Huisartsenpost en visite

Discussie in 'De lounge' gestart door bosi333, 29 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Ik heb een vraag. Misschien weet iemand dit of werkt toevallig bij een HA post.

Wanneer kun je iemand bij jou thuis laten komen?

Stel ik heb een erg ziek kind 's nachts en het andere kindje ligt te slapen. Partner is weg voor werk ( kan echt niet terug komen).

Kan er dan iemand langskomen?

Of moet je je andere kind maar ook achterin de auto doen er naar de post komen?

2. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Goede vraag! Ik lees mee.

3. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    In principe is het zo dat een visite-aanvraag alleen ingewilligd wordt als diegene zo ziek is dat zelf komen echt niet mogelijk is.

Het hebben van een kindje waardoor zelfs langskomen moeilijker wordt oid. is in principe geen reden waarvoor een arts een huisbezoek brengt.

4. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Tja hangt er vanaf of het echt erg is! Voor een ooronsteking zullen ze niet komen. En daarbij als het echt erg is betaad de kans dat je kindje moet worden opgenomen. Hangt echt van de situatie af. Maar ze zijn echt niet makkelijk om bij je thuis te komen.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

wat ik weet moet je dan gewoon alle 2 de kinderen mee nemen naar de post. ze komen echt bijna nooit.

een aantal weken terug heeft mijn moeder een zware reactie gehad op medicatie en ze kon niets mee en viel steeds weg. ik had geen auto en we konden echt niemand regelen dat ze even mee reden. ja een die eerst een uur onderweg is voor die er is. maar mooi niet dat er iemand kwam.

later is het dusdanig achteruit gegaan dan er een ambulance is gekomen. daardat ik naar de ac heb gebeld maar een huisarts nee die hoef je niet te verwachten

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Nee maar vraag het me af. Als je alleen bent en je kind is flink ziek kun je natuurlijk wel gewoon komen met je kind.

Maar et andere kindje dan?

Dat kun je toch niet alleen laten.

IK zie op tv altijd dat ze bij oude mensen langs gaan. Die hebben ook gewoon iemand die ze kunnen brengen. Maar toch gaan ze daar langs.

7. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

2 mei 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    ik moet je zeggen daar hadden ze bij ons maling aan ik bv ben zelf niet in staat om te auto rijden mijn man lag in de kreukels kon ook absoluut niet rijden of uberhaupt van de bank af komen laat staan lopen zeiden ze heel makkelijk dan pak je maar een taxi......nou me mond viel open...

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Voor deze reden komen ze zeker niet bij je langs. Je zal er zelf heen moeten gaan. Ook al is je kindje doodziek en heb je geen vervoer dan zal je een taxi moeten bellen.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    of gewoon 112 bellen

Doodziek is een reden om 112 te bellen had ik gelezen.

Bij kinderen zal het toch wel anders gaan denk ik.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

helaas gaat dit ook niet op. op de alarm centrale hebben ze ook regels voor en ze proberen het altijd eerst via de telefoon te regelen

11. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik heb zelf op een HAP gewerkt en je moest eens weten wat mensen allemaal 'verzinnen' (soms letterlijk, soms figuurlijk) om niet te hoeven komen.

Als dit allemaal ingewilligd zou worden zou de huisarts de hele avond/nacht op pad zijn.
    Dit zou namelijk betekenen dat hij/zij een groot deel van zijn dienst onderweg is, en dus geen patienten kan zien.

Heb je enig idee hoe groot het gebied is waarvoor men dienst doet?

Een visite is dus alleen bedoeld voor diegene die echt te ziek zijn om te komen.

12. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ben het hier helemaal mee eens, er wordt zo giga veel misbruik van gemaakt. Wat al een paar keer door bekende is voor gekomen dat hun eigen HA op de HAP zat en dat ze echt voor onzinnige dingen belden die gerust tot de volgende morgen konden wachten.
    Of dat ze niet met hun HA op kunnen schieten en dan de HAP maar bellen en daar hun eigen HA krijgen daar kan ik echt om lachen.

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    toen ik een galaanval had kon ik niet zo heel goed rijden natuurlijk en moest ook nog voor mijn dochter zorgen en dan zou ik haar helemaal moeten inpakken enzo. Toen zijn ze gelukkig langsgekomen. Kwamen ze met zo een ambulance achtig autootje... pfff

14. Tese

Tese Niet meer actief

Ik weet uit ervaring dat je op sterven na dood moet zijn onderhand voor ze langskomen. En dat is maar goed ook want de reden die ts aangeeft vind ik absoluut geen reden om langs te komen.

15. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Of dat ze niet met hun HA op kunnen schieten en dan de HAP maar bellen en daar hun eigen HA krijgen daar kan ik echt om lachen.[/QUOTE]

Ja, dat is idd. een giller!

Veel mensen gaan vrij makkelijk naar de HAP; 's avonds (hoef ik geen vrij te vragen aan mijn baas) - in het weekend (vraag ik gelijk een briefje dat ik maandag niet kan/hoef te werken) - of 'gewoon' omdat het makkelijk is.
    De HAP is alleen bedoeld voor die 'gevallen' (vergeef me als ik het wat kort door de bocht formuleer), die niet kunnen wachten tot de andere dag, of na het weekend bij de eigen huisarts.

16. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk en hoop niet dat huisartsen hier aan toe gaan geven. Een ander kindje (broertje/zusje) niet wakker hoeven maken lijkt me niet een reden om een huisarts extra lang onderweg te laten zijn met chauffeur dan nodig voor 1 patient. Dat zou betekenen dat er andere mensen in de wachtkamer daar maar moeten wachten en hij minder patienten in een uur kan helpen, of er natuurlijk meer artsen moeten worden ingezet. Dat gaat denk ik niet gebeuren, zeker nu iedereen zeurt zo over hoge premies.

In een niet extreem acuut geval natuurlijk (!!), dan moet je ook gewoon duidelijk zijn en anders 112 (HP belt anders ook 112 voor je als het spoed heeft).

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik heb ze wel thuis gehad. Maar daar heb ik hemel en aarde voor moeten bewegen en wss zijn ze gekomen omdat ik helemaal in paniek was en liep te schreeuwen dat ze NU moesten komen.

(hubbie reageerde volledig verkeerd op een combi van diazepam en Xanax en belande in een psychose en ik kon hem zelf niet meer in de hand kon houden)

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113

Dat was dus mijn vraag. In welke gevallen wel en niet.

Vroeger kwam je HA altijd wel en vooral bij kinderen.

Snap dat er misbruik wordt gemaakt.

19. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Nou nee daarvoor komen ze niet gelukkig maar.

Ik heb hele heftige aanvallen gehad(net na een galblaasoperatie) ik dacht echt dat ik dood zou gaan zo heftig. Hartkloppingen zweten koorts enz. Ik heb echt gesmeekt dat ze een auto of ambu stuurde maar dat deden ze liever niet ook omdat ze lang onderweg waren maar het ritje naar het zh(30 min) was een ware hel hoor kwam helemaal gehyperventileerd aan in het zh

20. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38

ja vroeger die goede oude tijd waarbij je HA je nog kende. Nu lopen ze je straal voorbij als je in de wachtkamer zit en je moet voor de zoveelste keer naar een invallen grrrr

Deel Deze Pagina