hoi ik ga straks voor een kamertje kijken. nou kan je kiezen voor een ledikantje van 60 x 120 cm of een maatje groter waar je dan later een juniorbedje van kan maken. ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik geloof dat dit dan 70 x 140 cm is. tot hoelang kan je kindje dan ongeveer in dat bedje slapen. en is er voor die maat wel beddengoed te verkrijgen?
dr is heeeeel weinig beddengoed te krijgen in die grotere maat... mijn zoon heeft tot vlak voor zn 3de in hhet 120x60 bedje gelegen en is toen gelijk over gegaan in een 1persoonsbed met uitvalhekje
ik zou gaan voor de normale maat van 120x60 dan kun je overal beddengoed halen omdat het de standaard maat is. En ze kunnen er echt veel langer in dan de meeste kinderen erin blijven. Zo passen de meeste 3-jarige er nog wel in, maar tegen die tijd hebben ze eigenlijk allemaal allang een 1-persoonsbed of een meegroeibed. Dat andere bed is inderdaad 70x140 en daarvoor is het minder makkelijk om beddengoed te kopen. De kruidvat en de wibra hebben ook vaak babyweken maar ook altijd met de normale ledikantmaat van 120*60.
Wij hebben een 'door-groei-ledikant' gekocht van 70x140 en totaal geen problomen gehad met het aanschaffen van beddengoed! Alleen het matras hebben we bij Prenatal laten bestellen omdat die niet op voorraad was! Wij vinden het ideaal, je kunt straks de spijlen eraf halen en er dan een 'bed' van maken.
Wij hebben een ledikant met de 140*70 maat. Heb bij babywalz matrasje + beddengoed besteld. 3 Hoeslakentjes kom ik wel een hele poos mee vooruit. Lakentjes en dekentjes passen er natuurlijk wel gewoon in. Ik vind het wel prettig, zo'n groter ledikant, maar wij hebben wel die eerste maanden een wieg gebruikt. Voor de 2e kleine kunnen we ook weer kiezen uit de 120*60 of 140*70 dan kies ik ook weer de grotere want DL slaapt nog in haar ledikant/cosleeper en dan heb ik aan 1 maat beddengoed genoeg.
In het kamertje voor ons pleegkindje hebben wij ook een 140*70 bedje. Er is een kindje ingekomen van 7 maanden oud (wij stonden beschikbaar voor 0-2 jr en dan moet je dus echt ergens op voorbereid zijn). Wel een heeeeel klein hummeltje in een groot bed hoor. Maar het hummeltje sliep er prima in (ligt natuurlijk aan het kindje). Beddengoed is niet altijd even makkelijk, maar ook maar net hoe moeilijk je het jezelf maakt. Wij hadden de gewone lakentjes en dekentjes. Ging prima. Hoeslakens en moltons inderdaad bij Babywalz. Nu het kindje ouder is (ruim 2) koop ik beddengoed bij iedere willekeurige winkel maar dan voor het formaat peuterbed. Zelfs hoeslakens hoor, gewoon in de droger een keertje en een beetje dubbel aan het voeteneind. Voelen ze niks van. Zo groot zijn ze dan nog niet. Wel moet je je realiseren dat het best een groot bed is om te verwarmen. Toen dit kleine hummeltje kwam, hadden we een lekkere warme slaapzak (geeft dan toch geborgenheid) en we hebben ook een kruik gebruikt (het hummeltje kwam in januari) de eerste weken voor de nacht. Ook is het verstandig om een wiegje aan te schaffen wat best ruim is (niet zo'n mozesmandje denk ik). Anders is zo'n pasgeboren baby echt een beetje erg verloren in zo'n groot bed hoor. Maar dat is mijn mening. Wanneer er een dergelijk bedje in de winkel staat, moet je voor de grap eens een meetlint inleggen met de verwachte lengte. Dan zul je best een beetje schrikken denk ik. Hihihi Wanneer je je dit realiseert is het echt praktisch hoor om een groter bedje te nemen als je het tenminste goed kunt ombouwen naar een peuterbedje. Maar nu ik zwanger ben, heb ik toch een kleiner bedje genomen. Niet omdat ik het absoluut niet meer wil, gewoon omdat het met dit kamertje geen optie was.