Hoi! Ik werk 16 uur per week en inmiddelsben ik met zwangerschapsverlof. Mijn uitgerekende datum is 21 mei 2013. Voor zover mij bekend, kun je kiezen of je 6 weken voor uitgerekende datum met verlof wilt if juist 4 weken vantevoren. Ik had voor 4 weken vantevoren gekozen. Via internet heb ik het een paar keer uitgerekend en ik kom dan op ingangsdatum verlof op 24 april 2013 uit. Klopt ook, want toen was ik net 36 weken zwanger. En dan zou ik op 13 augustus 2013 weer moeten werken. Echter, tot mijn verbazing kreeg ik een brief van het UWV (wel twee trouwens) dat mijn WAZO in gaat op 15 april 2013 en dat ik weer moet beginnen op 5 augustus 2013. Dit klopt volgens mij dus niet. Op 15 april 2013 was ik 35 weken zwanger en dus nog gewoon aan het werk. Snap totaal niet hoe men aan deze datum komt? Heb mijn werkgever ook al ingelicht dat dit volgens mij niet klopt. Zij zeggen dat ik zelf contact met jullie op moet nemen hierover (terwijl de WAZO via hun geregeld is en ik ook de zwangerschapsverklaring door hun heb laten verwerken naar jullie toe). Wat moet ik nou doen om dit recht te zetten? En heb ik gelijk qua data of jullie? Ik wil nu graag van mijn rust kunnen genieten en ipv daarvan kan ik dit weer gaan regelen..... Alvast bedankt voor jullie reactie en hulp!
Beste Happy, Je geeft aan dat er onduidelijkheid is over de ingangsdatum van je zwangerschapsuitkering. Het zwangerschapsverlof gaat inderdaad in tussen 6 en 4 weken voor de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum. Je geeft aan dat je hebt gekozen om 4 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof te gaan. Als je bent uitgerekend op 21 mei 2013 houdt dit in dat je WAZO op 24 april ingaat. Je hebt van UWV bericht gekregen dat je WAZO ingaat op 15 april 2013 en loopt tot 5 augustus 2013. Om de correcte ingangsdatum van je WAZO aan ons door te geven kan je werkgever een wijzigingsformulier naar ons toesturen. Dit formulier kan je werkgever hier downloaden en uitprinten. Actuele informatie over de duur en ingangsdatum van de WAZO vind je hier. Ik wens je een goede zwangerschap verder. Met vriendelijke groet Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare