Foto's ordenen op de computer

Discussie in 'De lounge' gestart door Missy29, 22 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missy29

Missy29 Bekend lid

6 feb 2010
    729
    4
    18
    Naar boven verhuisd.
    Hoi hoi,

Ik ben weer eens bezig met die tig mappen in de foto's die nog uitgezocht moeten worden uit te zoeken, maar ben op zoek naar een "logischere" manier om de foto's te ordenen. Vraag mij af, hoe jullie het hebben gedaan. Welke hoofdmappen hebben jullie? Beginnen jullie bij jaartal en dan onder jaartal weer voor ieder gezinslid een map en dan vakantie's ook in die mappen? Of beginnen jullie per gezinslid en dan onder elk gezinslid weer de jaren? Of hebben jullie een heel andere manier? Ben benieuwd!

Liefs Missy.

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ik sorteer per jaar als hoofdmap,
    Daarna weer per 3 maanden en in die map weer per maand, en dan gewoon gezamelijk en eens in het jaar zoek ik uit per kind en maak ik een album..
    Ik heb 1 usb stick voor foto's van de kinderen. DAt word uiteindelijk een externe harde schijf..

Voorbeeld:
    hoofdmap
    2015
    - Januari/februari/maart
    - Januari
    - Februari
    - Maart
    -April mei Juni
    - Juli augustus september
    - oktober november december.

en dat voor ieder jaar :) En speciale gelegenheden maak ik in de map van die maand ook nog een aparte map aan.

3. sr07

sr07 Actief lid

13 jan 2010
    205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb alle mappen met foto's onder elkaar (dus voor hele gezin) . Dan begin ik met jaar, maand, dag en een korte omschrijving als naam zodat ik weet wat erin zit. Zo kan ik geen mappen over het hoofd zien als ik n foto boek maak. Ik heb bij vakanties wel n submapje voor foto's. met.mobiel gemaakt of die van iemand anders zijn.

Edit: vergeet geen extra back up van de foto's te maken voor als je pc crasht.

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik heb mapjes voor ieder gezinslid en aparte mapjes voor bijvoorbeeld vakantie. In het mapje Sam heb ik de eerste twee jaar mapjes gemaakt met de datum vooraan en dan de leeftijd. Dus als voorbeeld: 091111 één maand oud, 091211 twee maanden oud, 100111 drie maanden oud, enzovoorts. Eerst jaartal, dan maand, dan dag (Sam is van de elfde). Zo staat het bij mij dan chronologisch.

5. alanopra

alanopra Lid

28 aug 2014
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de mappen verdeeld onder:

-Vakanties
    -De kinderen samen
    -Kind 1
    -Kind 2
    -Mijn man en ik
    -Anders
    -Feestdagen

En in die mappen heb ik het weer verdeeld in jaren of maanden. Zo heb ik altijd alles gesorteerd en zie ik precies in welk jaar/maand het was.

6. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Ik heb per jaartal / maand. Maar ook per gebeurtenis.
    Voorbeeld :

2015:

Januari
    Februari
    Maart
    Etc
    Febr 2015 Fotoshoot
    Juli 2015 Vakantie Italië
    Jan 2015 1ste verjaardag dochter
    April 2015 Dierentuin
    etc

7. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Ik heb jaarmappen en daarna nog mappen met dingen waar 'veel' foto's van zijn. Bijvoorbeeld:

Zomervakantie
    Verjaardag ....

Etc.

Ik verbaas me er trouwens over dat zoveel mensen maandkalender hebben. Hoeveel foto's malen jullie? Ik maak erg veel foto's maar de slechte foto's (qua qualiteit of waar iemand maar half op staat etc) verwijder ik. Zo blijven er misschien 100 foto's per jaar over. Dat zijn dan ook gewoon de echt mooie foto's. De rest interesseert je later toch niet meer. Ook maak je wel eens tien foto's achter elkaar van hetzelfde moment. Daar kies ik de mooiste van, de rest gaat weg.

Dat scheelt echt heel veel qua opslag. En naar de slechte foto's kijk je later echt niet meer.

8. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb het net zoals Alanopra ingedeeld, dus per onderwerp.
    Vakantie/vriendinnen/bruiloft/zoontje etc.
    Daaronder heb ik dan weer mapjes met de verschillende vakanties/maanden oud van zoontje/verschillende vriendinnen etc. (Heb veel ondernomen met verschillende vriendinnen (-groepjes) waar veel foto's uit voort zijn gekomen).
    Ik heb de foto's op Dropbox en op een externe schijf. Ik werk ze elke maand bij haha :D beetje controlfreak :p
    Ik werd op een gegeven moment gek van de hoeveelheid foto's en heb zelfs nog bij elk mapje de foto's uitgezocht en een heel aantal weggegooid.
    Met dit digitale tijdperk blijf je foto's schieten ;)
    Succes met het ordenen van je foto's!
    Als het eenmaal achter de rug is ruimt het in je hoofd ook zo lekker op ;)

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Per maand, dus gewoon:
    januari 2015
    Februari 2015 etc.
    Aparte gebeurtenissen plaats ik in een submap in de maand. Dus als we in janyari 2014 naar de dierentuin zijn geweest dan is er in de map januari een submap met dierentuin. Vakanties krijgen altijd een aparte map.
    Ik maak uit principe geen fotoboeken dus veel meer mappen zoals van elk kind etc heb ik niet nodig.
    Verder heb ik 2 externe harde schijven en nog een derde in NL met het archief.

Ik vind het wel interessant om te lezen hoe anderen dat doen want ik vraag me dat gewoon wel eens af. Hoe hebben anderen hun foto's georganiseerd?

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier ook per jaar een hoofdmap. in die map heb ik verschillende mapjes staan.
    sowieso voor ieder kind een mapje en daarin vaak nog mapjes per maand. vooral in het begin.

dus:
    - Kind A
    - Kind B
    - uitstapjes (elk uitstapje een apart mapje) bijv. efteling januari, dierentuin april.
    - mapje met allerlei dingen zoals huis, dieren enz.

en ik probeer het om de 2 weken te doen. dus foto

11. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik heb zelf ook heel erg last van uitstelgedrag, er staan nog 23 mappen vol met foto's op me te wachten om geordend te worden ;)

De foto's zet ik wel op externe schijf, mocht er ooit eens wat crashen.

Ik heb eerst een map met de naam van kind
    daarin zit een map met het jaartal
    en daarin zitten weer 12 mappen met de maanden en eventueel speciale gelegenheden zoals geboorte, verjaardag of vakantie.

Naast een eigen map voor de jongens heb ik ook een map voor familie waarin de foto's in staan waar ze beide opstaan of andere familieleden.

De foto's hernoem ik ook naar naam en datum erachter, ook al kun je door op eigenschappen te klikken ook nog wel zien wanneer de foto is gemaakt.

12. Missy29

Missy29 Bekend lid

6 feb 2010
    729
    4
    18
    Naar boven verhuisd.
    Maar dan voor de mensen die hun mappen starten met de hoofdmappen als gezinsleden, Dus een map mama een map papa, een map kind 1 en een map kind 2. Als dan je vriendin met kind 1 en 2 op de foto gaat, waar plaats je die foto dan?

13. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    @missy, interessante vraag!
    Ik ben nog niet zover, maar ik zou het dan bij beide plaatsen.
    Net als dat die foto ook in beide fotoboeken terecht komt.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    jaar
    maand
    kind a + kind b
    kind a
    kind b
    ikzelf en echtgenoot
    reizen & vakanties
    dagjes uit etc.
    vrienden
    overige (kan van alles zijn natuurlijk)

Ik houd rond de 5000 foto's per jaar over maar dat komt omdat ik ook als hobby veel fotografeer en we veel reizen en op stap zijn.

Opslag/back-up heb ik drie externe schijven voor en eveneens drie online opslagplaatsen. 😅

15. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik heb mappen gemaakt. Ik heb een eigen schijf op de computer met mijn naam. Als ik daarop klik krijg je:

- Foto's (daarop klikken)
    - Dan van alle jaren 2009-2010-2011-2012 etc, onderelkaar.
    - Als je dan bijv. 2012 aanklikt, heb ik alles per datum, dus bijv. 21-04-12. En dan soms erachter wat het is. Dus 21-04-12 Dagje Artis

16. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Bij allebei dan Missy. Nu is opslagcapaciteit hier geen probleem maar in een echt album zou ik ze ook bij beide kinderen plaatsen. Dus nu wellicht ook (al hebben wij maar 1 kind).

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.191
    113
    Zo doe ik het ook!

18. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    In een map die "familie" heet en dan weer ondergeschikt in een map met de (samengevoegde) naam van de jongens

tenzij het een foto is die echt gemaakt is ivm een gelegenheid. Dan zal hij waarschijnlijk daar in terechtkomen.

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Maar dan heb je toch heel veel dubbele foto's?

20. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik had de foto's eerst per kind en dan per maand. Maar doordat ik dus heel veel foto's dubbel er op had staan, heb ik de foto's nu per jaar en daarbinnen per maand (2014-01, 2014-02 etc) verder geen extra submappen, staat nu gewoon op datum gesorteerd.

Deel Deze Pagina