Een draagzak zoals de Babybjörn, Kipling, Chicco, en al die voorgevormde rigiede buikdragers is eigenlijk - ongeacht wat er op de verpakking of de gebruiksaanwijzing staat, of ongeacht welke nieuwe laatste snufjes er aan de draagzak zijn toegevoegd - ongeschikt voor jonge baby's, omdat ze door het rigiede materiaal waaruit ze gemaakt zijn een natuurlijke bolling van de wervelkolom (totaalkyfose) niet mogelijk maken, en omdat het lichaampje niet voldoende ondersteund wordt. Het gevaar op heupluxatie is in een draagzak veel groter omdat de beentjes weinig gespreid zitten en de steun niet tot in de knieholtes gaat. Het hele gewicht van de beentjes hangt dus in een niet-correcte houding te bengelen aan de kop van het bovenbeengewricht waardoor die makkelijker uit de pan van de heup kan schieten. Het kind in de draagzak wordt dus zeker niet in “kikkerhouding” (= de anatomisch perfecte houding voor een baby: bolle rug, knietjes geplooid opgetrokken, beentjes 90 - 100° gespreid) gedragen, maar eerder in een “parachutistenhouding”: het enige punt waarop al het gewicht terechtkomt is het kruis van de baby: het lichaampje hangt vrij recht (en met een holle rug!) boven en in het verlengde van dat kruis, zodat alle gewicht recht naar beneden op dat onderste deel van de wervelkolom en het bekkentje terechtkomt, en het gewicht van de beentjes veroorzaakt nog meer stress op de gewrichtjes van het bekken van de baby. Ter vergelijking: In een draagdoek kan de stof worden opengetrokken van knieplooi tot knieplooi en kan het rugje doorbollen door de soepelheid van de stof. Hierdoor is de kikkerhouding wel mogelijk. Een baby in een draagdoek mag dus in principe 24/7 gedragen worden. Iedere stap die de drager maakt wordt bij een draagzak op een heel kleine oppervlakte (bekken) van de baby geïncasseerd. Dus de normale schokken bij het bewegen en stappen met een kind in een draagsysteem worden niet over het gehele lichaam van de baby verdeeld. Bij een draagdoek worden de schokken over het gehele lijfje opgevangen, in een correcte houding, gedempt door de veerkrachtigheid van de stof. Een baby in een draagdoek wordt niet blootgesteld aan gevaarlijke schokken, ook niet wanneer je veel beweegt. De meeste osteopaten met draagdoekervaring zijn om bovengenoemde redenen bvb niet te spreken over draagzakken en stellen dat deze een nefaste invloed kunnen hebben op KISS-problemen. Kinderfysiotherapeuten zeggen dat het gebruik van een draagzak een nadelige invloed heeft op de ontwikkeling van de gewrichten en de wervelkolom en het bekken. (Kinder)fysiotherapeuten en pediaters hebben daarentegen ontdekt dat het gebruik van de draagdoek juist een zeer gunstig effect heeft op de hele lichamelijke ontwikkeling. Door de ideale houding ontstaat er een zeer gelijkmatige druk in de gewrichten waardoor het zachte kraakbeen makkelijker kan verharden, hetgeen nodig is om te kunnen leren zitten, staan,... Door de bewegingen in de draagdoek worden spiersamentrekkingen uitgelokt die de balans van het kind versterken. Zo kunnen evenwichtsgevoel, hoofdstabiliteit en rompstabiliteit goed gestimuleerd worden en zich optimaal ontwikkelen. Aan de leeftijd waarop het niet meer zo nefast zou zijn voor de ontwikkeling van de rug en het bekken van het kindje, omdat de wervelkolom van het kind al een meer volwassen vorm heeft aangenomen, (holling thv de nek, bolling thv de thoracale wervels en holling thv de lendenwervels), is het kind VEEL te zwaar en te groot om nog te kunnen dragen in een draagzak, want het kind is dan al vaak meer dan een jaar oud! Andere nadelen: Een draagzak is duurder en minder milieuvriendelijk geproduceerd, er is minder lichaamscontact tussen baby en drager, je hebt minder draagmogelijkheden, het is minder compact en dus minder makkelijk op te bergen, het is onveiliger (slechts één sluitsysteempje moet het laten afweten en de zak klapt helemaal open), en borstvoeding geven in zo'n draagzak is bijna onmogelijk. In een draagzak gedragen worden is bovendien ook voor de baby niet comfortabel en erg vermoeiend, hoewel de baby natuurlijk ook gewoon blij is zo dicht bij mama, wat zou kunnen verklaren waarom er nog baby's zijn die wel graag in de draagzak zitten. Een baby die vaak in zo'n draagzak heeft gehangen heeft meer kans op latere rugklachten. (scolioses, lordoses,..) En een drager die enkel dit niet-ergonomische systeem gebruikt zal het dragen niet zo lang volhouden of zelfs rug- en schouderklachten kunnen ontwikkelen. De beentjes van de baby zitten in een draagzak niet om je middel maar hangen recht naar beneden, waardoor het zwaartepunt van je baby een stuk verder en lager van je eigen lichaam afhangt, en dat is absoluut niet bevorderlijk voor ergonomisch dragen. De schouderbanden van zo'n draagzak zijn ook gewoon veel te smal en te stug om het gewicht echt over je lichaam te kunnen spreiden, dus van rugvriendelijk dragen is eigenlijk sowieso geen sprake. Wat draagzakfabricanten ook mogen beweren, draagzakken zijn NIET ergonomisch. Noch voor de drager, noch voor het kind. Bron: http://www.doekentheek.be/faq.html
heel duidelijk noaatje hahaha... assi: het knopen van een doek vergt even oefening, maar al naar keer of 4 knopen merk je dat het makkelijker gaat. op youtube staan heel veel filmpjes voor alle knooptechnieken. als je een doek alleen maar binnen wilt dragen moet je idd een niet te dikke warme doek aanschaffen.. zoals das leichte van hoppendiz.. maar ook de coolwraps van calin blue zijn heel geschikt.. die dunne doeken knopen iets moeilijker omdat de stof iets minder stevig is.. maar ik vind ze zalig. het is superknus.. je kindje zo tegen je aan dragen.. mannetje wilt af van mijn grote antieke kinderwagen in de kamer, want zegt die.. je grijpt toch altijd naar de doek.. maar voor ritje supermarkt vind ik de wagen toch weer niet makkelijker.
Ik zit te kijken voor die Hoppediz.. Ze hebben ook langere maten en kortere.. Welke moet ik dan hebben? Waar hebben jullie hem gekocht?
@ skatje: ligt aan je confectiemaat. Gangbaar is een 4,6m maar deze is voor mij echt te lang (maat 36). Ik kan tot nu toe alle knopen met een 4,2m. Ik heb de mijne besteld op de kast van Maxe en SlingoMama - baby draagdoeken en slings, Ergo Baby Carrier, Manduca, Patapum, Mamaponcho
Ok, ja die site had ik ook gevonden. Dan neem ik lekker de 'gewone', zal wel goed zijn en anders gaat ie terug
Ik heb zelf maat 34 en mijn man is ook maar smal. Zou voor ons beide een 4.2 m dan goed zijn, of is 4.6 dan toch beter? Wat is het nadeel als je doek wat aan de lange kant is?
Ik vind persoonlijk een langere doek fijner dan een kortere mijn man en ik zijn beide smal maar mijn man is lang en heeft toch echt een maatje 6 (4,6) nodig Nadeel is dat als een doek te kort uit valt het lastiger knopen is
trouwens de 4,2 krijg ik wel ok op mijn buik hoor, een 4,6 vind ik makkelijker... de 4.2 is wel heel fijn voor rugdragen
Dat is dan persoonlijk denk ik... Want ik hou met 4,6 meter zoveel over, dat ik hem nog een keer om mijn middel moet knopen. Dat vind ik niet zo fijn. Een 4,2m is perfect. Maar misschien als je man ook gaat dragen, dat dan een 4,6m beter is om mee te beginnen. En als het dragen bevalt, raak je waarschijnlijk dusdanig verslaafd dat je nog zeker 5 andere doeken wil Vooral omdat de keuze zo overweldigend moeilijk is
Jeeej! Ik heb vandaag online een draagdoek besteld. Een hele leuke Fuchsia kleurige met voorop een tekst. Gewoon op draagdoek.nl Hoop hem overmorgen binnen te hebben. Lijkt me ideaal om met Yasemin op stap te gaan... met de draagdoek i.p.v. de kinderwagen!! Gaan jullie weleens lang de deur uit met de draagdoek? Bijv. boodschappen doen, shoppen, naar consultatiebureau, noem maar op...
Hihi, leuk dames! Ik heb zelf een geweven Girasol 33, 4,6 meter. Ik moet er alleen bij zeggen dat ik hem niet zo super veel gebruik. Mijn zoontje was de kinderwagen al gewend en vertikte het erna om nog lang in de draagdoek te zitten. Maar voor bepaalde gelegenheden vind ik het super handig! (loop maar een over een drukke markt met een grote kinderwagen)
Euhm ik ga alleen maar weg met de draagdoek... shoppen, boodschappen doen, naar de markt, dagje dierentuin, naar CB ik heb mijn wagen eigenlijk nooit meer bij
Hoe neem jij je spullen dan mee? Want ik vind de kinderwagen toch wel een handig sjouwmiddel Ik ga ook alleen met de draagdoek op stap als mijn man mee is.
Ik ben van plan om ook alleen maar met de draagdoek op stap te gaan, mijn zoontje zit in een buggy dus kan daar de boodschappen aan kwijt hihi. Mijn moeder heeft wel een dubbele wagen van een collega gekregen zodat ze er beide in kunnen zitten maar eerlijk gezegd ben ik niet van plan hem veel te gebruiken Maar meiden bedankt voor de tips, ik lees veel hoppendiz en girasol dus ga daar zeker even een kijkje nemen. Hebben ze ook maat tabellen op de site staan? Zodat ik een beetje een indicatie heb welke maat ik het beste kan aanschaffen?
@ troeltje: ja zo uit mijn hoofd heeft girasol dat geloof ik wel Alhoewel deze vooral handig is om te zien welke knopen je kunt met welke lengtes. Maar meestal is er wel aardig wat info te vinden op de websites van de webshops.
Wat voor spullen heb je voor winkelen nodig??? een matje, luier, billendoekjes en een lepeltje passen wel in mijn tas hoor Voor de rest: ik geef BV en Tygo rapleyt dus heb niet meer nodig
Nou voor dat beetje water en eventueel een rijstwafel of een broodje sjouw ik echt niet zoveel meer mee hoor mbt fles- vs borstvoeding Maar ik neem ook een hydrofielluier mee (spuugkindje), schone kleertjes (al heb ik die nooit nodig gehad ), portemonnee, uuhm... Dat was het. Maar het is wel een tas half vol. Ik vind dat niet zo fijn sjouwen met ook nog een kind, en dan ook nog de boodschappen. Vooral met boodschappen doen neem ik veel mee terug (ga altijd lopend, maar het is niet direct naast de deur dus het is wel een stukje lopen).
Boodschappen gaan gewoon in de fietskar mee als ik boodschappen doe Schone kleertjes heb ik na 3 maanden niet meer nodig gehad, en ik had ook een spuugkindje maar sinds ik draag niet meer (oké na één maand dragen)
Oh oke, dat biedt hoop Ja misschien moet ik die kleertjes ook maar eens thuislaten.. Maar ben bang dat juist op dat moment mijn zoontje besluit alles voor het eerst onder te poepen