late ontwikkeling?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fleurop, 13 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Overijssel
    Ik weet dat iedere baby weer anders is. Maar als ik lees hoe snel baby's moeten zijn in bepaalde dingen denk ik dat mijn zoon echt laat is.
    Moet er wel zeggen dat hij 3 weken eerder geboren is. Hij is nu 3 maanden (13 weken).

Lachen: met 8 weken (pas met 10 weken elke dag)
    Brabbelen: met 10 weken (pas met 11 weken echt verschillende geluidjes)
    Handjes openen: met 12 weken

Vandaag was ik op het consultatiebureau, en vroeg de arts of Sam al naar zijn handjes kijkt en dingen pakt/naar zijn mond haalt. Nee dus.

Ik ben wel benieuwd naar jullie kleintjes. En ook of die 3 weken eerder geboren nog uit maakt. :)

2. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Nee johh maak je niet druk :) ieder kind ontwikkeld anders en de 1 doet andere dingen eerder dan andere kinderen :)

3. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Overijssel
    internet is heel fijn, maar soms lees je gewoon te veel ;)
    Maar ben toch wel nieuwsgierig naar anderen hier!

4. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Miss moet je dat maar niet meer doen dan joh je maakt jezelf nog gek :)

weet je ik weet niet eens meer hoe dat bij Timo gaat ik ga vanavond even in zijn baby boekje kijken :)

5. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Jesse deed op die leeftijd precies hetzelfde hoor. Deze site is wel handig:
    psychomotordevelopment

Het naar de mond brengen hoeft pas ver over de 5 maanden. Jesse is daar nu flink mee bezig.
    Mijn dochter was altijd erg snel en liep voor. Ik maakte me dus ook wel even zorgen, maar mijn zoontje doet alles nog netjes op tijd. En anders maar iets trager. Laat je niet gek maken door het cb hoor. Die checken bepaalde dingen, maar elk kindje is anders.

Als je zoontje drie weken eerder is geboren kan je er ook 3 weken vanaf trekken.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik maakte me precies dezelfde zorgen!!
    Hier ook de vraag op het CB met 12 weken of ze al naar dingetjes reikt en of ze haar handjes al had ontdekt... nee dus....
    Begon me ook al wat zorgen te maken...
    Hier was ons meisje ook 3 weekjes te vroeg waardoor ik dat toch even in mn achter hoofd hield.
    En nu... met bijna 4 maanden heeft ze net dr handjes ontdekt: geweldig!!! Ze gooit sins kort dr benen in de lucht en tikt met dr handje tegen speeltjes aan. Ook zet ze met dr voetjes af waardoor ze een klein beetje op dr zij komt te liggen. Zie... het komt echt wel goed!
    Denk trouwens zeker dat karakter er ook mee te maken heeft. Mn zoontje was ook " te vroeg" geboren maar was wel een hele snelle, draaide met 17 weken al op zn buik etc. Maar was (is, hihi) ook erg temperamentvol en driftig en ongeduldig en veel meer gemotiveerd om dingen te doen. Mn meisje is heel anders: heel rustig, beetje " lui" en vind alles wel best. Die leg je in de box en die hoor je een half uur niet en vermaakt zich prima met om zich heen kijken. Dat karakter scheelt vast ook een boel!
    Maak je geen zorgen, zolang hij niet stil staat komt t echt wel.

7. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Overijssel
    Druif: toch fijn om te horen :) dank je!

8. glimworm

glimworm Niet meer actief

maak je geen zorgen meid! komt allemaal goed
    Hier was Collin met 3 /4 maanden juist heel snel met omrollen
    en nu met bijna 11 maanden doet hij het rustig aan. Hij kan hij nog steeds niet zelf zitten, heeft hij "maar" 2 tanden en kan net aan een beetje zelfstandig staan (met hulp) zijn prioriteiten liggen duidelijk ergens anders :D

9. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

mijn eerste was supersnel (8 mnd lopen).
    de 2e was echt iets achter op de ontwikkeling, heeft ook fysio gehad.
    Het verschil was erg groot.
    maar onze kleine vent haal alles nu supersnel in.
    ieder kind zijn tempo!

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    op het cb kunnen ze je zo lekker onzeker maken. Mijn zoontje wilden ze al fysio aansmeren omdat ie met 11 maanden nog niet kon lopen. ;)

Maar je kindje ontwikkelt zich prima hoor. Lekker genieten, het gaat al snel genoeg :(

11. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Maak je niet druk en laat je zeker niet gek maken door een cb. Dat deden wij in het begin ook. Dan deed meneertje iets nog niet en moesten we "oefenen" ja amahoela, oefenen met zo'n uk... Prompt 2 of 3 dagen nadat we op cb geweest zijn, doet meneertje het wel.
    Komen we later weer terug op cb, zeggen ze, zo jullie hebben goed geoefend hahaha, zeggen wij: ja dat hebben we gedaan hoor..

t Ene kindje is nu eenmaal wat sneller dan het andere kindje, ik maak me er niet druk meer over, alles komt uiteindelijk vanzelf wel een keer

12. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Hier hebben we geen cb, dus echte richtlijnen krijg/heb ik niet. Zijn laatste check was met 8 maanden bij de verpleegster, gehoor test enzo.
    Goed, ze vroegen wel of hij bepaalde dingen deed, maar echt bijzonder was het bezoekje niet.

Als ik dan op internet lees dat rond 8/9 maanden zwaaien ze gedag en klappen ze in hun handjes. Nou dat doet ie' niet hoor. Maar hij staat al een hele tijd zelf, loopt langs de box/bank en doet het verder prima. Ik ga al die dingen ook niet eens meer lezen, schiet toch niet op, ze doen alles op d'r eigen tempo. En soms sommige dingen eerder dan volgens de richtlijn 'hoort' en soms later. Zolang het een lekker vrolijk gezond ventje is, vind ik het allemaal wel best. Dan zwaait hij maar niet hoor :p

13. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Ik zou me niet al te veel druk maken, ieder kind heeft zijn eigen tempo.

En ik zou niet teveel naar cb luisteren want volgens hun moet alles op schema lopen ;) Ik ga alleen voor de prikjes en wat ze verder te melden hebben gaat het ene oor in en de andere uit :)

14. pbw19811970

19 jan 2010
    53
    0
    0
    mijn zoontje is 8 maanden en die draait zich niet om en die kruipt ook nog niet, een kind doet het pas als hij/zij er aan toe is..

Deel Deze Pagina