wakker). Ik ben om de 5-10-15 min. gaan kijken, daarna weer om de 5 min. Heb het helemaal zonder muziekje geprobeerd, heb een ander muziekje (vd babyfoon) geprobeerd, heb het muziekje bij hem gezet zodat hij deze zelf kon aanzetten. Middagdutje inkorten. Nu heb ik al deze methodes niet langer dan 4 á 5 avonden volgehouden i.v.m. geen progressie.

De oorzaak: ik denk machtstrijd mede door het boek van Stephanie lampe (helaas snap ik de door haar benoemde troostmethode van het laten wachten niet). Als hij niet om zijn muziekje vraag/ dit niet krijgt vraag hij wel om iets anders, nog even knuffelen, nog een verhaaltje etc. Ook omdat ik het slaapritueel en het troosten altijd "volgens het boekje" heb gedaan. Het enige wat ik wel deed (weet niet of dat tegen het "boekje" in is) is het muziekje aan zetten na het troosten.

Inmiddels weer terug (na de vakantie) gestart met de 5 - 10 - 15 methode troosten binnen 30 sec. Dit doen we al zo'n 4 dagen, zonder succes, want nog steeds slecht inslapen en moeilijker doorslapen.

Ik wil terug naar een goed slapend mannetje, wat zonder problemen in kan slapen en door kan slapen.

Iemand ervaring, tips???? HELP!

Sorry, toch lang verhaal gewoden:)

2. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Hoe donker is het op zijn kamertje? Is hij misschien bang om te slapen in het donker? Misschien kan je zijn deur open laten? Hier slaapt mijn dochter al een hele tijd met de deur open. Ik denk dat ze zich een beetje 'buitengesloten' voelt.

3. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Dat heb ik idd nog niet geprobeerd, zijn kamertje is best donker, wel met een klein nachtlampje. Maar voorheen wilde hij het graag donker nl.

Past het wel bij de "symptomen"? Want hij wilde eerst gewoon een muziekje... en toen steeds meer, dus niet meteen panisch bij het donker kamertje.

4. sherly182

sherly182 Bekend lid

13 jul 2009
    944
    0
    0
    brabant
    hoi hoi
    ik denk dat het echt een macht strijd is en dat je daar niet aan moet toe geven. dat is wel enorm moeilijk hoor dat snap ik.

hier hebben we het ook gehad en nu soms nog wel eens.
    mama ik heb nog honger,
    mama ik wil een knuffel,
    mama de schoen van de pop zit los,
    mama het lampje is uit,
    mama het is te donker.
    ik geef dan aan dat dit de laatste keer is dat ik kom en daar na niet meer ga komen behalve als ik naar bed ga, dit doe ik dan ook en dan kan ze heel hard gaan huilen of roepen maar ik ga niet naar boven dit lijkt mijn dochter goed te begrijpen en doet het dan ook maar een keer.
    misschien heb je er wat aan en kun je het proberen of het helpt.

heel veel succes er mee lijkt me niet heel makkelijk sterkte, en hopelijk vind je snel iets wat helpt

5. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Hij is jullie aan het uitproberen. Die fase hebben wij ook gehad (en nog steeds een beetje). Wat bij ons hielp is om consequent te blijven en streng toespreken zodat ze begrijpen dat je het echt meent. En niet toegeven!!!

Het is niet makkelijk en wens je veel succes.

6. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wat mij ook even te binnen schoot toen ik zag hoe ver je zwanger bent: kan het ook niet komen doordát je zwanger bent? Als ik 8 weken terug tel dan zit je rond de 12 weken, ook de termijn waarop je het goede nieuws vaak en veel aan mensen vertelt.
    Nu is dit heeeeeeeeel moeilijk te achterhalen, maar schoot wel even door mn hoofd.

Hier werkt idd wat Marlous28 zegt: streng en consequent zijn. Hoe vaker je dat doet (en nee, is soms echt niet leuk.), hoe beter het werkt. Kind heeft op den duur dondersgoed door dat papa en mama er zijn als er écht iets is en streng zijn als het kind iets doet wat niet mag

7. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ik denk dat je het gedrag 'voedt' door om de paar dagen iets nieuws te proberen. Hij probeert jullie uit en het werkt. Consequent en duidelijk zijn is het belangrijkste.
    als hij steeds om zijn muziekje blijft vragen, niet aan toe geven hoe moeilijk dat ook is. als je dat wel doet heeft hij je precies waar hij je hebben wil, en dat geld ook voor andere dingen (slokje water etc)
    succes!

8. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    herkenbaar. ze verzinnen steeds wat nieuws. Ik heb heel veel gehad aan het boekje: slaap kindje slaap. dit is geschreven door een kinderarts estevill.
    heb dit vervolgens toegepast natuurlijk iets toegesneden op je eigen kind.
    Daarna is het stug volhouden. ook heel belangrijk papa en mama doen hetzelfde.
    Eerste dag 1,5 schreeuwen
    2e dag 45 minuten
    3e dag 40
    4e dag niet meer schreeuwen maar wel nog vragen en terug moetn gaan
    en zo werd het steeds minder.

ook nu heb je soms van die fases dat hij weer iets uit wil proberen maar dan grijpen we direct weer naar die methode voor het uit de hand loopt

Ik denk dat jullie te snel iets anders uit proberen.

9. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Fijn, iig herkenning, die kreeg ik niet bij baby en dreumes. Lijkt wel alsof hij er vroeg bij is!

Nu nog 1 methode kiezen waar we gewoon stug aan vol blijven houden, is ook wel de bedoeling, maar wilde zo graag een snelle oplossing zodat het voor de vakantie over was (maar dat heeft al gefaald, en op vakantie wil je je kind ook niet heel de camping bij elkaar laten schreeuwen, daar heeft hij dus wat sneller zijn zijn gekregen).

Helaas snapt ML het niet altijd, dat consequent zijn, want "hij vroeg zo om zijn muziekje en ging anders weer krijsen"... Zucht, dat we dan weer van voor af aan kunnen beginnen snapt hij nog niet:(. Maar over het algemeen is het weer neerleggen zeggen dat hij moet slapen en weer vertrekken. Want er is duidelijk niets aan de hand.

@jongenmeisje, wat is de methode van estevill? Ga je dan om de 5 min. kijken, of laat je huilen, of wat? Ik zou graag een methode hebben waar ik me dan ook weken aan vast kan houden. Omdat ik nu maar wat aanmodder zonder echte (onderzochte) methode.

@Juudje81, zou hij de zwangerschap al snappen? Ik heb het overigens tegen de naaste al eerder verteld, dus er lijkt nu geen verband.

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje mag bij mij in bed liggen en als hij slaapt breng ik hem naar zijn kamer en als het werkt kun je weer afbouwen door steeds wakkeerder over te brengen.
    als hij uiteindelijk slaapt slaapt hij door en vele uren? dan betekent het dat hij het nodig heeft.maar als hij ook weer vroeg vrolijk wakker is dan moet je denken aan overslaan of inkorten van middag slaap.

11. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    @belize. Als hij in de middag slaapt. Slaapt hij meestal ruim 2 uur. En in principe slaapt hij in de nacht door tot half 8. Maar tegenwoordig wil hij in de nacht ook wel eens hetzelfde trucje uithalen, dan wordt hij meestal 1x in de nacht hulend wakker en 1x in de vroege ochtend... Zelden maar 1 van beide. Maar sinds dit alles wordt hih niet meer vrolijk maar huilend wakker in de ochtend ook als hij wel goed (op slecht inslapen na) heeft geslapen. Ik denk door t slaapgebrek...

12. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    vast ritueel. 1 of 2 vaste voorwerpen bij je kind bv knuffel of doekje. dit zijn dan zijn voorwerpen waarmee je hem gaat leren om te slapen.
    bij het neerleggen na je gebruikelijke ritueel spreek je een vantevoren met je man afgesproken zin uit bv: ............ (naam kind) gaat slapen in zijn eigen bed samen met snuffie de hond.
    De 1e dag ga je vervolgens na 3 minutenenm terug als ze roepen of schreeuwen of huilen. iedere keer zeg je dezelfde zin en gaat weer weg. vervolgens 4 minuten later weer hetzelfde em dan 5 minuten en zo steeds een minuut langer.
    Dag 2 begin je de 1e keer bij 5 minuten daarna 6-7-8 etc. steeds wwer gebruik je dezefde zijn.
    Dag 3 de 1e keer kom je na 7 minuten en vervolgens 8-9-10 etc steeds weer dezelfde zin
    N.B deze zin is iedere dag hetzelfde en word de iedere dag aan het einde van het ritueel uitgesproken.
    N.B 2 niet bij je zoontje blijven want dan wordt jij een voorwerp welke hij nodig heeft om te gaan slapen.
    N.B 3 niet in gaan op wat hij allemaal zegt.
    ons zoontje varieerde van drinken tot poepen tot muziekje tot koud en zelfs pijn en dat allemaal omdat hij wilde dat we hem oppakten

kies het aantal minuten om te starten waar jullie je prettig buj voelen, zolang je ze maar steeds uitbreid en de volgende dag later start

boekje is bij bol.com te bestellen

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Gewenning.. Heeft mijn dochter al last van vanaf dat ze een kleine baby was (nou ja, wij hebben er last van :)). Maakt niet uit wat je probeert, overal went ze aan en dan wil ze er steeds meer van.

Enige methode die bij ons werkte is/was dus er niet aan toegeven (als je zeker weet dat hij niet ziek is oid) en consequent zijn.

Je zou ook kunnen kijken of het werkt om goed gedrag te belonen. Dat heeft bij mijn dochter ook wel vaak gewerkt. Kalender maken met 10 vakjes en idere dag dat hij netjes is gaan slapen, mag hij de volgende dag een kruisje zetten/sticker plakken. Als de kaart vol is, krijgt hij een (klein) cadeautje. Houdt hij zich niet aan de afspraak, dan evt 1x waarschuwen en anders de volgende dag dus geen kruisje zetten.
    Heeft bij mijn dochter tussen 3-4 jaar geregeld erg goed gewerkt.

Maar ook dat kan een gewenning worden ;) Dus dan maar weer streng zijn.

14. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    herkenbaar hoor, al is het misschien bij ieder kind weer anders? Hier was niks aan de hand en consequent blijven hielp uiteindelijk (na een maand!). Nu heb ik een volhoudend kind die eerlijk antwoord gaf op mijn vraag 'is het een smoesje of is het echt zo?' :) )

- Het slapen met dit warme weer kan ook lastig zijn. Benoem dit even in kindertaal
    - Zijn jullie op vakantie geweest? Moet hij weer wennen aan zijn eigen bed?
    - Kijk nog even naar het dagritme en de structuur die je toepast. Is het tijd om hier en daar iets aan te passen?
    - boekjes kunnen zoveel zeggen, kijk ook naar je eigen gevoel en intuitie.

Zo te lezen doe je het prima!

15. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Mijn zoon wordt in sept. 2 en daar hebben we ook heel wat mee te stellen gehad qua slapen. Ik ben nooit van het laten huilen geweest maar uiteindelijk brak het ons echt op. Hij kon niet zelf in slaap vallen dus zaten we een uur in zijn kamer om vervolgens weg te sluipen in de hoop dat hij niet wakker werd. Gebeurde dat wel, dan begon het hele circus weer opnieuw.. dan slopen we door het huis (app) in de hoop dat hij nergens van wakker werd. Vervolgens werd hij snachts altijd wakker om niet meer zelf te willen slapen en dan kwam hij maar bij ons in bed om weer om 05.30 uur wakker te zijn. Wij konden niet meer.. dit moest dus anders.

Tegen al mijn principes in heb ik hem laten huilen. Met het gevolg dat hij nu zonder te huilen in slaap valt. S avonds niet meer wakker wordt. Ik mijn eigen bed terug heb en wij niet meer rond hoeven te sluipen savonds.
    Als hij wel wakker wordt snachts dan huilt hij een min. Of 5 en slaapt dan door. Houdt het langer aan dan even een luier check en hij slaapt weer door.

Bij ons heeft dit dus super gewerkt.
    Succes!

16. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Bedankt, jullie reacties, herkenning en tips doen me goed! Ik weet iig nu zeker dat ik niet op moet geven. Ik ga de methode van nu dan ook min. 2 weken volhouden. Indien geen effect dan ga ik de Estivill methode eens proberen. Ben benieuwd! Die nachten (hoewel dus niet iedere nacht) breken me toch wel op (krijst hij ineens om 2 en 4u snachts papa glijden, papa glijden....)

17. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ff n upje. Wat tis nog steeds niet over. Dit na 2 weken lang de 5-10-15 methode. Alleen heb ik t idee dat hij in de nacht niet meer huilt, alleen ik wil niet te vroeg juichen...

Nu dus nog n probleem met inslapen, en in de ochtend wordt hij erg vroeg (5.30/6.00) huilend niet uitgeslapen wakker. Momenteel pas ik dus de 5-10-15 methode in de avond en indien van toepassing de nacht. In de vroege ochtend helpt dat niet, t resulteert niet in slapen, iig niet voor half 8. Wat ik nu doe is 1x muziekje, zonder lampjes, en dan slaapt hij tot zijn "normale" tijd.

Iemand nog tips? Of moet ik dezelfde methode echt nog langer volhouden? Anders stap ik over op methode estivill, daar zit iig afbouw in van t gaan kijken, want momenteel ben ik bang dat hij daar aan went.

En wat kan ik t beste doen met de ochtend, want daarna slaap ik ook niet meer, en ik kan mijn slaap momenteel wel gebruiken. Of gaat dat vanzelf over?

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Je zou voor de ochtend een slaaptrainer kunnen kopen. Bijv van nijntje. Je stelt de tijd in dat je wilt dat hij mag opstaan. 's nachts heeft nijntje dr oogjes dicht en als hij mag opstaan, zijn de oogjes open.
    Kan evt ook met gewoon een lampje op een tijdschakelaar.

Heb je al geprobeerd met belonen?

19. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    @Arevinol, beloningssysteem en een slaaptrainer is hij denk ik nog te jong voor, hij is nog geen twee dus ik denk niet dat hij dat begrijpt (alhoewel ik me blijf verbazen over hoeveel hij toch al wel snapt;)).

Er zitten wel al eens dagen bij dat hij zonder problemen gaat slapen, in de middag of avond (zelden beide), maar in de vroeg wakker worden doet hij sinds een week standaard rond dezelfde tijd. Maar ook dit is weer testen, want hij wil er echt nog niet uit, hij wil nog wel slapen maar ook nog ff zijn muziekje...

20. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier exact hetzelfde met ons meisje.
    Wil naar beneden toe, boekje lezen, muziekje aan...
    Hier pas een babyzusje en we vermoeden dat dit er wel mee te maken heeft.
    Volhouden lijkt te werken hoewel we dan wel met een schreeuwend overstuur kind hebben gezeten omdat we niet meer reageerden nadat we dat duidelijk aangekondigd hadden. Met name ik vond dat vreselijk moeilijk om aan te horen. Ze was totaal overstuur en riep om papa.
    Die na een uur van mij naar boven moest.
    Toen was het meteen goed en ging ze slapen.
    Vanavond was het snel gebeurd binnen 30 minuten sliep ze.

Deel Deze Pagina