Zou jij hiervoor betalen?

Discussion in 'De lounge' started by Mirro, Dec 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Hoi,

Ik zit echt zo erg in mn maag met het volgende:

Een paar weken geleden heb ik door een prof. fotograaf foto's laten nemen van mijn 2 kids (2 en 3 jaar). Het is een kado voor opa en oma, mooie foto aan de muur.
    Vooraf goed overlegd: heb je ervaring? 2 drukke jongetjes van 2 en 3 jaar. Hij adviseerde om het thuis te doen, kon hij een wel een studio bouwen, allemaal geen probleem. Zijn site ziet er mooi uit, maar geen foto's van kinderen. Hier heb ik wel naar gevraagd, maar hij moest dat nog eens toevoegen (hij heeft wel genoeg ervaring).
    Goed, de dag dat hij de foto's kwam maken, bleek al dat de studio erg klein was, wat niet handig is met 2 kids. Die hebben gewoon wat ruimte nodig. Hij heeft de hele tijd door (ong 3 kwartier) met zn fototoestel gezeten en de enige aanwijzing die wij kregen was: op het kruis gaan zitten. Wel vriendelijk vent hoor, dat wel!
    Maar geen aanwijzingen, tips ed.

De eerste keer kreeg ik een cd rom, met alle foto's zonder bewerking. Oftewel: op alle foto's zag je een stuk wit en de helft van onze huiskamer. Ook was duidelijk dat op geen enkele foto beide kids er goed op staan. Na wat gepraat, mocht ik er een aantal uitzoeken die hij kosteloos zo bewerken.

De 2de cd-rom waren de bewerkte foto's: overal zag je het verschil tussen de rol en wat hij er bij heeft gewit. Het zijn een soort roze vegen geworden. Toen werd ook duidelijk hoe slecht de belichting was (had ik eerder niet echt opgelet omdat de foto's zo vreemd waren). Halve gezichtjes waren "weg" door te fel licht en ook een beetje die een soort van wegvalt.

Dus ik weer een mail gestuurd dat ik niet tevreden ben. Heb ik vandaag weer een cd rom gekregen. Wederom roze vlekken (wel minder zichtbaar, maar nog steeds zichtbaar). Ook nog steeds slechte belichting (dat kan je helaas niet wegwerken).

Al met al heb ik dus geen foto om aan mn ouders te geven.
    Maar nu de vraag... moet ik hier 125 euro voor betalen???
    Ik vind dit onwijs veel geld, maar voor een bijzonder kado voor mijn ouders wilde ik dat wel doen. Maar nu....
    Ben zo ontzettend teleurgesteld. Weet gewoon echt niet wat ik er mee aan moet.

Zou jij betalen?

Alvast bedankt voor je reactie!

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Misschien een foto plaatsen zodat we kunnen zien wat je bedoeld. Maar ik denk dat als ze echt niet mooi zijn, ik niet het complete bedrag zou betalen.

3. Frommeltje

Frommeltje Fanatiek lid

Dec 26, 2010
    1,086
    0
    0
    Nee absoluut niet! Ik en mijn vriend hebben een fotografisch bedrijf en als ik het zo lees dan heeft diegene totaal geen idee waar hij mee bezig is! Kan niet belichten en niet photoshoppen. Je moet tevreden zijn over het werk wat hij levert.

4. pink99

pink99 Actief lid

Jul 2, 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant
    ik zou dat niet doen, wij hebben vorig jaar voor mijn schoonmoeder een shoot gedaan bij een prof. fotograaf en waren daarvoor 50 euro kwijt. wij hadden met vijven een half uur de tijd. Maar 3 jongens die er een hekel aan hebben:) dus stond er in een kwatiertje op. was hartstikke leuk

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

125 knallers :$ nee, je overdrijft niet, pfff ik zou dat ook niet betalen voor een neppe knutsel fotograaf

wij laten altijd hier foto's maken:
    Welkom - www.kimkivitsphotography.nl

zij zit hier ook op het forum, is al jaren fotografe, fotografeert 90% van de tijd alleen kinderen, stuk goedkoper, EN bewerkt ALLE foto's en echt perfect!! Kijk maar eens op de website, zo horen foto's te zijn voor dat geld. Ze zit in Eindhoven

ik zou zeker niet betalen voor wat halve foto's die de buurman ook had kunnen maken

6. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

Jan 9, 2010
    7,063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Nee zou dat ook niet doen, je hebt het duidelijk aangegeven en blijkbaar heeft hij gelogen.

7. Evira

Evira Fanatiek lid

Feb 18, 2011
    1,533
    0
    0
    Absoluut niet, zou hier helemaal niks voor betalen en elders een shoot doen!

8. Krekeltje

Krekeltje Niet meer actief

Nee, als je niet teveden bent (en dit is een goede reden), moet je het gewoon niet nemen.

9. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

Jan 30, 2011
    2,770
    1
    0
    nee niet doen, zoals ik je verhaal hoor zou ik niet betalen.

10. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Lastig. Aan de ene kant denk ik: hij heeft een dienst geleverd en daar krijg je ook een factuur voor. Aan de andere kant: als hij echt prutswerk heeft geleverd dan heb je gelijk dat je dit aangeeft.

Gezien het feit dat hij zich, nadat je hebt aangegeven niet tevreden te zijn, wel heeft ingespannen om zijn klant tevreden te stellen (door meerdere extra bewerkingen te doen), weet ik niet of je juridisch gezien heel sterk staat om niet te willen betalen. Misschien is het beter om tot een andere oplossing te komen..bijvoorbeeld een extra shoot in zijn eigen studio of een korting.

Misschien je rechtsbijstand eens bellen wat hierin je mogelijkheden zijn?

11. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Bedankt voor de snelle reacties!
    Ik vind dit soort dingen zo moeilijk he! Ben echt zo'n slappe als het op dit soort.dingen aankomt, haha! Jullie reacties maken me wel wat sterker.
    Ik morgen ochtend een foto plaatsen. Dan is het wat duidelijker.

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Ja ze kan natuurlijk geen foto's nemen als ze niet mooi zijn, maar dan zal ze in principe nog wel voor zijn werk moeten betalen.

13. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Ik wou dus zeggen dat je door het niet betalen in een juridisch geschil komt over of je, wanneer je niet tevreden bent over een eindproduct, je ook niet hoef te betalen voor geleverde diensten.
    Ik zou zelf als fotograaf denk ik hier geen genoegen mee nemen. Het is ook maar net hoe hoog de fotograaf het wil spelen. Dus vandaar mijn tip om je rechtsbijstand te bellen.

14. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Als ze echt zo slecht zijn als je beschrijft dan kan ik me voorstellen dat je niet het hele bedrag wilt betalen. Maar ik denk ook dat je niet zomaar kunt zeggen dat je helemaal niet betaalt. Hij is immers gekomen, heeft zijn werk gedaan en de foto's volgens afspraak geleverd. De tips van Zinaa zijn goed, hopelijk kun je daar wat mee!

15. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    misschien kun je tot een overeenkomst komen voor zijn tijd en moeite?
    Voor slechte foto's zou ik ook niet betalen overgens

16. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,571
    3,069
    113
    ik zou niet het hele bedrag betalen, maar wel een gedeelte.
    hij heeft toch een dienst geleverd, en daar moet je voor betalen.
    bij die 125 euro zitten fotos bij in toch? die krijg je dan toegestuurd?

lastige situatie.. wat zegt fotograaf er zelf van? idd misschien bij hem een nieuwe shoot plannen?

17. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

Oct 30, 2008
    1,169
    0
    0
    inderdaad denk dat je wel een deel moet betalen.. je kan niet zomaar niks betalen voor een geleverde dienst..
    zal uitrekenen wat zijn gemaakte kosten zijn en die vergoeden..

18. Yelice

Yelice Niet meer actief

Die fotograaf heeft zich niet aan zijn opdracht gehouden dus daar hoef je niet voor te betalen.
    Hij heeft slechte kwaliteit foto's geleverd en TS is niet tevreden, ik zou daar ook echt niet voor betalen.
    Als iemand geen ervaring met kinderen fotograferen heeft had hij dat vooraf moeten zeggen want het is overduidelijk dat hij dus niet die ervaring heeft.

Mijn nicht had dus een fotograaf op haar trouwdag die al haar foto's had verpest.
    Ze heeft ook niet betaald voor die foto's omdat de fotograaf zich niet aan de afspraak had gehouden.

19. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Dit is wel te kort door de bocht hoor.

TS: Allereerst zou ik de algemene voorwaarden van de fotograaf er even bij pakken en kijken wat daar in staat. Het lijkt mij namelijk dat een goede fotograaf dit wel opneemt in zijn/haar algemene voorwaarden.

Is er sprake van een resultaatovereenkomst of van een inspanningsovereenkomst? Ik weet dat er fotografen zijn die namelijk met laatst genoemde werken en dan wordt het juridisch gezien erg lastig wanneer je niet tevreden bent. Hij is dan immers enkel verplicht tot inspanning en het voldoende zijn best doen, qua resultaat kun je dan weinig afdwingen.

Sowieso vind ik dat je zijn uurloon wel moet betalen.

20. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Nou, hier is de onderkant van één van de foto's.
    Heb de kids er af gehaald, ook de dochter van mn broertje staat er op (zou verrassing voor ze zijn ;))

Share This Page