Hoi dames, Wat moet ik met het volgende doen? Gistermiddag probeerde ik mn meisje in bed te leggen bij schoonouders maar dat luktke niet echt. Dochter gaf te kennen dat ze moe was,ogen wrijven en beetje huilen/piepen. Dus ik breng haar naar boven,doe slaapzak aan enz eneg haar in bed en geef haar tuttelster en knuffel je speen.. Vervolgems begint ze heel hard te huilen. Ik heb haar even laten gaan en ben weg gegaan. Na een minuut of 10 is nog steeds aan het huilen en ben naar haar toegegaan. Ik heb haar toen uit bed gehaald en probeerde haar te troosten,wilde speen niet in haar mond. Dus heb hier gewiegd. Uiteindelijk viel ze kauwend op haar ster/handjes in slaap. Ik kon haar zo slapend wegleggen. Kinderen sliepen beide bij opa en oma en heb ze einde middag opgehaald. Dochter had niet heel veel geslapen overdag. Ze was 'avonds 1x wakker geworden en oma had speen gegeven. Nu vanavond was ze al drinkend in slaap gevallen en vriend legde haar in bed. Ze werd na half uur wakker en ze begon meteen te huilen. Ik ben naar haar toegegaan en ze viel ook meteen weer in slaap toen ik haar oppakte. En zo werd ze nog paar keer wakker en ze ging weer slapen als ik haar even vasthad. Net werd ze weer wakker en ik pak haar op,ze is stil en gaat weer slapen. Dit alle keren zonder haar speen. Heel fijn dat ze die niet meer wil/nodig heeft maar ze gaat dan alleen maar slapen als ik haar vastheb..... Wat moet ik hier mee doen: toch speen geven als ze wakker wordt of zal ik haar oppakken zodat ze weer in slaap valt en ik haar weer terug in bed kan doen? Ik vind het fijn om van die speen af te zijn maar wil niet dat ze eraan went dat ik haar oppak en haar in slaap wieg..... Het zou fijn zijn als ze gaat slapen zonder speen! Dit heeft ze ook twee maanden gekund: toen gingen we inbakeren omdat ze zo onrustig was (daarvoor had ze enorme zuigbehoefte en zijn we speen daarvoor gaan gebruiken). Na een tijdje moesten we uitbakeren omdat ze ging rollen en toen na een maandje uitgebakerd was haar onrust terug en zijn we met speen weer begonnen. Lang verhaal geworden .... maar hoop op wat advies!
Ik zou de 20 minutenregel hanteren en de kleine niet steeds oppakken... En het liefst wakker wegleggen zodat de kleine zelf leert in slaap te vallen. Hier helpt het ook om telkens dezelfde handelingen te doen bij het in bed leggen: flesje, dan in de slaapzak, dan in bed, gordijnen dicht, babyfoon aan en muziekmobiel aan. Ten slotte een aai over de bol en een "welterusten" en dan de kamer uit. Zelf ben ik geen voorstander van een speen, maar dat moet ieder voor zich weten. Ik zou de kleine dus wakker zonder speen wegleggen. Hier beide kinderen die op de vingers zuigen en wakker het bed in gaan vanaf dag 1 en nooit problemen met huilen o.d.. Als ze al eens huilen 's nachts dan hebben ze binnen een paar tellen hun vingers teruggevonden.
Ik dacht altijd dat ik geen voorstander voor een speen was, totdat ik zelf twee kindjes groot te brengen had... Nu ben ik nog steeds geen voorstander maar ook geen tegenstander. Mijn kinderen werden er rustig van, vielen goed in slaap en we zijn tijdig gaan afbouwen. Op zo´n jonge leeftijd vind ik het niet erg.