Kun je echt niet teveel BV geven??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Arevinol, 15 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Kan iemand mij eens duidelijk uitleggen hoe het zit, dat je van BV nooit teveel kunt geven... :(

Mijn meisje groeit goed, heel erg goed! Ze is niet te dik, maar haar lijn blijft maar doorstijgen (recht omhoog, ipv afbuigen :D). Ik lees overal dat BV kindjes meestal de dikkere baby's zijn, maar later minder kans hebben op overgewicht. Dus das mooi!
    Aan de andere kant hoor je ook weer dat de vetcellen die kindjes eenmaal hebben, nooit meer weggaan? Of geldt dit pas voor oudere kindjes?

Ik zit nog steeds op gemiddeld 6-8 voedingen per dag (meestal 8 ;)), inclusief een avondvoeding rond 0u (waar ik haar meestal voor wakker maak) en 's nachts wordt ze ook nog steeds 1x wakker voor een voeding. Terwijl ze van 6wkn tot 3mnd wel doorsliep.
    Ze neemt geen speentje en ik heb wel eens een week lang geprobeerd 's nachts op mijn vinger zuigend haar weer in slaap te krijgen. Ze sliep dan weer in, om vervolgens steeds om t kwartier weer wakker worden, tot ze een voeding kreeg.
    Soms slaapt ze door, maar meestal heeft ze die nachtvoeding m.i. dus echt nog nodig :( .
    Ik ben dus echt niet van plan dit te gaan testen met 'laten huilen', want Vera is er zo eentje die dat een uur kan volhouden.

Voor ze gaat slapen (20-21u) heeft ze meestal nog een extra voeding nodig om in slaap te komen (of iig rustig te worden). En tijdens sprongetjes of andere onrustige periodes moet ik haar vaak ook overdag 'in slaap voeden'.

Ik ben natuurlijk hardstikke blij dat ze het zo goed doet op mijn melk :D, maar ik ben toch een beetje bang dat ze geen rem heeft ofzo qua eten.
    Vera is niet zo heel dol op flesjes (afgekolfd), maar na een flesje van 160cc ofzo, kan ze vaak nog wel meer op. Bovendien komt ze nadat ze een flesje heeft gehad altijd veel sneller voor de volgende voeding (zal wel mamahonger zijn ;))
    Dus 8 voedingen van zeg 160cc is toch 1280cc, en dat zijn toch ook allemaal calorieen!! :(

Vraag is dus...krijgt ze écht niet teveel?
    Sorry voor t lange uitgebreide verhaal :p

2. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Ze zeggen idd dat ze niet teveel kunnen krijgen met bv.
    Anders zou ze wel stoppen met drinken of uitspugen.

Elk kindje heeft zijn eigen groeicurve. Zolang ze goed groeit is er nix aan de hand.
    Waarom maak je je zorgen? Hebben ze op het cb iets gezegd? (die lui zeggen wel meer rare dingen)

Als je kindje gewoon tevreden is zou ik me nergens zorgen over gaan maken hoor.

Meer weet ik er ook niet over te vertellen.

liefs emmalotte

3. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ik snap je wel!
    Deze mama heeft ook slagroom:p
    Lieke groeide in het begin echt heel hard met een uitschieter van bijna 2 kg in een maand tijd:$

Maar de laatste keer dat ik op het CB was was ze maar 300 gram aangekomen in 6 weken tijd. Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Al heb ik ook nooit begrepen waarom je van BV niet teveel kunt geven, het zijn toch ook calorieen en is best vet?
    Dus als iemand daar een antwoord op heeft;)

En ik vraag me idd ook af of dat babyvet niet een beetje blijft zitten. Begrijp me niet verkeerd ben trots dat ze het zo goed doet op mamamelk maar die reacties iedere keer van zooooo hollands welvaren he die ben je soms zo zat!!! Net of je je kind teveel eten geeft. Ik lees dus even mee;)

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, precies!!

@Snoopy, zou t misschien aan de naam liggen? Als ik t me goed herinner heet Lieke voluit Lieke Jasmijn, toch? (Net als Vera Jasmijn) ;) :D

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ze kunnen wel teveel krijgen van borstvoeding. Dat gebeurt niet snel, maar kan dus wel: ook met BV kun je je kindje wennen aan teveel: sommige kindjes hebben geen of minder interne rem op eten. Schijnt dat dat wel e.e.a. te maken heeft met overgewicht ook op volwassen leeftijd (en nog steeds die rem niet hebben).
    Over het algemeen zijn BV-kindjes wat LICHTER dan KV-kindjes: KV zet veel meer aan. Als je kleintje dus dwars door de +2-lijn groeit, zou ik toch kijken of je wat kunt rekken tussen de voedingen. Dat zou ik niet de eerste de beste keer doen dat dat gebeurt, maar als de lijn blijft stijgen boven de +2 uit, dan krijgt je kleintje echt wel teveel En wat ze nu teveel aanzetten, raken ze de rest van hun leven niet meer kwijt: als je voor je 3e levensjaar last hebt van overgewicht, zul je dat je hele leven houden (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk: uitzonderingen zijn er altijd).

Ik zou zeggen: vul de metingen en wegingen eens in op de curve op borstvoeding.com en kijk daar eens. En hou dat de komende maand eens in de gaten (keertje extra wegen op CB tussendoor?).

6. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Dat je van borstvoeding niet teveel kunt geven gaat over het algemeen wel op. Behalve in het geval waar Rozemarijke het over heeft. Vaak zie je dat ze of niet meer hoeven, of dat ze wat ze teveel hebben binnengekregen uitspugen.

Waar het volgens mij vooral vandaan komt is dat je bij kunstvoeding echt teveel kan geven. Want als je daar teveel geeft is dat niet goed voor de niertjes en dat probleem heb je bij borstvoeding niet dat zich qua samenstelling beter aanpast aan de kleintjes.

7. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    @maka123, hihi ja Lieke heet idd Lieke Jasmijn:D

Oke het kan dus wel, Lieke zit nog steeds mooi in het gemiddelde en had nu zelfs een dipje dus maak mee geen zorgen meer. Ze schiet nu ook wel de lengte in maar ze heeft wel lekker spekbeentjes haha.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @Rozemarijke, nou dat is niet het geval hoor. Ze zit tussen de gemiddelde lijn en de eerste lijn in(is dat +1?) in de curve op BV.com, maar ze begon net boven de gemiddelde lijn en gaat nu naar die lijn erboven toe zeg maar.
    Op t CB zei de arts juist dat BV kindjes zwaarder zijn? En dat is ook wat ik over t algemeen wel zie...?
    Op t CB zeggen ze er trouwens niets over hoor, ook niet over t aantal voedingen...

Vera heeft in het begin wel wat gespuugd, maar nu meestal bijna niets meer of een klein mondje. Af en toe een periode dat ze wat meer spuugt (1 of 2 mondjes). Maar juist op de dagen dat ze heel veel drinkt, spuugt ze bijna niet.

Tja, ik weet niet of ik haar teveel verwen. Normaal gesproken kan ze overdag wel 4 uur tussen voedingen laten, maar tijdens sprongetjes lukt t haar dus een periode echt niet om ín te slapen.
    Ik ga haar ook niet lang laten huilen, of een uur wiegen ofzo. Tijdens sprongetjes loop ik wel 1x per dag met de wagen tot ze in slaap valt, maar dat ga ik ook niet bij ieder slaapje doen...:(

's Avonds heeft ze altijd veel moeite gehad met inslapen. Nu gaat t (muv het sprongetje) erg goed, maar ze heeft wel een voeding nodig om dan te kunnen slapen. Geloof me, ik heb echt vanalles geprobeerd (ook lang laten huilen, maar dat doe ik echt niet meer!)

Dus ja, ik weet niet of ik haar teveel verwen...

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik zal de curve ff plakken

10. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Op het CB zeiden ze idd ook tegen mij dat BV kinderen vaak wat zwaarder zijn. En ik schrijf ook op een ander forum en daar zijn de BV-kinderen ook wel een beetje de zwaarste.
    Al heb ik ook weleens gehoord dat BV kinderen in het begin een flinke spurt maken en met KV pas later.

Lieke woog toen ze 5,5 maand was 7315 gram en was 65 cm

11. Angelina

Angelina Niet meer actief

Nee, je verwent haar niet te veel. Je doet het prima in mijn ogen :).

Mijn jongste zoon was bij de geboorte 10 pond, toen hij 3 maanden was, woog hij 8,5 kg . Op het CB hebben ze er nooit wat over gezegd, en nooit moeilijk gedaan. Inmiddels is hij 14 maanden en weegt hij 13,5 kg. Babyvet wordt steeds minder.

Weet je wat het belangrijkste is Maka123?

Dat je doet waar jij en je kleine zich goed bij voelen.
    Ik zou mijn baby ook niet laten huilen, is ook helemaal niet nodig, gewoon aanleggen hoor!

Succes, en maak je vooral niet te druk!

12. raspberry

@Maka: nou, met die curve zou ik me vooral geen zorgen maken en lekker doen zoals je het nu doet dus! :)
    Pas als ze langdurig over die +2-lijn gaat, dan zou je je voedingen wat aan moeten pakken: dat zou wel een teken zijn dat je kleintje wel wat teveel binnen krijgt, maar lijkt me bepaald niet aan de orde bij jullie! :)

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    thanx! Daar vertrouw ik dan maar op ;)

Ik ben benieuwd hoe t de komende periode gaat, nu we begonnen zijn met bijvoeding sinds 1 week. Dat eet ze ook al goed ;), maar t lijkt nog niets met de voedingen te doen.

14. raspberry

Duurt ook wel even voordat je dat in de voedingen gaat merken, :)
    Hier wel gelijk in plaats van voedingen gekomen, maar de dame meldde zich bij 5,5 mnd dan ook elke anderhalve uur overdag en 's nachts elke 2 uur.
    Maar voor de rest gaat het heel geleidelijk: sinds een week of 2 ofzo hoeft ze ineens toch niet nog even BV als ze na haar middagslaapje uit bed komt. Ze ging daarvan ook steeds wat korter drinken en liet hem toen dus weg...
    Ik zit inmiddels tussen 7 en 7 op 4 voedingen: ochtendvoeding, eentje tussen de middag, eentje rond 5 en dan tegen 7 nog eentje. Maar toen ik dus begon met bijvoeding, zat ik tussen 7 en 7 op 8 voedingen, ;)

15. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    Hoi
    Volgens mij past je lichaam automatisch het aantal voedingsstoffen aan op het aantal voeidingen. Dus meer voedingen minder voedingsstoffen en hoe minder voedingen hoe meer voedingsstoffen. Volgens mij is dat een natuurlijk proces bij borstvoedingen. En je voeding veranderd ook in de tijd qua samenstelling.

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @Rozemarijke, dat geeft wel een hoop rust dan!! Pfff!
    Vera was volgens mij ook wel al een tijd echt toe aan bijvoeding, maar ik heb gewacht ivm allergieen. Momenteel zit ze nog in t 26-weken sprongetje, geloof ik, én ze krijgt 2 tandjes. Dus hopelijk dat t zich daarna allemaal wat gaat stabiliseren ;)

@Suus, dat klinkt wel heel mooi!
    Maar hoe zit dat dan als je een tweeling hebt? Of vroeger, van die minnen die meerdere kinderen voedden??

17. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    JA uhhh dat weet ik ook niet haha....

18. Magickwings

Magickwings Bekend lid

22 aug 2006
    714
    0
    0
    Hier ook een hol, bol gijsje hoor :)
    Raf was twee weken geleden 70 cm en 7990 gram. (hij was toen op een paar daagjes na 5 maanden)
    Groeit dus heul erg goed, vooral als je bedenkt dat hij 3260 bij zijn geboorte was.
    Raf is wel meer lang dan zwaar.
    Maar ik maak me geen zorgen en ga ook zeker niet rekken tussen de voedingen.
    Ik denk dat het zich vanzelf regelt. Ik merk nu namelijk dat hij ineens uit zichzelf minder begint te drinken, ik neem dan maar aan dat hij dus ook minder hard gaat groeien...

19. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Hey Maka, ik zit (zoals je weet) een beetje met hetzelfde.
    Thije is ook best zwaar. Vrijdag moeten we pas weer naar het CB, maar ik ben er van overtuigd dat ie de 9 kilo inmiddels gepasseerd is.

Ik geef een voeding of 5/6 per dag (nog geen bijvoeding) en Thije slaapt door, maar ook hij groeit enorm. Dus ik denk niet dat je het met minder voedingen perse 'oplost' hoor.

Volgens mij doe je het hartstikke goed! Je word alleen onzeker gemaakt door opmerkingen van anderen. Ik wel iig, hoor vaak dat ie veel spekjes heeft oid. Maar ben ook weer trots dat ie het zo goed doet op mijn melk.

Ik heb Vera nu 2x gezien en ik vind het een lekker ding!

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Thanx married!

Dat vind ik ook van Thije, dus we zullen ons dan idd wel zorgen maken om niets ;)!!

Deel Deze Pagina