Hoewel ik mezelf nog zo had gezegd dit jaar het lente-dieeten over te slaan, ben ik toch overstag... Heb best nog wat leuke kledingstukken in mn kast, die ik niet goed meer pas en dat vind ik zonde. Doel is een kilo of 7 eraf. Omdat ik heel erg van lekker snaaien houd en chagerijnig wordt van dieten, probeer ik het voor mezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Voor mij betekent dit alles wat ik eet op een dag te eten in zo'n 6 a 7 uur, tussen 7 uur 's ochtens en 13.00-13.30 's middags. Meestal betekent dit een gezond, maar ook een beetje fout ontbijt met fruit, koffie en chococroissantje ofzo, tussendoor veel fruit en voor lunch een grote salade of een lekker broodje met alles erop en eraan (alles bij elkaar zo'n 1300 -1500 calorieen schat ik). Rond het avondeten eet ik nog wel wat rauwe groente en soms smokkel ik nog met wat aardbeien of bessen ofzo. Het is eigenlijk een beetje als vanzelf onstaan, omdat ik merk dat ik me 's ochtends moeilijk kan inhouden, maar 's avonds moeiteloos het diner kan overslaan. Toen ging ik eens googelen en bleek het zowaar een echt dieet-ding te zijn, haha . Ik merk dat het me erg makkelijk af gaat en ben al 2,5 kilo kwijt (in 1,5 week)! Iemand anders die op deze manier lijnt of heeft gelijnd? Werkte dit in de long-run voor jou? (ben nog maar net begonnen, dus ben wel benieuwd of het ook blijft werken)
Maar wat als je op gewicht bent. Als je dan weer ‘s avonds gaat eten en daarmee meer calorieën inneemt dan je verbruikt kom je toch weer aan? Of pas je dan je inname over de hele dag weer aan?
Hahaha, een hele goede vraag! Noem me dom of naief, maar zover had ik dus nog niet doorgedacht . Ik denk dat ik dan langzaam aan maar weer terug ga naar mn gebruikelijke 1800 - 2200 calorieen per dag. Diner overslaan blijf ik gedurende de zomer maanden misschien paar keer per week wel doen, want is zo lekker makkelijk. Mn man eet meestal niet thuis en zo hoef ik alleen voor de kinderen te koken en kan ik veel invriezen. Uiteindelijk zal ik vanzelf wel weer paar kilo aankomen, want al tig jaar weeg ik zo'n kilo of 5 meer in de winter dan in de zomer. @jessy77: ik weet ook niet of het gezond is. Maar het bestaat echt (google maar). In principe krijg ik op een 24 uurs basis wel alle voedingsstoffen binnen, alleen zijn ze niet mooi verdeeld. Vooralsnog voel ik me er goed bij en heb ik minder last van het knagerige honger gevoel dat ik heb bij een normaal dieet en ook veel meer energie. Gek genoeg barst ik juist 's avonds van de energie (hopelijk niet puur een cortisol/adrenaline reactie op de fysieke stress van vasten, hahaha). Wat ik vooral fijn vind is dat het mentale effect voor mij prettiger is (niet zo chagerijnig als ik bij een normaal dieet met hongergevoel heb).
Op zich is het niet ongezond, als je maar wel een gezonde hoeveelheid calorieën eet, die je uit gezonde dingen haalt. Er is ook geen verschil tussen alleen 3 hoofdmaaltijden of 3 maaltijden + tussendoortjes. Het gaat om de totale inname niet om vaak of minder vaak eten. Ik zou het alleen echt niet kunnen. Ik kan prima mijn ontbijt overslaan, maar niet mijn diner. Dan krijg ik ‘s avonds zin om te snaaien. Ik denk alleen dat je het inderdaad geen lange tijd kan volhouden. Het is ook niet heel gezellig om niet mee te eten tijdens het diner. Maar als je er snel 5 kilo door afvalt wel mooi meegenomen. Alleen jammer dat ze dan in de winter weer terug komen
Wat je eet is niet slecht maar hoe je eet wel. Je zorgt voor een te grote dip in je energie piek omdat je te lang niet eet. Je moet het echt beter verdelen zodat je lijf de hele dag calorieën heeft om te verbranden. Zo val je ook het beste en meeste af. Een constante stroom van voeding niet uren niks en het dan weer iets geven. Maar ja dat is een puzzel voor jezelf hoe jij daar het beste mee omgaat. Op de langere termijn ga je dan niet meer zo jojoen als je constant blijft eten. Dit is niet de juiste manier eerlijk gezegd
Je gaat eigenlijk niet minder calorieen eten over 24 uur. Je eet dan alleen grotere maaltijden per keer. Ik heb het een tijdje gedaan en beviel mij erg goed, heb nu even een pauze, maar wil er wel naar toe.
@Betsy: ik heb juist het omgekeerde. Kan mn ontbijt echt niet missen en mn 10uur snackje ook niet, maar hoe later het wordt, hoe minder ik trek krijg. Ik heb 's middags en 's avonds altijd minder honger. Ik denk dat ik dit met warm weer wel goed kan volhouden. Misschien niet 7 dagen per week, maar een dag of 3 a 4 moet lukken. Ik zit er bij het diner gewoon bij en eet wat groente. Die kilo's erbij in de winter komt vooral omdat ik mezelf dan altijd wat meer laat gaan. Kan mn muffintop dan wat makkelijker verbergen en stoor me er minder aan . Veel van mn winterkleren zijn om die reden ook een maatje groter.
Maar dit merk ik juist niet. Zou het dan nog steeds het geval zijn? Wat ik lastig vind is dat wanneer ik mn calorieeen probeer te verminderen door de hele dag door kleine maaltijden te eten, zoals ik voorheen tijdens het lijnen altijd deed, ik juist de hele dag een honger-/ ik-wil-snaaien-gevoel heb en hier chagerijnig van wordt. Na die grotere maaltijden heb ik het in de middag en avond gek genoeg niet. Dit maakt het vooral psychologisch haalbaarder, maar vraag me dus wel af wat de fysieke consequenties zijn.
Daar zijn de meningen heel erg over verdeeld. Het idee erachter is juist ook dat je insulinegevoeliger wordt door niet de hele dag door te eten. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC329619/
Ik krijg er juist meer energie van en vind het veel prettiger om 2 grotere maaltijden te nuttigen dan 6 kleine. Dan denk ik heel de dag aan eten en heb ik constant honger. Nu in de vakantie met de kids doe ik het niet, maar mis het gewoon. Voel me veel futlozer nu.
Ik eet overigens wel mijn diner, vind dat ook belangrijk met de kindjes. Ontbijten vind ik vreselijk en doe ik normaal ook op het werk. Ik eet tussen 11/12 en 18/19 uur.
Ik ben gaan eten wanneer ik honger heb ipv op de klok. Nu eet ik dus rond 10u en rond 17.30u een wat grotere maaltijd (soort brunch en diner). Voor mn dochter eet ik ook iets kleins als zij ontbijt en luncht. Ik denk dat je gewoon naar je lichaam moet luisteren. Als ik 3 maaltijden eet en 2 tussendoortjes dan ben ik de hele tijd op de klok aan het kijken wanneer ik weer wat mag eten omdat ik dan heel de dag honger heb.
Maar dat bedoel ik dus. Wat als je wel weer ‘s avonds gaat eten, pas je dan je calorie inname gedurende de dag weer aan. Dus minder grote lunch en ontbijt? @Piraat je hoeft toch helemaal niet de hele dag door calorieën te eten als een constante stroom om te kunnen verbranden. Je kunt ook prima 3 maaltijden eten en geen tussendoortjes. Onderzoek toont aan dat 6 kleine maaltijden of 3 hoofdmaaltijden geen verschil maken als je wil afvallen.
Volgens mij is dit dan een vorm van intermittend fasting. Dat is als methode niet geschikt om dagelijks te doen. Dan is het echt een crash dieet en kom je als een malle aan als je weer normaal gaat eten. Je kan het beter 2-3 dagen in de week doen. Dan is het goed te doen voor je lichaam en val je nog steeds af, maar dan langzamer. Waardoor het vaak ook niet terug komt als je stopt.
Dit klopt niet hoor. Hangt totaal af van welke manier je kiest. Maar elke dag tussen bijvoorbeeld 10-18 uur eten is prima elke dag vol te houden en dan ga je ook niet crashen. Je gaat alleen crashen als je heel laag in calorieën gaat zitten en zo is het niet bedoeld. Edit: wel intermittent fasting idd
Dit is toch gewoon een vorm van IF, de eetraam / eat-window variant? Ik denk dat als jij je 's avonds oké voelt, het prima is om op deze manier te eten. Als je binnen die 6/7 uur aan al je voedingsstoffen komt, prima toch. En ja, je zult na het behalen van je streefgewicht moeten kijken wat je gaat doen om op gewicht te blijven, maar dat moet je met elk dieet. Een paar ideeën; langzaam aan wat meer calorieën binnen die 6/7 uur eten. Of 2/3 dagen op deze manier met dit aantal calorieën en de andere dagen weer gewoon. En dan kijken of je op gewicht blijft.
Ik vind iedere dag eten tussen 10-18 eigenlijk niet echt streng genoeg om nog van een dieet of intermittend fasting te spreken. Dat zal het officieel misschien wel zijn hoor. Maar is mijn persoonlijke mening. En dat kun je wel langere tijd doen inderdaad. Alleen TS had het over 6-7 uur en dan hooguit 2 eet momenten. Dat vind ik op dagelijkse basis wel een crash dieet. Maar dat is ook weer een persoonlijke mening. Ik weet niet precies wat het ‘intermittend fasting committee’ daarvan vind hoor.