In het verleden, in 2001 heb ik meermalen een afwijkend uitstrijkje gehad, waarna een lisexcisie gedaan is. Testen op HPV werden toen nog niet gedaan, althans in mijn geval niet. Daarna PAP1, een enkele keer PAP2, waar gelukkig weer PAP1. Ik heb nu, ben nu bijna 42, onlang voor de eerste keer een uitstrijkje gehad met onderzoek op HPV. Ik begreep uit de informatie op het RIVM dat er maar weinig vrouwen de uitslag: wel HPV, geen afwijkende cellen krijgen. Ik daar daar dus 1 van. Ik had de high risk HPV varianten, 16 en 18. Nu wist mijn huisarts niet wat te doen na het herhalingsuitstrijkje. Die was volgens haar over een jaar, maar op het RIVM staat een half jaar. Ik heb gevraagd bij de informatielijn van het bevolkingsonderzoek wat te doen na dit herhalinguitstrijkje. Immers, ik heb dezelfde partner, blijkbaar blijven we elkaar besmetten of raak ik het virus niet kwijt. Inmiddels heb ik het virus nu zo lang, dat men niet verwacht dat ik het nog kwijt raak. Nu hetgeen waar ik van stond te kijken: ja, het was heel belangrijk na een half jaar controle. Was er dan dezelfde uitslag: HR (high risk) HPV en geen afwijkende cellen, dan kon ik wel over VIJF jaar weer terugkomen. Ik zie de logica niet. Eerder vindt men de hr variant dusdanig 'gevaarlijk' dat je na een half jaar terug moet komen en daar is het blijkbaar niet interessant/gevaarlijk meer? In elk geval: ik ben hoe dan ook van plan het zekere voor het onzekere te nemen en veel vaker een uitstrijkje te laten maken, dan maar op eigen kosten. Maar wat vinden jullie van dit antwoord? Is er iemand die hier ook mee te maken heeft? Of weet iemand misschien een forum waar ik eens kan babbelen met dames die ook iets dergelijks meemaken wat betreft de uitstrijkjes? Ik ben niet op zoek naar vragen 'waarom ik dit of dat wil doen, ben echt op zoek naar verder informatie'. Dit forum is zo groot, wie weet is er iemand die hetzelfde meemaakt en al meer informatie heeft kunnen krijgen, vooral over de lange termijn opvolging als je het HPV virus niet kwijtraakt.
Ik heb het even voor je opgezocht: Er is HPV gevonden en geen afwijkende cellen. Dit betekent dat er geen aanwijzingen zijn dat u baarmoederhalskanker heeft of een voorstadium daarvan heeft. Er is wel HPV gevonden. Meestal ruimt het lichaam dit virus zelf op.Als dit niet gebeurt dan kunnen de cellen in uw baarmoederhals veranderen.Daarom is het belangrijk dat u over 6 maanden nog een keer een uitstrijkje laat maken ter controle, u ontvangt hiervoor een uitnodiging en is kosteloos. Bij dit onderzoek kijken we of de cellen er nog steeds normaal uitzien.Bij de meeste vrouwen is dit zo. Dan is verder onderzoek niet nodig.Over 5 jaar krijgt u weer een uitnodiging voor het bevolkingsonderzoek. NB:Bijna iedereen raakt een keer besmet met HPV, je merkt het niet. Meestal ruimt het lichaam het weer op binnen 2 jaar. HPV kan niet worden behandeld, er zijn geen medicijnen voor. Het is moeilijk te weten door wie en wanneer u besmet bent geraakt met HPV. Het kan meer dan 10 jaar geleden zijn dat je het virus kreeg.Baarmoederhalskanker komt door een langdurige besmetting met HPV. Het duurt lang voordat HPV zich kan ontwikkelen tot baarmoederhalskanker, dat duurt minimaal 15 jaar. Lange tijd is er sprake van een voorstadium van baarmoederhalskanker. Door deze te behandelen kan voorkomen worden dat baarmoederhalskanker ontstaat. Deze tekst heb ik gekopieerd uit een protocol wat ikzelf heb geschreven voor mijn werk als dokters assistente.
dank je voor die informatie, ik had het volgens mij al eens gelezen. Maar wat ik niet snap: ik ben al sinds 2001 de eigenaar van het virus. Waarom is het nu zo belangrijk dat ik HR HPV heb na dit eerste uitstrijkje, dat ik na een half jaar alweer moet komen en als de uitslag hetzelfde is, dat het dan 'ineens niet meer belangrijk' wordt gevonden dat je HR HPV hebt? Want dan mag er ineens vijf jaar tussen zitten? Ik begrijp die logica niet. Kun je me die uitleggen? (zou ik heel blij mee zijn ) Ik heb gelezen dat in Duitsland uitstrijkjes elk jaar plaatsvinden wat ik nog niet zo gek vind. Men zegt hier wel, het ontwikkelt zich zo langzaam, maar er zijn op fora toch tig voorbeelden te noemen, waarbij de ontwikkeling veel sneller is gegaan.
Ik hoop dat je er iets mee kunt Mogelijk draag jij altijd al het HPV bij je maar je raakt het niet kwijt.Dit kan uitmonden in baarmoederhalskanker maar dat hoeft niet. Het kan ook gewoon een gegeven zijn dat je het hebt. Iemand met HIV krijgt immers ook niet altijd Aids (raar voorbeeld maar zo werkt het wel). Als jouw uitstrijkje over een half jaar een pap klasse 1 is mag je gerust 5 jaar wachten want de kans dat er dan iets veranderd is klein. Wordt en dan na 5 jaar toch een afwijking gevonden dan ben je er dusdanig vroeg bij dat het goed te behandelen is. In 2001 begon je met afwijkende uitstrijkjes en dan had je nu bij zo'n langdurige besmetting met HPV een afwijking moeten zien in het uitstrijkje. Over een half jaar inderdaad weer testen. je kunt natuurlijk altijd op eigen verzoek een uitstrijkje laten maken en kost ongeveer 60 euro eigen risico. Dus goed te doen lijkt mij. Toevallig had ik pas ook een dame met HPV positief de 16 en 18 en een normale pap smear. Zij komt ook over een half jaar terug. Ik moet ook nog heel erg wennen aan het nieuwe systeem en heb ook best veel vragen waar ik tegenaan loop, dus niet zo gek dat je twijfelt.
Kan ik ook moeilijk verklaren. In 2001 was men nog niet bekend met het HPV , het is pas iets van de laatste 6/7 jaar dat men daar onderzoek naar doet en er een duidelijk verband is tussen hpv en bmhk. Ik vind een uitstrijkje ieder jaar niet nodig want heeft naar mijn inziens weinig meerwaarde omdat het erg langzaam ontwikkeld. 10 jaar geleden was het uitstrijkje iedere 3 jaar maar dat is door veelvuldig onderzoek nu terug gezet naar 5 jaar. Misschien zouden ze dat beter kunnen terugdraaien. Maar wat ik zeg ik en mijn collega's lopen ook tegen veel vragen aan en veel blijft onbeantwoord. Zo had ik pas een mevrouw met een hele afwijkende baarmoedermond maar die was HPV negatief en wordt er dus ook niet naar cellen gekeken die afwijkend zijn. Zit me ook niet helemaal lekker maar ze komt binnenkort terug en dan maken we een nieuw uitstrijkje op enkel afwijkende cellen. Voelt gewoon een beetje dubbel allemaal maar ik heb er dan maar vertrouwen in dat het allemaal grondig onderzocht is en dat men weet wat ze doen. Ik had ook liever het oude systeem gehouden. Pas had ik een jonge dame met hpv positief maar die heeft wel de hpv vaccinaties 5 jaar terug gekregen, begrijp ik dus ook niet??
Fijn dat je met me meedenken wil . Ik begrijp de uitslag van de dames die bij jullie zijn geweest ook niet. Dat is dus ook het rare. Ik denk dat men nu de visie heeft die men heeft, maar over een aantal jaren zal het weer veranderen, met meer kennis. Ik moet het wel sinds minimaal 2001 hebben, want toen heb ik de lisexcisie gehad, toen had ik dus al een jaar ervoor minimaal twee afwijkende uitstrijkjes. Had trouwens bij tweemaal PAP2 ook al een CIN2, waarbij men later vertelde een CIN1 te hebben verwacht. Ik wil er gewoon geen risico mee lopen, beter een keer teveel dan jezelf als RIVM statistiek te zien zeg maar . Ik vind het weinig moeite, het uitstrijkje. Het bloedt altijd erg bij mij, maar ook dat schijnt weinig 'te zeggen'. Fijn trouwens dat jullie die dame met een goed uitstrijkje, maar op het oog afwijkende baarmoedermond, toch terug laten komen .
Het ontwikkelen van kanker (als je dat al ontwikkelt, want ook high risk eindigt in de meeste gevallen niet in een afwijking), dan duurt dat vele jaren. Dus in die zin hoef je niet binnen een half/heel jaar weer terug.
Dat is iets anders dan wat ik vernomen heb, maar zo zie je maar, dat er verschillende inzichten gegeven worden.
Dank je, dan is dat zeker. Kan ik dat ook terugkoppelen aan bijv. mijn huisarts. Zo gek is het idee omdat jaarlijks te doen toch nog niet, anders zou heel Duitsland dat niet doen neem ik aan . Dan maar eigen kosten. Mijn gezondheid staat voorop, niet de statistieken zo denk ik maar.