Wanneer filet american?

Discussie in 'Voeding' gestart door sidmick, 11 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Ik weet dat kindjes geen rauw mogen maar mijn dochter is nu bijna 5 en vraagt zo vaak of ze "grote mensen"smeerworst mag. Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd dit kan?

2. fafa

fafa Niet meer actief

het "mag" vanaf 4, maar persoonlijk zou ik het de komende jaren nog niet doen. Het blijft toch gemalen rauw vlees, dus potentieel vol ziekteverwekkende bacteriën. Dan zou ik er eerder voor kiezen om het zelf niet te eten of desnoods "stiekem" (als ze op school is of bij een vriendinnetje oid), want ik vind het ook zielig om iets te gaan zitten eten en het je kind verbieden.

3. Delta

Delta Niet meer actief

Ik dacht pas vanaf 10 jaar? Zelfde als met rauwe vis (sushi)

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Onze peuter is 2 en krijgt het soms wel te eten. ze vindt het heerlijk. Ze is gezond, heeft een goede weerstand, dus zie het probleem niet zo. Zo'n groot risico is het nu ook weer niet.

Onze jongste is net 1, bij haar wacht ik wat langer omdat ze qua weerstand minder aankan en ik bij haar het risico dus niet aandurf.

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Advies is vanaf 10 jaar dat zal niet voor niets zijn. Hier krijgen ze het niet

6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Nee hoor, advies is vanaf 4 jaar.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Intuitief zeg ik als ze hun rijbewijs hebben, maar ik geloof dat Voedimgscentrum het houdt op niet onder de vier jaar.

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Je zegt t wel simpel zeg. Op verjaardagen zal ze het ook zien staan. Of moet ze dan maar weggaan/vragen of het van tafel gehaald wordt ?

Ts, bij de ah zijn er ook vegatarische varianten, misschien is dat wat voor je dochter ?

9. Bri

Bri Niet meer actief

Ik dacht eigenlijk dat rauw vlees onder de 8 of 10 jaar werd afgeraden. Maar als ik het zo lees zou zoonlief (bijna 5) het dus al wel eens kunnen proberen?

Hier staan trouwens wel vaker dingen op tafel die de kinderen niet mogen. Denk aan alcohol, hete koffie/thee en cola. En op bezoek bij anderen staan er wel eens bakjes met hele pinda's, of met cashewnootjes (dat laatste mag zoonlief absoluut niet hebben, hij is allergisch).
    Ik vind het prima te doen om uit te leggen wat ze wel en niet mogen hebben. Het zijn geen heilige boontjes die altijd goed luisteren, maar hiermee heb ik ze nog nooit iets zien doen wat ze niet mogen.

10. Delta

Delta Niet meer actief

Ik dacht ook een keer te hebben gelezen vanaf 10 jaar... Hoe zit dat nu precies dan.
    Wij eten vaak sushi, zou leuk zijn als onze dochter met 4 jaar ook rauwe vis mag proberen..
    Maar ik dacht dat dat niet onder de tien jaar mocht namelijk.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Op verjaardagen zal wel vaker dingen staan die je kindje niet mag. Voor mijn kinderen bv ook gebak/taart en andere dingen met slagroom. Heel zielig, maar dat mag gewoon niet! Zo mag mn meisje bijvoorbeeld wel worst pakken maar geen kaas ( Nu lust ze ook geen kaas, haar allergie is in zoverre overheengegroeid dat ze kleine hoeveelheden zuivel kan verdragen )

12. fafa

fafa Niet meer actief

Dan is het meestal wat makkelijker vind ik. Dan staan er vaak zoveel andere lekkere dingen op tafel dat dat ene wat ze niet mag niet zo opvalt. Maar als we met zn tweeen aan tafel zitten is het veel meer "in your face" en eet ik geen dingen die ik mn dochter niet wil laten eten (filet americain eet ik sowieso nooit, maar boterhammen met muisjes of hagelslag eet ik bijvoorbeeld alleen bij de lunch op mn werk en niet thuis :))

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb er geen moeite mee om dingen te eten die mijn kinderen niet mogen, ook niet als ze erbij zitten.
    Het is wat anders om iets te eten wat ze op zich wel mogen, maar niet op dat moment. Zoals die muisjes of hagelslag, of snoep of chips of zo. Ik snoep nooit in bijzijn van mijn kinderen als zij dat dan niet ook mogen.
    En ik heb zelf nooit meer cashew of pistache in huis omdat zoon daar heel erg allergisch voor is. Niet omdat ik het hem niet zou kunnen ontzeggen (als ik hem vertel wat het is rent hij nog net niet gillend weg, maar hij weet dat hij heel veel pijn krijgt als hij dat zou eten en zal er dus nooit om vragen), maar omdat ik het risico niet wil nemen dat hij er toch mee in aanraking komt.
    Maar ik eet gerust mijn broodje filet americain op met de kinderen erbij. Dan leg ik gewoon uit dat dat rauw vlees is, en dat kinderen daar ziek van kunnen worden en dat zij het daarom niet mogen. Idem voor alcoholische dranken: mama mag dat en jij niet. Dat is voor grote mensen en niet voor kinderen. Wat ze niet kennen missen ze ook niet, ze weten niet of ze dat lekker vinden.

En voor onze kinderen is het heel vanzelfsprekend dat niet iedereen alles mag eten. Mama mag geen hazelnoot, papa geen vis, zoon geen cashew, dochter is de enige die geen allergie heeft - maar die mag dus geen rauw vlees.

14. fafa

fafa Niet meer actief

Da's prima, da's een keuze :) en ik maak een andere, ook prima.
    En nou gebeurt het natuurlijk ook wel dat er ergens iets gegeten wordt (ook door mezelf) dat DL niet mag en dat accepteert ze ook gewoon hoor, geen probleem. Maar ik vind het gewoon niet leuk om die situatie zelf te creeeren als het niet nodig is... er zijn namelijk nog 20 andere dingen die ik lekker vind op brood ipv hagelslag die we gezellig samen op kunnen eten (hagelslag krijgt DL overigens nóóit. Wat je zelf ook al zei: wat ze niet kent mist ze niet, dus zolang ze het niet kent wil ik dat graag zo houden ;))

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    O ze accepteerd het wel gewoon als ik zeg dat ze het niet mag hoor. Er zijn idd wel vaker dingen die wij wel mogen en zij niet. Maar vroeg het me gewoon af wanneer het wel zou kunnen

16. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Maar ze mogen toch ook haring enzo ?
    Tenminste ik kan me herinneren dat ik onder de 10 was en vaak haring en zalm at bij de visboer. En er is toch ook sushi zonder rauwvis die komkommer etc ?

17. henkie24

henkie24 Niet meer actief

eens.

nee ze leren maar dat niet alles voor kleine kinderen is. zal wat zijn als ik geen wijntje oid mag pakken waar mn kinderen bijzijn.

over de filet: hier krijgen ze het niet tot een jaar of 6 minstens

18. Delta

Delta Niet meer actief

Ja, maar haring is flink gezout! Dus dan hebben bacteriën minder kans.
    Ja sushi met komkommer mag zeker, maar rauwe zalm is lekker en heel gezond, maar volgens mij niet geschikt voor kinderen onder de 10 jaar dan. Want net als filet is dat niet berwerkt

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik dacht vanaf 4. Hier heeft zoonlief het laatst ook gegeten en hij vond het heerlijk! Bij de AH hebben ze een vegetarische variant en die vinden ze nog lekkerder. Nu haal ik die, die mag dochter tenminste ook eten en bederft ook minder snel ;)

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Van mij mogen ze het nog niet hebben. De kinderen van mijn nichtje wel (tussen de 4 en 9 jaar), dus op verjaardagen eten zij het wel, en mijn kinderen niet. Nu proberen ze niet snel nieuwe dingen en hebben ze dus niet snel de neiging om het te willen, maar een tijdje terug vroeg Eva het en heb het gewoon uitgelegd dat ik het niet wil hebben, en dan is het ook meteen goed (dat is niet met alles zo trouwens ;)).

Deel Deze Pagina