Namibie

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by Linnel, Jan 20, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Linnel

Linnel Actief lid

Mar 12, 2014
    365
    174
    43
    NULL
    NULL
    Hoi allen!
    Graag zou ik jullie mening willen vragen.
    Ik ben er net een dag achter dat ik zwanger ben! Geweldig natuurlijk, maar niet geheel gepland, waardoor we ook al een tijdje bezig zijn met het plannen van een mooie vakantie van 4 weken naar Namibië (met vrienden). Deze plannen zijn inmiddels zodanig concreet dat we op korte termijn vliegtickets zullen boeken. En nu dus deze wending...
    Ik zal volgens de huidige planning zo ongeveer 32 weken zijn bij vertrek en 36 weken bij terugkomst, best wel een heel eind dus! Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet, ik wil graag naar Namibië, maar er zijn natuurlijk ook wel wat risico's,,
    Hebben jullie goede tips???

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,262
    6,158
    113
    Poeh, ik heb geen ervaring met Namibië, maar wat er in me opkomt:
    Welke vaccinaties/pillen heb je nodig en mag je tijdens je zwangerschap?
    Mag je nog vliegen met 36 weken? Sommige vliegtuigmaatschappijen houden 34 weken aan.
    Hoe warm/benauwd is het daar? Als het heel warm is, is het niet cool met 32 weken, laat staan met 36 weken.
    Wat wil je daar gaan doen? Het zal met dat termijn geen actieve vakantie moeten worden denk ik.
    Stel dat je daar ziek wordt, er iets met de baby is of bevalt, wat voor zorg heb je dan? Ik denk minimaal.
    Tel daarbij op dat je nu echt nog niet weet hoe je je dan voelt (misschien wel topfit, misschien kan je amper een ommetje maken door bekkenklachten)
    Al met al zou ik het niet doen. Maar misschien dat anderen er een andere kijk op hebben.

3. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Eigenlijk alles wat Eppo zegt, ik zou het ook zeker niet doen.

4. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik zou het zeker niet doen. Ik ben er nooit geweest, wel eens naar gekeken en onderzoek gedaan en ook verhalen gehoord van kennissen die daar zijn geweest. Waarschijnlijk wou je gaan rondtrekken daar. De wegen zijn vaak niet echt goed, die vrienden vertelden dat ze soms 5 uur lang op onverharde wegen rondhobbelden in hun jeep. Dat is echt niet fijn als je hoogzwanger bent.
    Nog even afgezien van gezondheidsrisico's en het ongemak als je hoogzwanger naar huis terug moet vliegen op zo'n lange vlucht. Als dat al mag.....

Ik zou zo'n dure en mooie reis bewaren voor over een paar jaar, het lijkt me nu zonde van het geld als je niet het maximale eruit kan halen en ook te risicovol voor je zwangerschap.

5. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,500
    4,342
    113
    Female
    Helemaal eens met Eppo, ik denk niet dat het een heel verantwoordelijke keus is. Als alles gaat volgens het boekje kan alles natuurlijk, maar er kan zoveel gebeuren in een zwangerschap.

Ik werd met 32 weken voor het eerst opgenomen met zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie), mijn nichtje daarentegen heeft fulltime doorgewerkt tot 38 weken.

6. Linnel

Linnel Actief lid

Mar 12, 2014
    365
    174
    43
    NULL
    NULL
    Ja, jullie hebben allemaal goede argumenten. Mijn vorige zwangerschap ging zeer voorspoedig en was ik nog erg fit en mobiel, maar dat is natuurlijk geen garantie voor deze zwangerschap :)..
    Tjonge, wel een lastige beslissing, natuurlijk ook omdat mijn man er ook veel zin in heeft..
    Thnx voor jullie mening!

7. JackieSt

JackieSt Fanatiek lid

Jan 18, 2013
    2,124
    0
    36
    Drenthe
    Als je toch besluit te gaan dan zou ik kijken of de reis ook eerder gemaakt kan worden. Ik zou het risico echt niet nemen dat je niet terug kan vliegen omdat de vliegtuigmaatschappij je niet meer mee wil nemen.

8. Miss M

Miss M Fanatiek lid

Mar 19, 2012
    2,389
    597
    113
    Female
    Noord-Holland
    Ik zou het niet doen.

Ik heb alle keren een hele goede zwangerschap gehad en bij de eerste zijn we met 27-30 weken naar Sri Lanka geweest.
    Ondanks dat het een superreis was, konden er ook veel dingen niet ivm de zwangerschap.
    Toch sneller moe, lopen in de warmte is niet fijn, slapen is ook niet prettig op de vaak korte, harde hotelbedden etc.
    Een tweede zwangerschap is ook al vaak wat zwaarder omdat je er 1 hebt rondlopen.
    Daarnaast is tot 36 weken wel echt heel laat. Ik zou dan niet eens meer naar Griekenland gaan, laat staan een ander continent.

Ik snap dat het een lastige beslissing is en dat je je man & vrienden niet wil teleurstellen. Maar het lijkt me echt onverstandig om deze reis dan te gaan maken.
    Succes met je beslissing!

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,818
    2,678
    113
    Ik ben naar Namibie geweest toen ik nog niet zwanger was. Met 32 weken zwangerschap lijkt het me absoluut geen pretje om over de overharde wegen te hobbelen. Ik vind een halve dag in de auto zitten op de snelweg naar Oostenrijk (ben nu 30 weken) nu al een hele opgave voor mijn bekken en blaas. In Namibie zijn de afstanden groot en zit je echt heel veel dagen van je rondreis uren/dagen in de auto. Hoogepunten als de Dune 45 beklimmen of kanoën met zeehonden lijkt me met dikke buik ook pittig. Stel dat je klachten krijgt (voorweeen, bloeddruk etc) dan zit je soms op meer dan een dag rijden van een fatsoenlijk ziekenhuis.

Mijn nicht had afgelopen zomer met haar kinderen 3 dagen vertraging op de terugweg uit Namibie door een kapot vliegtuig. Ik zou het risico niet willen lopen om met 36 weken terug te gaan. Stel dat je vlucht vertraging heeft (slecht weer, stakingen, technische problemen) dan is er kans dat je niet meer mag vliegen en in Namibie moet bevallen.

Kortom: super mooi land en gave plannen, maar niet in het 3e trimester van je zwangerschap.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,505
    14,004
    113
    Female
    Ik zou het niet doen, behalve de hier boven genoemde redenen moet je waarschijnlijk ook malaria tabletten slikken. Dit wordt in de zwangerschap erg afgeraden.
    Daarbij weet ik niet hoe je vaccinatie status is, maar tijdens de zwangerschap mag je ook niet alle vaccinaties hebben.
    En geloof mij, mocht er tijdens de zwangerschap wat gebeuren, dan wil je waarschijnlijk absoluut niet daar in het ziekenhuis komen. Ik heb ziekenhuizen in Tanzania en Kenia gezien en deze rook je serieus al van verre. Echt te goor voor woorden. :$

11. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,179
    4,491
    113
    Is het geen optie om eerder te gaan?
    In mei?
    Met 32-36 weken zwangerschap zou ik om alle boven genoemde redenen niet meer gaan.

12. Linnel

Linnel Actief lid

Mar 12, 2014
    365
    174
    43
    NULL
    NULL
    Mijn man zit in het onderwijs en kan niet buiten de schoolvakantie vrij krijgen. Bovendien is er in mei wel nog een groter malariagebied, waardoor ik zelf liever niet dan ga.. Maar inmiddels heb ik het met mijn man besproken en het lijkt het beste om deze vakantie een paar jaar uit te stellen. Niet alleen vanwege de gezondheidsrisico's, maar ook vanwege het ongemak en omdat het dan eigenlijk jammer zou zijn als ik er niet 100% van kan genieten...
    Nogmaals thnx allemaal!!

13. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Eerder had ik nog overwogen maar 32-36 weken vind ik wel echt laat vooral omdat je dan kans hebt dat je niet meer terug komt en bevallen in Namibië lijkt me niet wat.

Edit: lees net je bericht. Jammer, maar jullie vinden vast een andere toffe vakantie :)

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik zou het inderdaad ook niet doen, daarbij mag je waarschijnlijk dan die reis niet meer vliegen.

15. cizmo

cizmo Fanatiek lid

Jun 26, 2012
    1,898
    4
    38
    Lijkt me erg verstandig dat jullie het niet doen! Fijne zwangerschap!

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Niet zo handig om zwanger te raken wanneer er zo'n reis gepland staat. 😅 Lullig voor jullie vrienden ook, maar wel verstandig om ivm je zwangerschap de reis af te blazen. Hopelijk vinden jullie een andere leuke bestemming!

Share This Page