Qua voer moet je vooral kijken waar je poezebeest het goed op doet. Ik ben van mening dat vers vlees (B.a.r.f.) het beste is. Maar daar moet je je wel even op inlezen wil je geen voedingstekorten veroorzaken. Verder is er kant en klaar vlees (k.v.v. diepgevroren worsten meestal) van verschillende merken te krijgen. Maar over het algemeen zou ik inderdaad zo min mogelijk granen geven. En nooit alleen brokjes altijd iets van vleesvoeding bijvoeren(blik/kuipje/zakje of kvv) Porta 21 hoort bij een van de betere brok soorten dus dat is als poes het daar goed op doet helemaal prima! Vlees/vis kan je kort even de kook erover doen maar dat heeft geen toegevoegde waarde. Ze zal in de tijd dat ze buiten leefde vast wel eens een muis of vogel gepakt hebben dus vlees/vis kun je rustig rauw geven. Hier een poes die geen brok eet (moet ze echt niet ze verhongerd nog liever)die krijgt vooral blik/kuipjes voeding (o.a. animonda ) en af en toe kvv of een muis/kuiken of kwarteltje. Restjes vlees van ons eigen eten (ongekruid en geen varken! ivm het risico op Aujeszky ) Af en toe een rauw eitje, runder of lamshart. Orgaanvlees (lever,nier, hart) niet te veel van geven want dat werkt laxerend. Rauw vlees is om de kitten straks af te spenen wel een betere optie dan geweekte brokjesMeestal gaat een prutje van wat runder of lamsgehakt met kittenmelk makkelijker qua acceptatie van vast voedsel dan die vieze geweekte brokjes/pap. Ik zag dat je klontvormend kattengrit hebt. Dat is nu op zich nog geen probleem maar bij kittens wordt dat wel heel erg afgeraden. Zodra ze leren op de bak te gaan loop je het risico dat ze het gaan opeten en dan krijgen ze een soort cement in hun maagjes wat dodelijk kan zijn! Beter ga je in het begin voor geperste houtkorrels op de kattenbak, dat kan geen kwaad als ze ervan proeven. En ja de ervaring hier is dat ze echt veel minder poepen op kwalitatief goed voer. Niet schrikken als de drolletjes kleiner en keihard worden.. en stinken doet ze hier alleen als ze net op de bak is geweest een paar minuten en daarna ruik je niks meer. Wel gaan ze meer plassen van vleesvoeding. Er zit immers meer vocht in, wat je bij katten juist wil omdat dat van nature geen grote drinkers zijn. Katten op alleen brok lopen daardoor weer iets meer risico op blaasgruis en nierproblemen. Och zo leuk kittens. Zo genieten, dat kleine spul... Mis het wel af en toe. Heb je nog nieuwe foto's?
Het is heel lastig, ga vooral niet over één nacht ijs. Kijk goed naar de ingrediënten die erin zitten! In het voer wat je nu uit hebt gekozen zit feitelijk gezien (maar) 34% vlees in. Terwijl katten echte vlees eters zijn van naturen. Ze hebben dus niks aan al die bij producten zoals granen etc. Ook zit er 20% zilvervliesrijst in, klinkt heel gezond hebben katten alleen helemaal niks aan. oooh nu klink ik echt als een zeur, maar zo bedoel ik het absoluut niet! Taste of the wild is trouwens ook een goed merk!
@Bubblez Dat zacht voor geen toegevoegde waarde heeft is heel erg achterhaald. Lees bijv maar eens goed op voerwijzer.. (of gebruik google, je stuit direct op van alles) Zachtvoer zorgt bovendien voor voldoende vocht. Katten drinken over het algemeen te weinig en hierdoor ontstaan over het algemeen de nierproblemen,. Goed dat je je zo inleest TS! Nogmaals: koop eerst geen grote zakken, zo zonde als je het weg kan gooien!
Wij geven Royal Canin we halen die bij de intratuin en vaak in de aanbieding. Als je zeker een grote zak haalt is het goedkoper. Goede kwaliteit zegt de dierenarts. Onze katten krijgen geen kattenmelk maar gewoon water. (Sommige raken er ook van aan de diarree) Onze 2 katten krijgen op vaste tijden omdat anders 1 van de 2 alles op eet. Betreft hoeveelheid hebben we gekeken naar de katten, 1 krijgt 24 de andere 26 gr bij meer krijgen ze echt een buik en bij minder schooien ze de hele dag om eten. (Binnen katten)
Vijf katten hiero en ze doen het het beste op de brokjes van de lidl de rooie zakken. De kattenbakvulling bestellen we bij zooplus de siliconengrind van tigro. Kost wel iets meer maar je doet er als je netjes poepjes eruit haalt (dat doe ik de hele dag door met luierzakjes bijhouden) best lang mee
Och ja, het internet is inderdaad erg tegenstrijdig en erg verwarrend. Ik had ook super veel gelezen en het komt er op neer dat alles zijn voor en nadelen heeft. Mijn mening: kijk naar je poezenbeest en naar je portemonnee. Hier krijgen ze onbeperkt Friskies droge brokjes en savonds krijgen ze ieder een zakje Friskies paté. Eens in de zoveel tijd krijgen ze een verse garnaal of gekookte tonijn (uit blik). Zelf vangen en eten ze de nodige vliegen en muggen. Beide katten zijn kerngezond
Bedankt voor de reactie! Over B.a.r.f ga ik me zeker nog meer over inlezen, had al het één en ander gelezen. Daar ga ik me even in verdiepen als de kittens iets groter zijn. Wat een goede tip van het kattengrit, idd die kleintje kunnen dat proberen op te eten, heb je enig idee met welke leeftijd ze wel aan dat grit kunnen? Tot die tijd ga ik dan een vervangend product zoeken. Het geperste hout proberen ze dat sowieso niet op te eten? En wat betreft de kittens op vast voer krijgen, ga ik ook even info over opzoeken hoe deed je dat zelf qua hoeveelheid met gehakt oid? Bij de slager halen denk ik, en dan rauw geven? Foto's plaats ik even in het andere topic
Nee hoor je bent zeker geen zeur, ik ben voor dit moment gewoon even op zoek naar een betere brok dan Whiskas oid. Daar zit volgens mij rond de 5 procent vlees in, en veel onnodige toevoegingen.De porta 21 is sowieso al een veel betere brok dan wat ze nu krijgen, als ik het zo vergelijk. Maar ik ga me ook eens verdiepen in vers vlees en dergelijke. Tips en advies is geen gezeur dus altijd welkom
Als je eenmaal begint te lezen krijg je echt zoveel informatie te verwerken Maar het is toch even goed om te kijken hoe of wat goed is, het kan misschien altijd beter, Maargoed je moet ergens beginnen, en idd geen grote zak bestellen misschien haalt madam haar neus er wel voor op
Verse garnalen en tonijn eten wij hier ook wel, dat lust de poes natuurlijk ook. Die geef je rauw de garnaal neem ik aan?
Mijn man zei ook al dat hun kat vroeger gewoon altijd Aldi voer kreeg, brokken. En dat was het, beestje is ook 20 geworden ofzo. Voer zegt misschien ook niet alles, maar stond er best van te kijken dat in het supermarkt voer maar zo weinig echt vlees zit. Wil dan toch liever een betere variant gaan proberen.
Pfft ik zou denk ik geen risico nemen en ze tot een week of 6 zeker op houtkorrels houden. Ze zullen tegen die tijd wel doorhebben dat dat niet lekker is hihi Ik haalde het gehakt gewoon bij de supermarkt. Als je er maar oplet dat het rund is en geen gemengd gehakt. Qua kittens is het voor mij alweer 10 jaar geleden ofzo haha. Uhm ik deed eerst een lage schaal met kittenmelk(poeder) of geitenmelk en als ze dat hadden geproefd deed ik er steeds wat gehakt/lamshart/kipfilet doorheen. In het begin het vlees gepureerd met de blender en dan steeds iets groffer. Sommige kittens zijn lui en hebben liever de melkbar van hun moeder. Die stopte ik dan een klein beetje gehakt/melk mengsel in het bekkie zodat ze iig proeftte. Maar vaak hebben ze na een dag of drie de smaak wel te pakken en dan kan je steeds kleine beetjes aanbieden. Dan kun je ook langzaam aan beginnen het voer te introduceren wat je ze het liefst geeft. Ikzelf gaf kvv in verschillende smaken. Tegenwoordig heb je veel meer keuze en handige portie verpakkingen hihi toen had ik alleen kilo rollen vlees en in het begin ging dat lang niet op natuurlijk. Ik heb zelf nooit kittens afgespeend op brok dus daar heb ik geen echte tips voor. ja behalve het bekende weken in kittenmelk of geitenmelk. Poedermelk is wel erg duur en je hebt het maar kort nodig dus ik zou kijken of je aan geitenmelk kunt komen (ik haalde die gewoon bij ah). Qua hoeveelheden is het een beetje aankijken en inschatten. Ik had eens een nestje van 4 kittens waar ongeveer 600 gram vlees per dag inging. Maar heb ook wel eens een nest van 8 gehad waar het vlees niet aan te slepen was (1,5+ kilo). Nou waren dat opvangers met een achterstand (flink ondervoed mams had geen melk) Maar dat kan per nestje verschillen.
Nee, gekookt (dus roze van kleur). Wel zonder -of met zo min mogelijk- zout en uiteraard niet gemarineerd.
Mijn katten eten brokjes van Purina One en ik geef ze 's avonds altijd een zakje nat voer van Whiskas. Verder gewoon water erbij. Mijn katten zijn erg kieskeurig, dus andere merken voer, kattenmelk of vers vlees geven ze niets om. Dus vandaar al jarenlang deze twee merken en ze zijn inmiddels 15.
Overigens zit hier een grote dierenspeciaalzaak. Die verkopen ook orijen etc. Ik heb daar destijds wat proefzakjes gekregen met brok van de betere merken. Mogelijk kan je dat ook proberen?
Onze katten krijgen het goedkoopste voer andere merken weigeren ze te eten. Het zijn 2 gezonde beestjes, dus heel veel maakt het denk ik niet uit.
ik geef ecostyle brokken zijn 100% biologisch en je hebt een soort die voor alle leeftijden geschikt is dus hoef je ook niet op te letten wie wat eet en daarbij geef ik 1 zakje natvoer per dag 2 x verdeeld verschillende merken en smaken en lekkers tussendoor en ook schep en schoon kattengrit
Mijn kat - een Japanse Bobtail van 4kg, eet 30gr brokken en een half zakje natvoer van Royal Canin per dag. Ze krijgt 's morgens en 's avonds een kwart zakje natvoer en wanneer ik thuis ben tussendoor steeds een beetje brokken (ze is zelf niet zo goed in doseren en eten bewaren voor later ) Op de dagen dat we werken geef ik dr bij weggaan 3/4 van dr brokken van die dag.
Bedankt voor je uitgebreide reactie misschien ga ik het idd proberen met vlees. Speciale kitten melkpoeder heb ik in huis. Hadden we gehaald toen het niet goed ging met het ene kitten. Was idd niet goedkoop, Maarja, helaas heeft het niet geholpen.