kritisch prikken, geen discussie alleen een vraag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ellebel13, 30 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellebel13

Ellebel13 Actief lid

17 mei 2013
    120
    0
    0
    Graag zou ik een vraag willen stellen aan mama's die zich verdiept hebben in het vaccineren van je kinderen.
    Onze dochter, 14 maanden oud, moet volgende week prikken.
    BMR en en MenC.
    Ik wil eigenlijk liever niet dat ze twee prikken krijgt, dus alleen de bmr.
    Dit is toch gewoon mogelijk op cb? Ik las op google iets over dat je dan moet betalen omdat ze hem wel bestellen o i.d. weten jullie hier meer over? En moet ik daar nog over bellen met het cb?

Nog een vraag, we zijn pas later begonnen met vaccineren bij onze dochter. Nu heeft ze 3x DKTP-HIB-HepB gehad en twee keer de pneu. Nou is het toch zo dat je vanaf een bepaalde leeftijd (een van) deze inentingen niet meer krijgt? Omdat ze al 14 maanden is?

Kunnen jullie mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt.

2. Bailief

Bailief Niet meer actief

De BMR en Men. C. kunnen prima apart gegeven worden. even aangeven als je daar binnenkomt zodat ze niet beide vaccins klaarleggen. Betalen is alleen wanneer je de BMR weer op zou delen in 3 vaccins. Je zou eventueel van te voren kunnen bellen om dit door te geven hoor, heb ik ook de eerste keer gedaan maar dat bleek niet eens doorgegeven te zijn en verder geen probleem hier.

Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met vaccineren? Wij zijn vanaf 6 maanden begonnen, hierdoor is de DKTP-Hib-HepB maar 3x nodig. je kunt dit ook vinden in de bijsluiter op de site van het RIVM. Ik ben verder niet op de hoogte van de Pneu vaccinatie maar in de bijsluiter staat zeker weten ook hoeveel vaccins daarvan nodig zijn als je later begonnen bent.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Apart geven kan natuurlijk want het zijn 2 aparte prikken...ik neem wel aan dat ze ze moeten bestellen van te voren dus het kan zijn dat je er dan wel voor betaalt..ik zou daar even van te voren voor bellen.
    Zeker weten doe ik het niet, want ik heb mij er wel heel erg in verdiept maar ent volgens normaal schema dus nog niet aan de hand gehad.

4. gusto

gusto Niet meer actief

Exact dit. :) Het gaat niet om de leeftijd van je kindje nu, maar op welke leeftijd je bent begonnen. Hier ook na 6 mnd gestart.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

DKTP met de rest is -als je na de 6 maanden begonnen bent met rpikken, maar nodig om 2 keer achter elkaar te doen (met een maand ertussen dan dus) en dan na 6-7 maanden de herhalingsprik. Omdat ze ouder zijn, gaat de opbouw van antistoffen beter en heb je dus 1 prik minder nodig :)

6. raspberry

Alles wat niet bij elkaar in 1 cocktail zit, kun je gewoon zelf kiezen wanneer je het geeft of niet. Daar hoef je dan niet extra voor te betalen, want ze hoeven er niets extra's voor te doen :)
    Als je BMR op zou willen splitsen in 3 aparte prikken, zou je wel zelf moeten betalen, omdat ze dan apart die prikken moeten bestellen.

7. Ellebel13

Ellebel13 Actief lid

17 mei 2013
    120
    0
    0
    Hartstikke bedankt voor de informatie! Het is een stuk duidelijker voor me.

8. Tamar86

Tamar86 Lid

30 jun 2014
    93
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag ik ter interesse vragen waarom je ze niet beide tegelijk wilt geven? Ivm heftigere reactie? Wil geen discussie starten hoor, wil mijn onwetendheid wat op krikken..

9. jeskejes

jeskejes VIP lid

1 feb 2011
    8.580
    0
    36
    Eigen baas nu
    brabant
    Ik vroeg me dat ook af. Onze zoon mag volgende week ook weer voor prikken.

10. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik ben ook benieuwd naar je redenen? Ik wil er geen discussie van maken hoor, omdat je duidelijk schrijft dat je daar niet op zit te wachten (kan ik me goed voorstellen). Ik heb er ook geen oordeel over, gewoon interesse.

Het RIVM schrijft
    "Kinderen krijgen vaak meerdere vaccins tegelijk. Voor het afweersysteem van het lichaam (immuunsysteem) is dat geen probleem. Ook geeft de combinatie van vaccins geen extra of heftiger bijwerkingen dan losse vaccins. Omdat elke prik een kans op bijwerkingen geeft, is het juist beter om meerdere vaccins te combineren in één prik."

11. Ellebel13

Ellebel13 Actief lid

17 mei 2013
    120
    0
    0
    Ja natuurlijk mogen jullie dat vragen!

Onze dochter heeft een moeilijke start gehad, even in het kort:
    Na een aantal weken werd ze ineens geel, na heel veel bezoekjes aan de kinderarts, en heel veel bloedprikken kwam er het cmv virus uit. Gelukkig is ze gezond, had ook anders kunnen zijn. Toen we dat traject af hadden gesloten zijn we pas begonnen metvaccineren. Ze reageerde daar heel heftig op. Benauwd, koorts en inmiddels heeft ze ook erg last van eczeem op haar handen, ellebogen en knieholtes. Ze heeft de prikken nu steeds tegelijk gehad. Omdat ze er zo heftig op reageerde wil ik de vaccinatie nu niet tegelijk doen en hoop dat dat beter gaat.

En ik had dat stukje van het RIVM ook gelezen. Maar toch denk ik dat dit beter voor haar is. En heb ook van mensen om mij heen dat de BMR een heftige vaccinatie is.

Maar als jullie adviezen of andere ervaringen hebben dan hoor ik dat graag.

Ik heb erbij gezet geen discussie omdat er soms van die ellenlange discussies ontstaan als het over vaccineren gaat, ik vind het ook wel fijn om ervaringen en tips uit te wisselen.

12. raspberry

Als ze zo heftig op de prikken reageerde, ellebel, is het dan niet verstandig om de BMR uit te stellen naar bijvoorbeeld 2 jaar minimaal? Deze prik is namelijk best een heftige voor het immuunsysteem en als dat bij haar toch al zo belast is, zou je denken dat uitstel en het immuunsysteem eerst volgroeider laten worden, beter is?

13. raspberry

Wij hebben de BMR hier helemaal niet gedaan, maar de meiden gaan 'm ws wel krijgen als ze 9 zijn, zodat ze voor de puberteit en de periode waarin met name mazelen wel echt vervelende complicaties kan hebben, beschermd zijn, mochten ze het dan nog niet zlef doorlopen hebben, (ws niet, kans is erg klein natuurlijk, om mazelen enzo te krijgen).

14. Bailief

Bailief Niet meer actief

Heel begrijpelijk dat je het apart wil geven door wat jullie meegemaakt hebben, Ellebel.

Hier een ziekenhuisstart gehad waardoor ik haar zelf kwetsbaarder zag. Daardoor ben ik mij gaan verdiepen in de vaccins en tot de conclusie gekomen dat ik vind dat er teveel van een kinderlichaam gevraagd wordt met twee vaccins tegelijk. Het RIVM staat hier anders in, begrijp ik ook want zij bevelen het aan. Sterker nog, ik heb al 5 herinneringsbrieven gekregen om te vaccineren terwijl wij al begonnen zijn. Ik heb mijn conclusie getrokken door de bijsluiters van de vaccins te lezen. Het is ook zeker niet verkeerd om 2 vaccins tegelijk te geven maar wij doen dat dus niet.

15. Ellebel13

Ellebel13 Actief lid

17 mei 2013
    120
    0
    0
    Misschien wel Rozemarijke, ik vind het zo lastig altijd die vaccinaties. Om te bedenken wat het beste is, vanuit het cb krijg je dan altijd te horen dat het niet uit maakt en dat het belangrijk is dat ze ze krijgt. En dat maakt me eerlijk gezegd best onzeker en aan het twijfelen. Zou het dan misschien een optie zijn dat ze de Men.C wel krijgt? Heb jij deze wel gegeven aan je dochters met 14 maanden?

16. raspberry

Nee, die hebben ze ook niet gehad. Hier was bij beiden duidelijk dat het immuunsysteem wel vrij behoorlijk belast was/werd en vond ik het niet zo handig om dat verder te gaan belasten met een prik die veel van het lijf vraagt, (BMR mag niet voor de 12 maanden, omdat het immuunsysteem dan nog niet volgroeid genoeg is voor deze prik. Dat vond ik voldoende om beide keren te besluiten deze prik niet te geven op jonge leeftijd).
    MenC kun je uiteraard ook voor kiezen, om die eerst te geven. Misschien handig om van beiden eens de bijsluiters te lezen, (die voor professionals, te vinden op de site van het RIVM, die voor ouders staat geen ene bal aan info in). Kun je op basis daarvan bekijken of je nu al wilt prikken, of toch liever even wacht.

17. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Bedankt voor je uitleg!

Op internet staan veel verhalen dat BMR een heftige prik is. Van wat ik begrepen heb van mijn collega (een huisarts) is de BMR prik vooral naar om te prikken, pijnlijke huid in de arm. Je kunt de pijn ook niet wegmasseren wat bij de andere prikken in het beentje wel kan. Zij zei ook dat de meeste kinderen juist helemaal niets van de BMR prik merken. Alleen een enkel kind die wel last krijgt kan wel heftige huiduitslag/koorts krijgen.

Mijn dochter had van de eerste 4 vaccinaties altijd 1-2 dagen koorts, maar de BMR heeft ze 12 dagen terug gekregen en daar juist nog helemaal niks van gemerkt.

Ik kan me goed voorstellen dat je voorzichtig bent met je dochtertje gezien haar geschiedenis. Doe waar je je goed bij voelt en vertrouw op je eigen keuzes :)

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou hem dus idd uitstellen. Ik gaf de bmr hier ook alleen als ze in blakende gezondheid waren. Met een snotneus stelde ik hem uit. Ik vond het daarentegen wel heel belangrijk om hem te geven zodra het wel kon..dus vanaf 14 maand zo snel mogelijk, maar dat komt ook omdat ik vlakbij een gebied woon waar weinig geent wordt en ik daar regelmatig kom of mee in aanraking kom.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat goed dat je je wilt inlezen in het inenten en nadenkt wat verstandig is voor jullie dochter.

Hopelijk kun je de voor jullie juiste keuze maken.

(Hier gewoon volgens normale schema ingeent, dus geen adviezen behalve die al gegeven zijn als bijsluiters lezen)

20. Ellebel13

Ellebel13 Actief lid

17 mei 2013
    120
    0
    0
    Vind het echt fijn dat jullie zo meedenken.

Ik heb inmiddels de bijsluiters gelezen, maar dat moet nog wel een keer voordat ik uitgeplozen heb wat er daadwerkelijk staat.

Ga er nog even rustig over nadenken. En met mijn man bespreken.

Je leest de laatste tijd ook steeds meer over vaccinaties en ook de verhalen van kinderen die "ziek" zijn geworden van vaccineren. Dit maakt mij af en toe best onrustig. Wat misschien ook wel weer goed is, omdat ik me er dan nog meer in verdiep en kritisch wordt. Wij hebben onze dochter ook nooit ingeënt als ze niet fit was.
    Hebben jullie dat ook?

Als er nog meer vragen komen zou ik nog graag een beroep op jullie willen doen.

Deel Deze Pagina