Waar laat ik ál mijn werkervaring in een overzichtelijk CV?

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 29 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Wie kan mij helpen / tips geven? Ik ben mijn CV aan het bijwerken en daar staan (serieus) vanaf 1995 zo ongekend veel banen op, dat het bijna om te lachen is. Ik wil eigenlijk geen opsomming meer gaan maken van die 23 banen. Het was veel tijdelijk werk, uitzendburo's, reorganisaties --> dikke pech dus en van zeker 20 kan ik gewoon goede referenties krijgen. Maar eerlijk? Vanaf 1995? Hoe relevant is dat?

    Hoe pak ik zoiets fatsoenlijk in op mijn CV? Zomaar van alles weglaten is ook raar, maar zo'n hele waslijst is het ook niet.

    Help!
     
  2. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.919
    3.968
    113
    Vrouw
    In dat geval zou je kunnen klusteren. Zeker met vakantiebaantjes/uitzendbaandjes kan dat vaak prima. Ik zou er het volgende van maken, toespitsen op jouw situatie:

    werkzaamheden via uitzendbureaus - jaar tot jaar
    Ervaring opgedaan in onder andere verkoop en administratieve werkzaamheden. Vaardigheden ontwikkeld als werken in teamverband, het uitvoeren van protocol en coaching.

    Dan blijft er meer ruimte over voor relevante werkervaring.
     
    Rabi en Maslov vinden dit leuk.
  3. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Zou inderdaad clusteren, en zorgen dat er wel een opbouw in zit zonder gaten.
    En vooral ook de werkervaring die belangrijk is voor deze baan vermelden. Veel verschillende werkgevers hebben gehad zien veel mensen niet altijd als een pluspunt.
     
    Neuzeke en YaelStone vinden dit leuk.
  4. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.505
    93
    In mijn cv staat een kopje “relevante werkervaring” dat ik ooit pizza’s heb bezorgd heeft geen toegevoegde waarde denk ik.
    wel kan je naast relevante werkervaring een kopje overige werkervaring plaatsen.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  5. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.291
    2.216
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik heb alleen relevante werkervaring erop gezet. Dus de banen die van invloed kunnen zijn op deze baan. Zo ook met cursussen, alleen de relevante dingen.
     
    anica en Syane vinden dit leuk.
  6. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Dit!
    Mijn tip zou ook zijn om voor individuele sollicitaties ook individuele, net een beetje aangepaste CVs te maken. Dan kun de klemtoon per CV een beetje laten verschillen voor de specifieke vacature.
    Werkervaring die heel relevant zou zijn kun je er wat meer uitlichten en wat minder relevante dingen clusteren.

    Voor een CV op een vacature site zou ik een CV maken waarin de nadruk ligt op dingen die je leuk vindt. Anders wordt je toch alleen maar op stomme banen gematcht.
    Ik zet laat bijvoorbeeld expres een aantal certificeringen weg omdat ik geen zin heb in zo’n gedeelte van mijn vakgebied meer te werken.
     
    PenF en Syane vinden dit leuk.
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Werkervaring die zolang geleden is, is maar zeer zelden nog relevant. En een grote hoeveelheid werkgevers staat zeer nadelig (tenzij jij projectmedewerker bent of interim medewerker/freelance zzp etc). Ben jij echter jobhopper dan laat het zien dat je een weinig betrokken medewerker bent die overal zo weer weg is.

    Zet dus alleen de afgelopen 5 a 7 jaar erop. Of werkervaring die verder echt relevant is voor deze baan.

    Een goed cv kan op max 1 a4 (voor en achterkant). Werkgevers nemen echt geen pagina's dik cv door.

    Laat onzinnige banen, bijbanen (dat je vroeger een krantenwijk of pizza bezorger was) weg.
     
    Maslov en Sado vinden dit leuk.
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Tegenwoordig worden cv's ook niet persé meer altijd chronologisch gemaakt maar op vaardigheden/kwaliteiten en daar kun je dan onder clusteren waaruit dit blijkt. Online voorbeelden te vinden.
     
  9. catlady

    catlady Bekend lid

    26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    De meeste banen heb ik er niet bij op Stan. Alleen relevante ervaring heb ik erop gezet.
     
  10. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    In principe kan je de drie meest recente banen erop zetten tenzij er nog banen bij zittende erg relevant zijn voor de baan waar je voor solliciteert.
    Als kopje kan je dan: samenvatting werkervaring zetten
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik werk tegenwoordig met een voorblad van 1 A4: hierop staan mijn persoonlijke gegevens, mijn talenkennis, mijn ervaring in aantallen jaren per "vakgebied" en mijn competenties. Evtl zet ik er ook nog vrijwilligerswerk of hobbies bij, mocht het van belang zijn voor de functie. En daarachter volgt dan mijn CV.

    Bijv naaien/patroontekenen/handwerken wanneer ik solliciteer op een functie als Account Manager of Binnendienst medewerker bij een bedrijf in stoffen of garen zou solliciteren. Maar het kan ook van pas komen bij een "creatieve functie". In andere functies kun je het juist achterwege laten.

    Ik krijg er over het algemeen zeer positieve reacties op, het springt in het oog.
     
  12. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Kan je niet omschrijven 1995- (bv) 2005 verschillende werkzaamheden zoals ..... referenties op aanvraag.
    Referenties hoef/hoor je toch niet meer op je cv te zetten ivm avg mogen ze deze niet eens meer nagaan zonder jouw toestemming.

    Heb je wel een CV van nu? In kleur! Met foto? Één A4. En versturen in PDF, niet in Word. Mijn vriendin is HRmanager en we hadden het afgelopen vakantie over do’s en don’t ‘s op cv's.
     
    Maslov vindt dit leuk.
  13. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Super bedankt allemaal! Ik ga inderdaad de boel bundelen, ervaringen gebruiken en de laatste 4 jaar gebruiken als relevant. Best nog wel even uitzoekerij. De CV's van tegenwoordig zien er anders uit dan 100 jaar geleden:D
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  14. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik heb ook alleen relevante werkervaring erop staan.

    Alle baantjes die ik heb gehad en stage plekken die er niet toe doen vermeld ik niet.
    Zo reikt mijn cv niet niet verder terug dan 2006 op werkgebied. Wel heb ik twee relevante stageplekken vermeld van voor die tijd.
     

Deel Deze Pagina