Ik heb begrepen dat het niet meer noodzakelijk is om de flessen in een sterilisator te doen. De vaatwasser schijnt voldoende te zijn. Is dat zo? En hoe doen jullie het met bewaren van flessen die dus "schoon" zijn? Zeker met de fles die mee moet naar het ziekenhuis. Toen ik bevallen ben van de 1e, moesten de flessen in de sterilisator en dan bewaren in de koelkast, tot je ze ging gebruiken. Vandaar dat ik twijfel hoe het nu moet. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Naar het ziekenhuis hoef je geen flesje mee te nemen, die hebben ze daar wel! Ik moest de flesjes ook steriliseren en daarna in de koelkast zetten. Maar heb ook wel gehoord dat nu de vaatwasser ook goed is en dan 2x per week nog steriliseren.
Bij de eerste was het ook heel streng, koelkast en elke dag uitkoken. (ik heb dit ruim een half jaar lang braaf gedaan). Nu met de jongste hoefde het niet meer uitgekookt te worden, alleen bij aanschaf (heel af en toe deed ik het gewoon nog voor mijn gevoel). En mag ze gewoon zo bewaren op de aanrecht. Ik heb het nog voor de zekerheid nagevraagd bij het consultatieburo. En zeiden het zelfde. Nu ben ik er aan gewend, maar vind maar heel raar!
Vorig jaar april toen ik beviel van mijn dochter werden de flesjes ook elke dag gesteriliseerd en bewaard in de koelkast. Zo heb ik het geleerd van de kraamverzorgster.
Bij mijn eerste, bijna 3 jaar terug, heb ik al de tijd dat ik fles gaf de sterrilisator gebruikt. Heb wel een vaatwasser, maar wilde dit toch niet. Nu zal ik in dit keer denk ik gewoon weer de sterrilisator gebruiken, daarom zijn die dingen er toch ook nog op de markt?
Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik doe 1x per dag alles in de sterilisator (duurt 5 min) en zet dan de flessen in de koelkast. Kleine moeite en ik vind het zelf het fijnste qua hygiene.
De eerste twee maanden kookte ik de flesjes om de 2 a 3 dagen uit en zette ze in de koelkast. later kookte ik ze 1 keer in de week. Nu gaan ze gewoon in het bovenste rek van de vaatwasser op 45 graden mits er geen viezer pannen ofzo in de vaatwasser zitten. Zou in het begin iets vaker uitkoken later hoeft dat niet meer. in het ziekenhuis hebben ze flesjes maar je kunt altijd zelf iets meenemen. De eerste keer uitkoken moet 10 min. volgens de bijsluiter ook met fopspeentjes.
Ik heb de eerste tijd FT gekolft dus kreeg ze flesjes, en ik hoefde ze alleen af te wassen en kon ze gewoon op het aanrecht zetten. Ik koos er zelf voor ze soms wel uit te koken, maar volgens de kraamzorg en verloskundigen was dat niet nodig.
ik heb de eerste anderhalve maand ook iedere dan de flessen en fopspeentjes uit staan koken, en daarna ben ik ze gaan afwassen en in de sterilisator gedaan, en dan op het rekje speciaal voor flessen neergezet. uitkoken doe ik nog steeds 1 a 2 x per maand puur voor gevoel
Ik zou wel je eigen flesje meenemen naar het ziekenhuis. Toch fijner als je kindje meteen aan de juiste fles kan wennen. Wij hebben geleerd de eerste 6 weken elke dag uitkoken en flessen en spenen in de koelkast bewaren. Daarna is elke dag in de vaatwasser en 1x per week uitkoken genoeg. Wel nog steeds in de koelkast bewaren. Dat is er ook voor dat de spenen niet uitdrogen (en de onderkant van bijv. difrax flessen) En vriendin die pas bevallen is, heeft het op dezelfde manier uitgelegd gekregen
Ik heb geen vaatwasser, en ook geen sterilisator aangeschaft. Wil bv gaan geven. Maar kun je de flessen en spenen ook niet gewoon uitkoken in de magnetron? Dit kan namelijk wel met de fopspenen.