Het kerstverhaal.... Voor een bijna kleuter.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door moontje2008, 7 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Eef wilde vandaag voorgelezen worden uit de kinderbijbel. Wij zijn verder niet gelovig, maar ik wil haar alles meegeven dus heb ik het kerstverhaal gekozen.. Maar dat was nogal... Saai en droog.

Dus wie weet een mooi boekje voor een meisje van 3 1/2 waarin het kerstverhaal mooi, maar ook een beetje correct wordt verteld.

Ze vroeg trouwens ook wie god nou is en dat gind ik best lastig om dat een beetje duidelijk uit te leggen, iemand tips? En hoe zou je andere geloven er bij kunnen betrekken? Vind dat gewoon basiskennis, ze moet later zelf weten wat ze er mee doet.

Alvast bedankt!

2. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Er is er eentje van Dick Bruna!

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ja, maar die is te kinds voor haar, maar bedankt voor het meedenken!

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik vind dit een heel goed boek voor wat betreft 'moeilijke' vragen. Het is eigenlijk voor iets oudere kinderen, maar ik vind dat het wel een goed handvat biedt bij lastige vragen ;):

bol.com | Grote Vragen Over De Wereld, De Mensen En Jou!, Valerie Armand-Peronnet...

De vraag 'wie is God' heb ik hier ook al gehad. Wij geloven wel dus misschien is mijn antwoord iets anders dan het antwoord dat jij zou geven, maar ik vertel heb altijd dat wij geloven dat God voor ons zorgt. Dat we hem niet kunnen zien, maar dat we in ons hart wel kunnen voelen dat hij er voor ons is als we blij zijn, boos of verdrietig. Altijd. Maar goed... dat vertel ik hem uit een gelovig perspectief. Ik denk dat ook in andere geloven er overigens over het algemeen wel zo over denken, dus ik denk dat je niets 'verkeerds' zegt.

Ik vind dit een mooi boek met het Kerstverhaal:
    bol.com | Een heel bijzonder kindje, Nelleke Scherpbier | Boeken

Maar op zich zijn die er wel heel veel te vinden. Ik zou eens een boekhandel inlopen. Zeker in deze tijd van het jaar kun je schitterende prentenboeken vinden. En anders de bibliotheek eens omspitten :D...

5. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Wow, super! Dank je josien.

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Inderdaad, in deze tijd kun je allerlei boeken met het kerstverhaal vinden.

Wij hebben zelf de Peuterbijbel, een erg leuke kinderbijbel voor peuters. Op elke bladzij staat 1 zinnetje en een duidelijk leuk plaatje. De belangrijkste bijbelverhalen staan er in elk geval in, niet altijd even diepgaand, maar dat hoeft voor peuters ook nog niet echt natuurlijk. Mijn kinderen zijn er gek op, we lezen er bijna elke dag wel uit voor. Ook de oudste van 6 vindt het nog leuk.

7. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    Het kerstverhaal van Marianne Busser en
    Ron Schröder.

Echt een leuk ,lief boek om voor te lezen.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zelf vertellen? En M is echt 'groot'en voor met lezen, maar vindt het kerstverhaal van Dick Bruna prima.

Een mooi boek is ook 'Robin en God' van Sjoerd Kuijper. Met een opa die wel gelooft en een papa die het allemaal onzin vindt :)

Ik zeg over god dat sommige mensen denken dat god alles heeft gemaakt, dat hij in de hemel woont en dat je met god kunt praten als je verdrietig bent of blij. Ik breng het meer zoals ik ook zou vertellen over een sprookje / een mooi verhaal. Ik maak geen onderscheid tussen de verschillende goden, dat komt vanzelf wel.

Deel Deze Pagina