Had ik me zo voorgenomen om me niet meer uit het veld te laten slaan door anderen, is het toch vanmiddag weer gelukt om me weer super onzeker te maken. Ik was met dochtertje bij de kinderboerderij waar de beheerder mij vroeg hoe oud HIJ was, 4 of miss 5 maanden? (Ze is nog zo goed als kaal dus wordt vaak voor jongetje gezien, zelfs als ze zuurstok roze kleertjes aan heeft heel irritant!) Ik antwoorde 11,5 maand en hij gaf aan 'goh, dat zou je niet zeggen, ze doet nog helemaal niks' dat baseerde hij op het feit dat ze op mijn arm zat de hele tijd. Helemaal ongelijk heeft hij echter niet, ze doet het erg rustig aan. Kruipen probeerde ze sinds een paar dagen maar lukt nog niet erg goed. Tijgeren doet ze niet, zich optrekken doet ze niet, staan doet ze niet. Moet ze dit allemaal kunnen? Wat konden jullie kindjes op deze leeftijd? Rollen doet ze sinds 7 mnd, zelf tot zit komen sinds een week. Moet ik hier wat mee of moet ik gewoon zen worden en mijn lieve meisje rustig haar gang laten gaan op haar eigen tempo?
Wat zegt Cb? Geen idee wat normaal is, mijn zoontje van 6 maanden tijgert al druk de kamer door en rolt vanaf vier maanden. Hij is met 41+3 geboren en was vanaf het begin al erg alert. Misschien heeft dat invloed, hoe was ze als jonge baby? Als ze verder gelukkige indruk maakt en zich op haar manier kan vermaken en wel steeds ontwikkeling laat zien zou ik me niet druk maken hoor. Wel even overleggen met cb misschien, die zien zoveel verschillende kinderen, die kunnen je vast aangeven way normaal is en Misschien beetje aandacht nodig heeft
Ze is nog zo jong! Hier was ze redelijk langzaam. Rolde 'pas' bij 5mnd. Vervolgens bleef het daar bij. Tussen de 10 en 14mnd heeft ze alles geleerd: tijgeren (10mnd), optrekken (11mnd), zelf gaan zitten (11mnd), en loslopen (14mnd). Wie weet gaat het over een tijd ineens heel snel! Wat zegt het cb erover? Heb je naast een ietwat langzame ontwikkeling reden tot zorgen?
Niet zo onzeker zijn hoor. Dl heeft (en had) best veel haar en zelfs met een roze speldje en roze jas aan werd ze wel eens aangezien voor een jongen... En ze had ook nog best wel een meisjes gezicht. Wat betreft ontwikkeling zou ik je ook geen zorgen maken, je kan eens zoeken op het van wiechen schema, dit schema hanteert het bureau om de ontwikkeling in de gaten te houden. In vergelijking met mijn dochter is ze wel wat langzamer maar die was juist motorisch super snel, liep al volledig los met op de leeftijd van jouw dochter. Maar... Die was ruim 1,5 voor ze een beetje begon te kletsen dus daarin zeker niet vroeg. Ik denk dat het goed is om het in de gaten te houden maar over het algemeen ontwikkelen kindjes zich toch in hun eigen tempo.
Meis het verschild zo ontzettend per kind. Ik zou lekker je meisje volgen, met haar spelen en knuffelen. Het komt vanzelf.
Hier twee snelle jelles. Staan, kruipen, lopen aan de hand, alles zelf willen eten en maar kletsen met elkaar! (10 mnd) Maar elk kind in z'n eigen tempo. Zou me er niet teveel zorgen over maken, mocht je dat wel doen dan zou je evt een gesprek met de jeugdverpleegkundige van het CB kunnen aanvragen?
Ieder kind is nou eenmaal anders en ontwikkeld zich op zijn/haar eigen manier. Mijn dochter is 11 maanden en kan: - kruipen - zelfstandig gaan zitten - zich optrekken - langs meubels lopen Zou af en toe willen dat ze het wat rustiger aan deed
Onze zoon begon met alles tegelijkertijd. Omrollen kon hij wel eerder en blijven zitten als je hem neerzette ook maar met 8 maanden kon hij ineens alles behalve lopen. Zelf gaan zitten, kruipen en zich optrekken aan de spijlen van de box en een paar weken later liep hij langs de meubels. Misschien gebeurt dat bij jouw kindje ook wel. Dat los lopen duurde vreemd genoeg nog tot 15 maanden. Het is natuurlijk een cliché maar ieder kind is anders. Als je je zorgen maakt vraag je het gewoon even aan het cb.
Inderdaad ieder zijn eigen tempo. De dochter van een vriendin van mij had precies hetzelfde! Deed met 11 maanden ook nog niks dan zitten. (Kon ook niet zelf gaan zitten). Ze had blijkbaar zo'n relaxt rustig karakter dat ze het niet nodig vond. Ondertussen was het wel allerlei andere dingen aan het ontwikkelen, zoals met een ingewikkeld blokkenspelletje spelen. Als ze maar blijven ontwikkelen, denk ik dan! Het is helemaal goed met haar gekomen en heeft alle mijlpalen in sneltreinvaart ingehaald.
Ze is aan het rollen en zitten en volgens mij is gaan zitten gemiddeld rond 1 jaar. En sommigen gaan nooit kruipen. Dus maak je geen zorgen. Jongens zijn motorisch wat sneller en meisjes weer met sociale kant. Geniet maar dat ze rustig nog bij je kan zitten, dat mis ik zo
Nee joh, niks aan de hand! Onze dochter bevond twee weken voor haar eerste verjaardag te kruipen. Op haar verjaardag trok ze zich oneens op en een week of wat erna ging ze uit zichzelf zitten. Komt goed
Oh sommige mensen kijken ook echt niet naar de kleur van de kleren, vooral mannen Wat ook al gezegd is, ieder kindje heeft zijn eigen tempo. Hier rolde en tijgerde ze al wel eerder, maar daar bleef het toen bij. 'Pas' met 1 jaar trok ze zich op en ging zelf zitten. Nu is ze 1,5 en loopt nog altijd alleen aan mijn hand. Los lopen komt nu langzaam op gang. Maar als ik kijk naar de rest van haar ontwikkeling... Ze snapt heel veel, heeft echt een heleboel door en 'kletst' de oren van mijn hoofd. Waarschijnlijk is jouw kindje ook weer sneller met andere dingen.
Je kindje is niet de snelste, maar ik zou zeggen geen enkele reden tot zorg, hoor! Rollen 7 mnd is prima, gaan zitten bij 11 mnd ook. De lijsten van CB gaan er vanuit dat kindje vanaf 12 mnd 'zich voortbeweegt' (tijgeren, billenschuiven, kruipen of...). En bij lijsten van CB moet je altijd goed bedenken dat het leeftijden zijn waarop 90% van de kindjes het doet en de kans groter is dat er 'iets' aan de hand zou kunnen zijn als kindje het niet doet, maar nog steeds grootste kans dat het allemaal nog binnen de marges is. Het wordt vaak ook pas zorgelijk als kindjes meerdere 'mijlpalen' niet halen. Mijn jongste dochter rolde met 3 mnd (redelijk vroeg), kon zelf zitten bij 10 mnd (iets later dan gemiddeld), ging kruipen met 12 mnd (vrij laat), optrekken tot staan 'pas' bij 14 mnd (erg laat), maar een maandje later liep ze al los (15 mnd, volstrekt gemiddeld!). Ze volgen allemaal hun eigen tempo en kunnen soms onverwachte sprongen maken...
Dochter deed toen ook niks echt niks! Kruipen pas met 13 maanden optrekken 15 maanden en lopen 17 maanden. Ze is wel erg hypermobiel dus er was een verklaring voor. Nu met 2 jaar rent ze klimt ze praat ze en zal je niet denken dat ze pas laat begon met alles. Ik was ook erg onzeker maar komt echt goed.
Wie is nou helemaal de beheerder van de kinderboerderij? In tegenstelling tot wat de naam suggereert fokken ze daar geen kinderen, maar geiten en schapen. Daar zal hij vast verstand van hebben. Maar het lijkt me niet de juiste persoon om iets zinnige te zeggen over de ontwikkeling van jouw dochter. Hij maakte een vergissing door haar veel te jong in te schatten en probeerde vervolgens zijn eigen fout goed te praten. Niets meer en niets minder. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet typen zonder aanvallend te klinken. Dat is namelijk niet mijn bedoeling, het is mijn bedoeling je te laten nadenken en hopelijk te helpen; Je bent niet onzeker gemaakt. Je bent onzeker. Dit zegt volgens mij meer over jou dan over je dochter. Althans: over hoe jij nu bent en nu denkt. Ik denk dat je jezelf moet leren wat meer te relativeren. Gebruik eventueel het van Wiechen schema om een beetje bij te houden wat een kind ongeveer kan op een bepaalde leeftijd. Als je dan maar wel goed in de gaten houdt -wat hierboven al is gezegd- dat een keer een mijlpaal miet op tijd 'halen' geen reden is tot zorg. De ontwikkeling gaat in sprongen. Maak je je toch zorgen omdat je kind op meerdere punten achter lijkt te blijven, kun je (ook buiten de regulieren afspraken) bij het CB terecht. Maar ik denk dat je er echt meer aan hebt als je zelf leert te relativeren en jezelf gerust te stellen, dan dit via een forum of het CB te moeten doen. Het zou je eigen leven denk ik een stukje makkelijker en plezieriger maken.
Ow.. die mensen die zich overal mee bemoeien.... Ik ben gelukkig goedgebekt wat een hoop scheelt. Hier gehad met gijs, 14 mnd oud destijds. Hij was al een poos aan het lopen dus hij wordt vanzelf moe. Ik Was op het volkstuin complex en met het naar de auto lopen struikelde hij. Tja kan gebeuren. Iets met vallen en opstaan. .... Zegt een man die ik nooit sprék: echt goed lopen doet hij nog niet. Wordt wel eems tijd dat hij dat gaat doen. Ik keek hem aan en heb hem bedankt voor zijn ianalyse over mijn zoon in de twee minuten dat hij hem gezien heeft en daar gelijk zijn conclusies aan heeft verbonden... Of mensen die vroegen of hij al doorsliep. Gijs Was toen 2 maand oud. Ik heel trots ja, 5 uur. Was veel te kort, ik moest hem maar in de bijkeuken zetten. Dan hoorde ik hem niet huilen en kon ik ook is goed slapen.... Jemig waar bemoeien mensen zich mee... Wat een hapsnurkers heb je erbij zitten.
Hoe is haar fijne motoriek? Haar cognitieve ontwikkeling? Trek je verder niks van zo'n boeren hork op de kinderboerderij aan meis, maar luister wèl altijd naar je moeder instinct! 💡💡
Ik begrijp je. Iedereen zegt dat je je er niets van moet aantrekken maar uiteindelijk doe je dat toch want je twijfelt zelf. Vraag het gewoon aan je CB, vraag hen meer uitleg over kinderen die zich wat later grof motorisch ontwikkelen en wat je kan doen om het te stimuleren. Ga er zeker niet van uit dat er iets mis is maar laat je gewoon gerust stellen door professionals. Enneuh...onzeker zijn is normaal, elke moeder is dat wel. Het is wat Tupp zegt: Hij maakte een vergissing door haar veel te jong in te schatten en probeerde vervolgens zijn eigen fout goed te praten.
Je kunt kijken naar het Wiechenschema. Dat is een lijst die het CB ook hanteert om de ontwikkeling te monitoren. Dit op gebied van grove motoriek, fijne motoriek en spraak ontwikkeling. Motorisch lijkt je dochter wel wat trager te zijn, maar het zegt allemaal zo weinig op deze leeftijd. Het kan ineens heel snel gaan. Zou het op het CB bespreken en eventueel eens maar een kinderfysio die eens mee kan kijken en wellicht wat handreikingen kan geven om e.e.a. Wat te stimuleren.
Hier een link naar een PDF met het van Wiechenschema (let op! download meteen): https://cms.webbeat.net/contentsuite/upload/ogk/file/Van_Wiechenonderzoekschema's_2.pdf De eerste pagina is vanaf 15 maanden en de tweede pagina vanaf de geboorte tot 12/15 maanden. Hier zie je wat een kindje zo'n beetje zou moeten kunnen op een bepaalde leeftijd.