Welk muziekinstrument vanaf 3 jaar?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yaro, 23 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaro

yaro Niet meer actief

wie weet welk muziek instrument gespeeld kan worden, technisch gezien, vanaf 3 jaar?

Korte uitleg is dat mijn jongste een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Met een aantal dingen zit je zelfs al voorbij eind groep 2 niveau (ze is 2 jaar 8 maanden). Ze telt bijv synchroon in Nederlands en Engels en begint nu met Duits.

Ze heeft enorme leerhonger, maar cognitief wil ik niet dat ze straks extreem gaat voorlopen.

Ze is erg muzikaal, zingt graag en danst ook graag. Broer en zus kunnen haar al beste dansjes leren die ze ook onthoud. Ze kan redelijk op de maat trommelen en let altijd heel goed op wat ze doet en hoe iets moet.

Dus ik dacht, misschien kan ze spelenderwijs een muziekinstrument leren. Nou is ze natuurlijk heel jong en dus klein. Voor veel dingen te klein of zijn haar handjes te klein. Blokfluit heeft ze te kleine handjes voor (al vind ze die erg leuk). Ik weet dat gitaar, viool en cello kleine kindermodelletjes hebben, maar wel heel erg moeilijk natuurlijk. Ik dacht misschien keyboard. Ze kent alle kleuren dus door middel van kleuren kan ze melodietjes leren.

Iemand hier ervaring met muziekinstrumenten op jonge leeftijd? Hoe ging dat? En welk instrument was dat?

2. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Wil je haar echt op prive muziekles doen, zelf thuis aanleren (speel je zelf een instrument?), of met een bepaald methode boek/youtube gebruiken?
    Ik zie weleens filmpjes van Aziatische kinderen die met 3 jaar al enorm goed piano kunnen spelen (na heel veel oefenuren) en ook van Noord-Koreaanse gedrilde peuters die al foutloos gitaar kunnen spelen. Dus tja het kan.

Misschien heb je hier iets aan?
    https://www.oudersvannu.nl/kind/ontwikkeling/muziekinstrumenten-voor-kinderen/
    Er staat: "Al kan een blokfluit weer wel vanaf jonge leeftijd. Andere geschikte instrumenten voor 4- en 5-jarigen zijn een viool, piano, cello, gitaar of slagwerk." Drie jaar is natuurlijk wel weer jonger dan 4 nog.

Wat vind je dochter van peuterdans, peutergym of andere beweging/sport? In groepsverband en thuis zelf kan ook.
    Mijn dochter vond het vanaf 3 jaar leuk om thuis te 'turnen', bijv. handstand en radslag oefenen op een mat. Als ik haar op het kinderdagverblijf ophaalde vertelden ze weleens dat ze de hele middag handstanden had geoefend, alle peuters op de kop stonden en de dreumessen gaf ze persoonlijk koprol-les :roflmao: (had cognitief ook niet zoveel uitdaging meer)

owly vindt dit leuk.
  3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.363
    113
    Vrouw
    Je geeft aan dat ze al goed is met ritme, misschien kan je haar eerst kennis laten maken met toonhoogtes voor ze dat samen voegt.

Qua instrumenten zou ik met een klein (met beide armen) bereikbaar keyboard beginnen. Dat heeft in mijn ogen vaak toch de meeste mogelijkheden om te experimenteren (met de voor geprogrammeerde ritmes, verschillende klanken etc).

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn oudste van 5,5 gaat naar vioolles. Prive, een half uurtje op zaterdag. Haar leraar zei dat hij ook een studentje heeft van 3,5 en dat het dus kan.

Viool is heel uitdagend, het vereist concentratie en doorzettingsvermogen.

5. yaro

yaro Niet meer actief

Ik weet nog niet goed wat hier in de omgeving allemaal is. Of we haar op privé les willen doen, nee ik denk het niet. Misschien iets met een groepje, maar als ik zie hoe frustrerend de oudste dat vind en hoe de jongste reageert in de omgeving van kinderen die minder snel zijn (aanpassen en twijfelen aan zichzelf) weet ik niet of ik daar goed aan doe. Dus ik denk thuis. Ik speel geen instrument zelf, maar keyboard kan ik wel goed genoeg om het haar te leren, blokfluit ook en ik leer instrumenten ontzettend makkelijk, dus ik zou het zelf ook kunnen leren voordat zij begint.

Ik denk dat het toch keyboard word dan. En dan inderdaad een kleintje en beginnen met kleuren ipv noten. En later de noten gekleurd leren en daarna overstappen op gewone noten. Uiteraard zal dat pas op lange termijn zijn.

Lijkt mij toch de meest simpele optie. En voor haar ook heel leuk.

Als blijkt dat ze daarmee ook snel is dan zouden wij met 4 jaar ofzo alsnog kunnen starten met meer uitdaging van een viool of iets dergelijks.

6. yaro

yaro Niet meer actief

Groepen vind ze tot nu toe niet heel leuk. Ze gaat wel naar de peuterspeelzaal want ze moet toch leren in een groep te zijn, maar weet dus niet goed in hoeverre ik dat privé nog extra toe wil voegen.
    Turnen en dansen leert ze thuis van de oudste, ze doet heel graag mee. Peuterdansen is bij ons in de buurt niet. Wel peuterzwemmen wat wij wel nog met haar willen gaan doen.

7. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar met frustraties leren omgaan en leren aanpassen aan anderen hoort er juist bij!

8. yaro

yaro Niet meer actief

Uiteraard, daarom gaat ze ook gewoon naar de peuterspeelzaal.
    En mijn oudste is degene die van groepen bij muziekles gefrustreerd raakt. Ze heeft tot nu toe steeds groepen of duo’s gehad die erg veel langzamer was dan zij. Dan is het ook gewoon niet leuk natuurlijk.

9. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Je hebt hele leuke percussie sets voor kinderen. Mooi om ritme mee te leren. Hier is een kazoo ook een groot succes.

10. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Maar musiceren vraagt nu eenmaal om heel veel oefening, ook voor talenten. Je storen aan anderen die langzamer zijn is nogal overdreven. Ik was zelf als kind het grote talent op de loikale muziekschool dus ik weet waar ik het over heb. Je 'toon' of 'aanslag' kan altijd beter. Je kan niet teveel herhalen en oefenen.

11. Cloud9

Cloud9 Bekend lid

17 nov 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Ik zelf zou op deze leeftijd gaan voor algemene muziekles. Is dan vaak met leeftijdgenootjes samen op allerlei manieren bezig zijn met muziek. Ze komen in aanraking met zang, diverse instrumenten maar ook andere, dagelijkse dingen, waar muziek mee gemaakt kan worden. Dit is vaak op die leeftijd erg leuk. Ik zou pas voor een instrument kiezen vanaf 4 jaar. Veel scholen geven vaak pas ook les vanaf 5 jaar. Er zijn uitzonderingen die iets doen met 3,5 jaar. Bij het kiezen van een instrument zou ik wel voor privé lessen gaan. Hierin heb je ik zelf betere ervaringen dan met groepslessen. Succes met iets zoeken!

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier hebben ze algemene muzieklesjes voor peuters en kleuters. Waarbij ze van alles leren over ritme, toonhoogte, verschillende instrumenten, ook bewegen op muziek en zingen. Dus heel breed, daarom vind ik dat erg geschikt als begin. En dan bv met 4 of 5 een instrument kiezen en daarmee verder.

13. yaro

yaro Niet meer actief

Tja dan is het maar overdreven. Zijn vond het toch behoorlijk storend dat ze ellendig lang liedjes moest herhalen tijdens de lessen omdat de andere kinderen die niet onder de knie kregen en haar leren tijdens de lessen dus in de wacht werd gezet. Muziekleraar heeft dit overigens ook aangegeven, dus ze zal zich vast terecht gestoord hebben. Ze wilde leren en gewoon op haar tempo.

14. yaro

yaro Niet meer actief

Ja dat zou ideaal zijn maar zit hier niet in de buurt helaas.

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Je schreef dat je eerst een keyboard wilde doen en met kleurtjes... ik heb vroeger als kleuter ook liedjes op het keyboard leren spelen met kleurtjes en dat ging best aardig.. maar toen moest ik daarna noten leren lezen en helemaal weer opnieuw beginnen en daar werd ik toen zo boos om en teleurgesteld ook, dat ik voor de gek gehouden was. Ik dacht dat ik het al echt kon!
    Dus ik weet eigenlijk niet of dat nu de aanbevolen methode is om je kind gemotiveerd te houden. Maar misschien is er een muzieklerares op het forum die er echt iets over kan zeggen, want dit is ook maar mijn ervaring natuurlijk ;)

16. yaro

yaro Niet meer actief

Daar heb ik aan zitten denken. Dacht anders de noten ook de juiste kleuren te geven in het begin. Maar dat is niet heel realistisch denk ik. Dichte noten krijg je niet zo makkelijk gekleurd en vervolgens zie je geen verschil tussen dichte en open noten.

Dus toch maar eens goed over nadenken.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Misschien is ritme en percussie leuk om eerst nog iets meer mee te doen? Ik had toen mijn zoontje 2 werd een hele mooie "echte" trommel die je voor je buik kan hangen met stokjes.
    In deze webwinkel hebben ze allerlei leuke muziekinstrumenten voor kinderen! http://www.kindermuziekwinkel.com

18. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Google eens op de Suzuki methode, vooral voor viool, maar ook voor andere instrumenten, vanaf jonge leeftijd.

19. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    En anders ballet? Heeft ook erg met muziek te maken.

Deel Deze Pagina