Hoi, wij hebben van die grijze betonnen tuintegels. Onder ons afdak zijn ze lichtgrijs, daar buiten zijn ze donkergrijs/zwart van de roetdeeltjes. Groene zeep, soda, etc werkt niet. Met een hogedrukreiniger aan de slag willen we niet, dat schijnt ook heel slecht voor de tegels te zijn. Zijn er nog andere opties? Over de echte zwarte aanslagreinigers lees ik wisselende verhalen, dus als ze echt werken wil ik ze best aanschaffen.
Volgens mijn schoonmoeder biotex icm bruine zeep. Dat zei ze toch enkele weken geleden toen ze de zwarte aanslag hier spotte Nog niet uitgetest, en biotex lijkt me ook redelijk agressief voor alles er rondom wat niet kapot mag gaan..
Ik heb net biomos gebruikt, leek voor geen meter te werken maar toen het opdroogde was al het groen weg.
Dan haal je de beschermlaag van de tegels waardoor de aanslag er nog sneller opkomt en je spuit de voegen eruit waardoor het eerder gaat verzakken. Hoge drukspuit wordt echt afgeraden.
Het gaat me juist niet om de groene aanslag, maar om de zwarte aanslag wat roetdeeltjes schijnen te zijn. Dat zit er inmiddels wel een paar jaar op….
Oh, echt totaal geen probleem hier. Na het spuiten een beetje brekerszand tussen de voegen vegen en we hebben de hele zomer geen omkijken meer. Wij zijn echt tegen het gebruik van allerlei middeltjes en azijn e.d. Het kan nooit goed zijn voor het bodemleven.
In de tuin? Dat mag ik toch hopen van niet, dat is funest voor het bodemleven. Ik zou een sopje van biotex proberen.
Wij hebben een elektrische terras borstel (Batavia maxxbrush) & dat werkt top! We spuiten de tegels eerst nat met de tuinslang, met de borstel eroverheen, wegspoelen met de tuinslang & klaar Zie bijgaand voor/na foto's. Waarbij de na de tegels nog niet helemaal droog zijn. Het laatste stukje aanslag trekt altijd weg als t zonnetje erop komt in de zomer
Hier toch ook echt met de hoge druk. Ziet er dan weer prachtig uit. Even voegen weer invegen en klaar voor de rest van het jaar. Gaat hier al jaren goed.
Hier ook hogedruk, ja elk jaar moet het weer maar het knapt zo op. Doe dat al jaren in ons vorige huis en nu ook al weer voor de 2de keer in ons huidige huis. Het word er zo mooi van.
Gewoon met de hogedrukreiniger. Indien nodig vegen we daarna wat zand in en dan is het weer netjes voor de zomer. Chloor en azijn is zo slecht voor het bodemleven. En het meurt enorm.
Voor de mensen met zwarte roet aanslag op de tegels; wonen jullie bij Tata Steel of andere zware industrie in de buurt? Ik heb hier namelijk nog nooit tegels gezien die zo zwart zijn na 1 winter. Groene aanslag wel maar zwart worden ze hier ( en bij mensen in de omgeving waar ik kom) nooit.
Prowin had ik nog nooit van gehoord, het is ook best duur zie ik. Werkt het ook tegen de zwarte aanslag denk je?
Nee, volgens mij niet. Ik ken geen zware industrie hier in de buurt, ik woon in een dorp in de buurt van Amersfoort….. ik moet wel zeggen dat de tegels 8 jaar liggen en ik ze maar 1 keer echt heb geboend. In de voortuin zijn ze nog donkerder en daar heb ik ze denk ik nog nooit geboend