Vanavond eten wij falafel. Hahaha nou ja dat is het idee, zie zoveel recepten op internet voorbij komen Ik heb gedroogde gekocht, maar moet je ze nou eerst koken of niet? Heb ze wel al geweekt vanaf gister.... Hebben jullie lekkere recepten? En Hebben jullie er ook een yoghurt saus bij? Alvast bedankt!!
Daar dacht ik ook aan, maar dacht ook, ze moeten toch makkelijk zelf te maken zijn? Maar nog geen reacties, dus misschien toch niet zo makkelijk
Het schijnt ook te kunnen met kikkererwten uit blik! Die moet je dan alleen wel goed uit laten lekken. Maar ik sta open voor goede recepten, aangezien ze bij mij alsnog vaak een beetje te papperig blijven...
Ik gebruik altijd het recept van Ainsley Harriot en dan gebruik ik kikkererwten uit blik. Ik gebruik 1 blik (225 gr) half ei, snuf zout, 1 theelepel komijn zaad (of halve theelepel poeder, 1 theelepel gemalen koriander, halve theelepel cayenne (doe ik niet omdat ik dat niet lekker vind), teentje knoflook geplet, 2 lepels gehakte peterselie, sap van halve citroen. Alles in de keukenmachine (niet te lang!) en dan kleine hoopjes op een bakblik met bakpapier leggen. Licht kwasten met olie en dan kwartiertje in de oven op ongeveer 200 graden. Met yoghurtsaus is wel zo lekker idd!
Ik lees ook mee. Vorige week heb ik voor het eerst falafel gemaakt. Ik had er nog nooit van gehoord en heb ook geen idee hoe je het uitspreekt, haha. Het was wel lekker, maar de balletjes vielen helemaal uit elkaar. Dus we hebben kruimels falafel gegeten. Ben benieuwd of iemand weet hoe je ze zo kunt maken dat ze wel heel blijven.
Wij eten elke week wel falafel! Maak het ook zelf. Weet niet hoeveel kikkererwten je hebt laten weken. Ik maak vaak rond de 500 gram en kan daar erg veel van maken. De kikkererwten zelf maal ik zelf een gehaktmolen daarna ga ik het kruiden, dit doe ik er onder andere in: 1 ei half zakje bakpoeder kruiden naar eigen smaak: koriander, zout, gedroogde dille, komijn, knoflook, citroensap. Ik maak zelf altijd falafel bolletjes met behulp van een lepel! Verder eten wij het graag met een aubergine salade, dit zijn gegrilde aubergines in yoghurt met knoflook en wat citroensap. Erg lekker op een wrap met wat sla, komkommer, tomaat, de falafel en dan de aubergine salade.
De kikkererwten moeten niet te nat zijn, daarnaast zou een ei moeten binden. Verder is mijn ervaring, goed malen. Helemaal als je frituurt!
Bedankt voor jullie antwoorden! De kikkererwten die geweekt zijn ook nog koken? Of kunnen ze zo de Blender in?
Kunnen zo de blender in Ook een tip, als het je goed bevalt. Maak meer in 1x , verdeel het in porties en vries het in. Scheelt weer een hoop werk voor de volgende keer . Ik verdeel het dan in porties van 500gr ongeveer en vries het in zonder de ei en bakpoeder.
Mijn man komt uit Egypte en daar eten ze het bij het ontbijt Daar maken ze het met gedroogde tuinbonen (vind ik persoonlijk lekkerder dan die met de kikkererwten) Recept volgt nog, manlief is niet thuis